Vad gör med idiotbilar

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Bearing skrev:
Man jag kan inte hålla med dem som påstår att ett låst hjul ger högre friktion än ett som roterar på gränsen till låsning.

Enligt min bok skall däckets motsvarande fart skilja runt 10% från fordonets hastighet för att nå högsta friktion.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Emmi skrev:
Jag förstår inte hur folk kan låta bli att hålla 30 på 30väg?

Om man kör på en fotgängare i 30km/h överlever 9/10.
Om man kör på en fotgängare i 50km/h överlever 1/10.


Så lite skillnad gör så mycket, så tänk på det! :fakta

Då kanske man (Dom[tm]) ska planera trafikmiljön därefter - från början, istället för att sänka hastigheten och hoppas på det bästa - i efterhand!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
#Olsson# skrev:
Enligt min bok skall däckets motsvarande fart skilja runt 10% från fordonets hastighet för att nå högsta friktion.
Med låst menar jag att däcket inte roterar alls.

Jag har också hört att 10% ska vara bra, men jag kan bara spekulera i varför. Vet du?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Emmi skrev:
Jag förstår inte hur folk kan låta bli att hålla 30 på 30väg?


Jo du förstår att om man är lyhörd för trafikomgivningen så kan man bedömma varje unik situation individuellt. Om det står en skyllt vid vägkanten med sifran "30" - betyder det inte att om hastighetsmätaren visar t ex 31 så dör människor. För att människor skall dö, krävs det flera ingridienser än så. Ofta går det bra att köra i t ex 70 kilometer per timma även om det formellt är hårdare restriktioner. Förstår du nu? :)
 

Von Gordis

Nu med hjälmskrap!
Gick med
20 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
vfr 800 + cb 750 + minikina
Emmi skrev:
Jag förstår inte hur folk kan låta bli att hålla 30 på 30väg?

Om man kör på en fotgängare i 30km/h överlever 9/10.
Om man kör på en fotgängare i 50km/h överlever 1/10.


Så lite skillnad gör så mycket, så tänk på det! :fakta

Då är det ju inga problem att köra i 50 för dom som har ögon att se med och också använder dem, kör man i 30 är det så segt att man börjar fippla med radion/skicka sms/läsa instruktionsboken etc.
Enligt vem körde fordonet 30 när det körde på fotgängaren; Föraren?
Om det var föraren som sagt det kan du ge dig fan på att denne körde MINST 40.
 

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Nära kontinenten
Hoj
954
Von Gordis skrev:
Då är det ju inga problem att köra i 50 för dom som har ögon att se med och också använder dem, kör man i 30 är det så segt att man börjar fippla med radion/skicka sms/läsa instruktionsboken etc.
Enligt vem körde fordonet 30 när det körde på fotgängaren; Föraren?
Om det var föraren som sagt det kan du ge dig fan på att denne körde MINST 40.

Öhhh.. Du har nog lite otur när du tänker.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Statistik..

#Olsson# skrev:
Jo du förstår att om man är lyhörd för trafikomgivningen så kan man bedömma varje unik situation individuellt. Om det står en skyllt vid vägkanten med sifran "30" - betyder det inte att om hastighetsmätaren visar t ex 31 så dör människor. För att människor skall dö, krävs det flera ingridienser än så. Ofta går det bra att köra i t ex 70 kilometer per timma även om det formellt är hårdare restriktioner. Förstår du nu? :)
Du tillhör uppenbarligen de 70% som anser sig köra bättre eller mycket bättre än majoriteten av andra förare..
Tur att det finns så skickliga förare.. :rolleyes:
 

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000 -05
Mar skrev:
Näää du e ju sååå bra! ... Tack för din medverkan.!
Ärligt! Killen ville bara ha några tips för att inte bli överkörd... E d okey med dig eller? ... (blir bara så trött ibland , sorry)

:confused:

När ni är klara i Lund och Trollhättan med alla bilister, ambulanser och annat småknytt så kom upp till Stockholm och hjälp till.

Skulle va tacksam om ni kunde rensa upp på centralbron, essingeleden samt nynäsvägen och klarastrandsleden helst i rusningstrafik.

Bara o åka runt och blinka lite med bromslampan....ja ni vet, så där som ni brukar göra.



/Nicholas
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Von Gordis skrev:
Till skillnad från dig har en del folk inte tid eller ork att köra i prick 30 på 30-väg och om du då bromsar eller sänker farten ytterligare blir de förbannade och körom var som helst och hur som helst.
Kanske till och med jävlas tillbaks på något spännande sätt.

Då har dom antagligen inte tid att ta på sig bältet, tanka eller byta till vinter/sommardäck heller? Det där måste vara det dummaste jag har hört, inte ha tid eller ork att köra lagligt vid den viktigaste begränsningen!
Har såna människor inte tid/ork att stanna vid stoppskyltar och rödljus heller?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hoztic skrev:
Det där måste vara det dummaste jag har hört, inte ha tid eller ork att köra lagligt vid den viktigaste begränsningen!

