Vad gör ni åt bilisterna som inte sköter sig?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Hej på er

Har tyvärr inte mitt kort än, men har övningskört en del. Och kan inte annat än konstatera att man som mcyklist måste tänka åt sig själv och alla andra...

Jag har vid två tillfällen blivit så förbannad på ansvarslösa idioter att jag hållit på att göra något riktigt dumt... Men så har man kommit på att ett par ögon några meter bakom observerar. Ni andra måste ju varit med om hur mycket som helst. Hur tacklar ni situationen?

Sparkar till bilen så att det blir en buckla och sen drar?
Stannar hojen framför bilen, kliver av, och håller motivationssamtal? :fatta!
Tar regnummer, åker till närmaste farbror blå, och gör en anmälan?
Tar regnummer, åker och skär upp alla fyra däck nästa natt?
Ger det berömda fingret? :finger

Vet inte om jag behöver anger management, men jag kommer nog inte kunna låta bli att göra någonting. Men å andra sidan, den dagen det är RIKTIGT nära, då är man väl så skakis att man bara ställer sig till sidan och darrar som ett asplöv...

Hursom, jag vill höra anekdoter från riktiga livet, kom igen nu!!!

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
The Duck skrev:
2635409 mkt text

näe är väl inte så mycket man kan göra men är det nån som gör något ordentligt mega dumt misstag tutar man o hojtar med näve.. gäller ju även om man kör bil. tutan är ju till för att varna dessutom

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
The Duck skrev:
2635409
Hursom, jag vill höra anekdoter från riktiga livet, kom igen nu!!!

Har man problem att hantera mottrafikanterna ska man nog inte ha körkort.

Om det finns en idiot i trafiken så är det en för mycket, då behövs inte en till.

Lär dig att tänka för dig själv och alla andra så blir överraskningarna och irritationstillfällena mycket mer sällsynta.

Sen när det bara är en gång i veckan du eldar upp dig, då rekomenderar jag kjettingen...

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Sliter upp aluminium-basebollträet man har i en speciell hållare på sidokåpan och knackar en eller två rutor på idiotens bil, brukar ge önskad effekt :yoparty

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
När jag övningskörde med bilskolan tyckte jag det var rätt lugnt faktiskt, folk skötte sig rätt bra. Blir väl värre sen antar jag.

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
JackDaniels skrev:
2635439 Sliter upp aluminium-basebollträet man har i en speciell hållare på sidokåpan och knackar en eller två rutor på idiotens bil, brukar ge önskad effekt :yoparty

hållare + trä är optimerat i vindtunnel antar jag. :D

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
@ GuW

Kan inte låta bli att beundra dig... Så när Maria, som är på väg på dejt, och sitter och sminkar sig i bilen, samtidigt som hon kör och snackar mobil, kör rakt ut framför dig på 70-väg, och håller på att göra din fru till änka och dina barn faderlösa, då vänder du andra kinden till, släpper förbi henne, så hon nästa gång hon ska fika med sina polare på Stureplan kan köra ihjäl en annan mc-förare eller varför inte över ett barn? Men så bor man i fjollträsk, och här finns det många idioter bakom ratten. Umeå kanske är bättre...

Historien om "Maria" är för övrigt sann, tack och lov satt jag i en bil och inte på mc.

GuW, inget illa menat, jag beundrar dig för ditt tålamod...

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Ett finger funkar alltid bra (känns i alla fall bra i själen).
Att ligga bredvid och blänga på dom en stund brukar få dom att skämmas ganska bra.
Annars är det väl upp med högerfoten och gasa bort backspegeln.
Dom flesta bilister vet inte att dom gjort fel och inser inte att deras idiotiska körning kunde slutat med en medmänniska mindre.

Har själv råkat ut för det flera gånger som många andra hojåkare.

Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
RedEye skrev:
2635450 hållare + trä är optimerat i vindtunnel antar jag. :D

Givetvis optimerat, många timmars tester bakom detta, hållaren är såklart tillverkad i kolfiber. kan nästan räknas som en aerodynamisk fördel att åka runt med detta på bågen :tungan ..

Jobbar även på prototyp-trän i magnesium samt titan, för bättre viktfördelning
samt mindre slitage på armlederna vid rutknackning, beräknas vara klart till sommaren 2007 :yoparty

Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Har själv en historia att berätta....

Alla som kört eller äger en motard vet att det är stört omöjligt att hålla sig på 2 hjul. Så är det bara !
Kom på en motorvägspåfart , 2 bilar ca 200 m framför o inga som kommer bakifrån , så vad gör man ? Upp på bakhjulet... Åker stabilt o rakt i ca 130-140 km/h , tar in på de 2 bilarna framför... 50 meter ifrån kanske , så går jag över i vänstra filen ( dubbelfiligt ) o ska köra om. När jag är 5 m ifrån första bilen jag ska om , så girar den till. Alltså RIKTIGT girar till !! Bilen var över på halva min vägbana för att sen direkt gå tillbaka till sin egen.
Blir givetvis livrädd o släpper ner framhjulet o undrar vad fan han sysslar med ??... Kör upp jämsides o får se en gubbjävel som sitter framåtlutad med båda händerna på ratten o det var säkert inga vackra ord som kom ur hans mun:D .
Hans lika gamla kärring sitter bredvid o skäller på gubben:tummenupp . Bäst vad det är , så börjar han banna mig med fingret o då brister det fullkomligt för mig. Var ju "rädd" sen innan o blev rejält förbannad nu.... Lägger mig snabbt jämsides med bilen o tänker "du ska få gubbjävel !". Sparkar ut med benet o siktar på backspegeln , men missar som tur (???) är. Ger han istället fingret , upp på bakhjulet igen o lämnar honom bakom mig:D .

