Vad gör man vid en olycka där alla involverade är oskadda?

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Tjena! Här i Nyköping så finns det knappt en kotte som kan köra bil. Och nu när väglaget blir sämre och det blir mörkare ute så har jag börjat fundera på vad man gör vid en olycka. Jag vet vad som gäller ifall någon blir skadad eller ifall någon är påverkad. Men vad gör jag ifall någon backar in i min hoj på en parkering, ifall jag blir påkörd bakifrån eller ifall jag nu inte hinner bromsa så att jag åker in i bilen framför mig? Hjälp mig gärna och skriv punkt för punkt om vad man ska göra, tack.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Skriv en "skadeanmälan" tillsammans med din motpart, de tillhandahålles ofta av försäkringsbolagen. Ibland kan man hämta dem på polisstationen också. Om ingen har med sig en skadeanmälan, utbyt namn och telefonnummer för ni ska kunna träffas och fylla i den i efterhand.
Glöm inte kontrollera körkort på alla inblandade.
Fotografera gärna olycksplatsen, ta många kort så det framgår hur alla fordon är placerade.
Anmäl till försäkringsbolaget.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
När du fått namn, adress, telefonnummer till övriga inblandade så gör en snabb check på hitta.se eller motsvarande för att verifiera uppgifterna innan dom lämnar platsen.

Blir det diskussioner på plats om vem som var skyldig eller om nåt tom stå och säger "det var mitt fel, jag körde på dig" så försök spela in det. När lilla frun kommer hem och talar om att hon mosat bilen så är det inte alls sällan historen blir helt annorlunda när mannen fått putsa på skadeanmälan ett tag.

Det brukar tyvärr vara populärt hos försäkringsbolagen med med delat ansvar då dom får in två självrisker.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Behöver man verkligen fylla i skadeanmälan nuförtiden? Var med om en mindre incident, knappt så man kan kalla det incident, men jag ringde iaf försäkringsbolaget i förebyggande syfte och det behövdes inget mer än ett telefonsamtal...

+ alla personuppgifter förstås
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Okey! Tack så mycket! Då antecknar jag det i telefonen och hoppas på att jag aldrig behöver läsa det ;-)
 

tommi

Guest
Efter att du tagit uppgifter av motpart så kan ni fylla i skadeanmälan på varsitt håll det spelar ingen roll,viktigast är dock om det finns vittnen som stödjer din version de måste du ta uppgifter om samtidigt annars kan det bli problem senare :fakta
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ta alltid kort på skadeplatsen , på ditt eget fordon, motpartens fordon, hjulspår mm. Blir det tvist så är det ord mot ord eller mot försäkringsbolag- där vinner man sällan:huvet
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Man behöver inte alltid skriv skadeanmälan, jag tog uppgifter och kort på motparten sen anmälde jag på nätet. Folksam.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
1 skadeanmälan där båda fyller i sina uppgifter.

2 vid person skada ring polisen och upprätta en skaderaport.

Lycka till

//Robin

Tror som du att fylla i skadeanmälan på plats är en fördel, så kan man kanske få läsa utav sin motparts anmälan direkt. Går säkert att beställa blanketter så att man kan ha liggande i bilen. Fota... fota och så då även motparten körkort. Vittnens uppgifter så man kan få kontakt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det var längesedan jag behövde sådant men en skadeanmälningsblankett är suveränt att ha med sig.
När jag fyllde i den senast runt 1998 skulle man vara överens om framsidan, påskrivet, sedan kunde man skriva hur mycket skit om varandra som helst på baksidan var för sig.

Den svåra biten kommer väl sedan, jag blev påkörd bakifrån i bil och fick lämna in bilen fyra gånger för att kunna öppna/stänga bakluckan, alla lampor funkade inte i bak, den lät som en sexmegawatts massagestav i 90km/h och de "glömde" fixa kofångaren av plast som gått i småbitar. Fel färgnummer användes på första lackeringen men det lyckades de upptäcka själva och ringde ca 15 minuter innan jag skulle hämta bilen. En fredag. För en veckopendlare.

Sedan var den jättefin (not), nylackad i bak och ca sex år gammal i fram med en astydlig lackskarv.
"Nu får du polera" var kommentaren när jag hämtade ut bilen fjärde gången på den iso-certifierade märkesverkstaden.
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Efter att ha sett en hel uppsjö utav incidenter från Ryssland är jag lite utav en expert på ämnet!

1. Försök smita.
2. Skiter sig punkt 1 så starta en så kallad "Road rage".
3. Starta inte en "Road rage" om bilen som är inblandad är av SUV-typ med tonade rutor runt om, kan vara maffia.
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
vart påkörd med firmabil för ett par år sen, bad dom (2st) komma in till kontoret på eftermiddan och skriva papper,
när dom var där på eftermiddagen hade dom 2st i bilen förvandlats till 4st vittnen som alla tydligen hade färdats i bilen. (vart fortfarande deras fel)
så mitt tips är att försöka skriva papper på plats!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det var längesedan jag behövde sådant men en skadeanmälningsblankett är suveränt att ha med sig.
När jag fyllde i den senast runt 1998 skulle man vara överens om framsidan, påskrivet, sedan kunde man skriva hur mycket skit om varandra som helst på baksidan var för sig.

Den svåra biten kommer väl sedan, jag blev påkörd bakifrån i bil och fick lämna in bilen fyra gånger för att kunna öppna/stänga bakluckan, alla lampor funkade inte i bak, den lät som en sexmegawatts massagestav i 90km/h och de "glömde" fixa kofångaren av plast som gått i småbitar. Fel färgnummer användes på första lackeringen men det lyckades de upptäcka själva och ringde ca 15 minuter innan jag skulle hämta bilen. En fredag. För en veckopendlare.

Sedan var den jättefin (not), nylackad i bak och ca sex år gammal i fram med en astydlig lackskarv.
"Nu får du polera" var kommentaren när jag hämtade ut bilen fjärde gången på den iso-certifierade märkesverkstaden.

Vad sjukt dåligt av verkstaden.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top