Det finns definitivt såna människor ja, ser dom varje dag. Vissa regler tas tydligen mer på allvar än andra och en som många inte verkar ta så allvarligt på är just 30-begränsningen. Om man skulle föra statistik över hur stor andel av de passerande bilarna som verkligen kör i 30 eller mindre förbi en skola, så tror jag att det skulle visa sig att de flesta kör närmre 40-50 än 30. Ett annat exempel är regeln om att cyklister ska stanna för rött ljus. Inte många som gör det i Gbg, men få blir haffade av snuten och får pynta 700 spänn :)gnissla)
 

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Här
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
Poco-Loco skrev:
Jag förstår att du tröttnat BlueNote!!! ....

Det stämmer men ;)

Han sa att låsta hjul bromsar bättre än ABS oxå vilket är falskt.
Det var detta som var diskutionen från början.

Han kanske bara utrycker sig dåligt men det var så det uppfattades.

Det fallet där EJ ABS bromsar bättre är när föraren bromsar på den berömda gränsen(olåsta däck) vilken är fullt möjligt i en ICKE panik situation för de flesta dödliga.(Undantag här för grus, dock ej snö).

Nån fyskier kan säkert tala om vad som sker vid låsta däck men jag antar att det blir lite av en skridsko effekt.

Så ABS är bättre på att bromsa alltid(avrundat) :)

/R
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Du e bara bitter... jag säger inte att man skall ändra på andras körstil ( eller har jag sagt de?) ... Men att frågan kommer upp är väl inget märkvärdigt , själv brukar jag bara släppa förbi dom då brukar dom inte klaga eller ligga mig tätt i baken. Men din negativa attity kan du behålla i sthlm.... :tomten



SSPC skrev:
När ni är klara i Lund och Trollhättan med alla bilister, ambulanser och annat småknytt så kom upp till Stockholm och hjälp till.

Skulle va tacksam om ni kunde rensa upp på centralbron, essingeleden samt nynäsvägen och klarastrandsleden helst i rusningstrafik.

Bara o åka runt och blinka lite med bromslampan....ja ni vet, så där som ni brukar göra.



/Nicholas
 

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
Yamaha R6 -00
trollkarlen skrev:
Det stämmer men ;)

Han sa att låsta hjul bromsar bättre än ABS oxå vilket är falskt.
Det var detta som var diskutionen från början.

Han kanske bara utrycker sig dåligt men det var så det uppfattades.

Det fallet där EJ ABS bromsar bättre är när föraren bromsar på den berömda gränsen(olåsta däck) vilken är fullt möjligt i en ICKE panik situation för de flesta dödliga.(Undantag här för grus, dock ej snö).

Nån fyskier kan säkert tala om vad som sker vid låsta däck men jag antar att det blir lite av en skridsko effekt.

Så ABS är bättre på att bromsa alltid(avrundat) :)

/R

va?? man bromsar fortare med låsta däck än med ABS
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
trollkarlen skrev:
Det stämmer men ;)

Han sa att låsta hjul bromsar bättre än ABS oxå vilket är falskt.
Det var detta som var diskutionen från början.

Han kanske bara utrycker sig dåligt men det var så det uppfattades.

Det fallet där EJ ABS bromsar bättre är när föraren bromsar på den berömda gränsen(olåsta däck) vilken är fullt möjligt i en ICKE panik situation för de flesta dödliga.(Undantag här för grus, dock ej snö).

Nån fyskier kan säkert tala om vad som sker vid låsta däck men jag antar att det blir lite av en skridsko effekt.

Så ABS är bättre på att bromsa alltid(avrundat) :)

/R

Hoppas du inte menar på gränsen till låsning. Där bromsar det väldigt dåligt.
 

Output

Bonus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1000 K7
Tillbaka till ämnet:

Det stora problemet med för kort avstånd är ju inte bromssträckan, utan reaktions tiden, den e ju dessutom större för bil iom att man antagligen håller foten på gasen... Sen när man kör hoj blir ju konsikvensen så mycket större att bli påkörd bakifrån än när man kör bil. Räcker ju med en liten smäll så e man nere på backen. Ligger ngn 3 meter från häcken i 70/90 behöver man ju inte bromsa hårt för att bli överkörd, tänk va som händer när man panik bromsar :brinnerup
 

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000 -05
Mar skrev:
Du e bara bitter... jag säger inte att man skall ändra på andras körstil ( eller har jag sagt de?) ... Men att frågan kommer upp är väl inget märkvärdigt , själv brukar jag bara släppa förbi dom då brukar dom inte klaga eller ligga mig tätt i baken. Men din negativa attity kan du behålla i sthlm.... :tomten

Ok peace brother, instämmer, orkar man inte ha dom bakom se till att dom hamnar framför.



:fyllisar
:pannkyss

/Nicholas
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top