Moget ? Säkert inte.... Men då är vi i alla fall 2 som är omogna...både gubbjäveln o jag !:D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
The Duck skrev:
2635453 @ GuW

Kan inte låta bli att beundra dig... Så när Maria, som är på väg på dejt, och sitter och sminkar sig i bilen, samtidigt som hon kör och snackar mobil, kör rakt ut framför dig på 70-väg, och håller på att göra din fru till änka och dina barn faderlösa, då vänder du andra kinden till, släpper förbi henne, så hon nästa gång hon ska fika med sina polare på Stureplan kan köra ihjäl en annan mc-förare eller varför inte över ett barn? Men så bor man i fjollträsk, och här finns det många idioter bakom ratten. Umeå kanske är bättre...

Historien om "Maria" är för övrigt sann, tack och lov satt jag i en bil och inte på mc.

GuW, inget illa menat, jag beundrar dig för ditt tålamod...

Det är nog snarare så att jag förväntar mig att alla är puckon och sitter och sminkar sig eller pratar i telefon som gör att jag klarar mig väldigt bra undan såna situationer, dom få gånger det överraskar mig så blir jag givetvis arg, och ofta lika mycket på mig själv för min ouppmärksamhet.

Jag tutar, hytter med näven och drar förbi när jag får rädda mig ur situationer som är den andres fel, men oftast blir det bara en trött suck bakom visiret eftersom jag redan har insett att jag får bromsa...

Det blir lixom inte bättre av att man drar förbi på bakan och vandaliserar deras bil (som om jag skulle kunna det ändå), då blir ju bara dom också förbannade på en som beter sig fel i trafiken.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag brukar memorera registreringsnumren och tar sen reda på ägarna via fordonsregistret, sen brukar jag frejmar dom för mord de inte begått (tänk Prison Break) eller helt enkelt halshugga dom, som jag brukar säga: det är aldrig för sent att bli trafikpolis på deltid!

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Om bil förare skulle "råka" klanta sig i trafiken, och en mc då blir drabbad...han kanske får bromsa för honom eller så...alltså inget allvarligare !

Och sedan han får sin sidospegel bortsparkad....då kanske den mc föraren får sin sidospegel genom något annat än en julklapp !!

mao lek inte i trafiken och tro att ni är "stålmannen" mot en bil....ni vet inte vad det är för en typ som sitter där.

Dessutom dravlas det om att hota med slagträ...han har ett med och kan använda det bättre !!

Begrunda detta innan ni ens tänker tanken att slå i sönder någon annan egendom.

Vem är det som e dum, dummare dummast?....

ps. varför inte starta en tråd som denna:

Vad gör ni åt mc förarna som inte sköter sig?

Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Numera gör jag som GuW, men när jag var yngre gjorde jag som ni andra.
Har insett att det inte blir bättre av att hetsa upp sig för en idiot i trafiken.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
The Duck skrev:
2635409 Hej på er

Har tyvärr inte mitt kort än, men har övningskört en del. Och kan inte annat än konstatera att man som mcyklist måste tänka åt sig själv och alla andra...

Jag har vid två tillfällen blivit så förbannad på ansvarslösa idioter att jag hållit på att göra något riktigt dumt... Men så har man kommit på att ett par ögon några meter bakom observerar. Ni andra måste ju varit med om hur mycket som helst. Hur tacklar ni situationen?
Och du är helt felfri som inte orsakar situationer för andra då?
Jag tror nog att det är väldigt sällan någon prejar/svänger ut framför andra på ren onska, oftast handlar det nog om några ögonblicks ovaksamhet.
Jag tror säkert att det jämnar ut sig i längden, de flesta av oss är väl större trafikfaror på MC en någon sovandes bilist.

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Kör jag 50 på 50-väg och nån kör ut så jag måste bromsa hårt, ja då är det tutan, sur omkörning och kanske fingret.

Kör jag snabbare än 50, ja då får jag skylla mig själv. Bromsar, svär innanför hjälmen och gör kanske en normal omkörning längre fram.

Däremot brukar jag flasha med bromsljuset när bilar ligger toknära bakom för det är snudd på dråpförsök. 98% saktar då in och lägger upp ett bra avstånd.

Det var nån som hade en plan att ta regnummer och sen skicka ett vykort med en ihjälkörd mc-förare på bild och tacka för senast. Kanske ingen dum idé?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
En av mina STORA brister är att jag är för hetsig i trafiken.
Jag blir arg och adrenalinstinn för minsta skitsak.
Folk som kör för långsamt, cyklister som cyklar hejdlöst över övergångsställen (nej, zebralagen gäller INTE cyklister), folk som inte blinkar, folk som blinkar för länge.... ni fattar va...
Brukar dock inte va våldsam... har dock hänt att jag stannat mitt fordon och klivit av/ur och gått fram och talat om för "mottrafikanten" vad som denne gjort fel.
Det jävliga är ju att man inte själv är felfri.
Tror att alla här någon gång gjort något oförsiktigt i trafiken men klarat sig tack vare medtrafikanternas goda uppmärksamhet.

Har ni något tips på "terapi"?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...