Vad gör ni åt bilisterna som inte sköter sig?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
robb skrev:
2636182

men jag kanske skulle göra som GUW kanske skulle gjort.. åka ikapp o klappa dom på axeln o säga" bra gjort! jag är inte arg.. "

Det var väl inte riktigt vad han sa i och för sig?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Som DR-Zätare skrev för några inlägg sedan, det handlar inte om hur man bäst tillrättavisar eller hämnas(!) på andra trafikanters misstag. Det handlar om att låta bli att sätta sig i situationer där deras misstag blir farliga för en själv. Precis så jävla enkelt är det. GuW har förmodligen kört tillräckligt mycket hoj för att inse det, tolkar man hans inlägg som moralkaka bör man nog läsa igen.

Börjar man fundera överlagt (till skillnad från en äkta impulshandling i affekt eller chock) över hur man bäst tillrättavisar eller hämnas på andras misstag, då behöver man fundera på om man verkligen ska fortsätta köra hoj på gata. Både för sin egen och andras skull.

(Nej, visst finns det situationer som inte ens den mest rutinerade och defensive hojåkare har en chans att undvika, men de situationerna är väldigt få. De som är allra bäst på att ställa till problem för hojåkare i trafiken, det är hojåkare själva genom att gång på gång på gång med en dåres envishet och heltäckande skygglappar kliva rakt in i situationer som alla med svenskt körkort vet är farliga.)

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Hoj
2006, Suzuki GSR
Stannar hojen framför bilen, kliver av, och håller motivationssamtal?
Tar regnummer, åker till närmaste farbror blå, och gör en anmälan?
Tar regnummer, åker och skär upp alla fyra däck nästa natt?
Ger det berömda fingret?

Om du memorerar reg.nr och ringer bilregistret så kan du i bästa fall få tag i ett telefonnummer till ägaren.
Ring upp denne efter en dag (eller två, när du känner dig sansad) beskriv det farliga i situationen som du råkat ut för.
Jag tror inte Polisen återkopplar liknande förrän långt senare. (om de gör det alls)
Ett finger är kanske inte så konstruktivt, eller att sparka sönder en backspegel. Unna dig en smartare reaktion.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag tycker det är en enkel fråga för knuttar med et lika enkelt svar:

Vad gör man med farliga medtrafikanter??

MAN AKTAR SIG!

Vem fan tar en trafiklektion av en upphetsad knutte på allvar ??

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
DR-Zätare skrev:
2636185 Det var väl inte riktigt vad han sa i och för sig?

nej.. det sa jag inte heller.. jag sa att han kanske skulle göra så..

men jag fattar väl vad han menar oxå.. och att han menar väl.. men tycker det låter för bra för att vara sant o bara åka vidare utan att ens visa att det medtrafikanten gjort är fel...

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
robb skrev:
2636256 nej.. det sa jag inte heller.. jag sa att han kanske skulle göra så..

men jag fattar väl vad han menar oxå.. och att han menar väl.. men tycker det låter för bra för att vara sant o bara åka vidare utan att ens visa att det medtrafikanten gjort är fel...

Är du trafik polis eller??

Om inte, så ska du inte avgöra vems felet är....för i praktiken, så tycker kanske billisten att han gjort rätt och du fel....så kommer du och påpekar att han gjort fel.....

Som jag påtalat innan: du vet inte vem du räcker finger åt eller något annat trams!!

Och tro nu inte att du är störst och starkas....det finnas alltid en "större och starkare"...

Det är cenariot som kan inträffa för en liten "sket" bagatell...

Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
DFMSWEDEN skrev:
2636280 Är du trafik polis eller??

Om inte, så ska du inte avgöra vems felet är....för i praktiken, så tycker kanske billisten att han gjort rätt och du fel....så kommer du och påpekar att han gjort fel.....

Som jag påtalat innan: du vet inte vem du räcker finger åt eller något annat trams!!

Och tro nu inte att du är störst och starkas....det finnas alltid en "större och starkare"...

Va? Ligger du och drar repor runt Kumla dagarna i ända?

Klart som faen man ska signalera när någon i trafiken uppenbart gör fel och sätter dig i stor fara. Men du har helt rätt i att aggressiva metoder inte är lösningen.

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
TukTuk skrev:
2636296 Va? Ligger du och drar repor runt Kumla dagarna i ända?

Klart som faen man ska signalera när någon i trafiken uppenbart gör fel och sätter dig i stor fara. Men du har helt rätt i att aggressiva metoder inte är lösningen.

Kumla....:confused:

Jag skrev så här: Som jag påtalat innan: du vet inte vem du räcker finger åt eller något annat trams!!

Och då menar jag inte att signalera eller blinka med ljuset skulle vara något "påhopp" eller liknande.:tummenupp

Bara det att våldshandlingar är kasst!!

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Triumph Speed Triple
Vad säger man, det finns idioter överallt.
Jag räknar alltid med att alla är en stor fara för mig det är enklast så, då är man mer beredd.
Idag så körde jag en sväng och i en rondell så körde en lastbil ut mitt framför mig. Gubben satt å surrade i telefonen och såg mig i sista sec. Han tvärnitade men var redan ut i rondellen, jag tvärnitade och var cm ifrån framhjulet! Jag rullade bak hojen och körde fram för att söka ögon kontakt ( skulle gubben köra eller stå kvar och släppa förbi mig?), gubben fortsatte att babbla vidare i luren jag då flippade upp hjälmen och bankade på dörren höjde mitt pekfinger tog ögonkontakt och var mycket noga med att gubben var införstådd med att jag inte var nöjd med situationen. klämde mig emellan bilen och kanten och körde vidare Fortfarande med hjärtat i Halsgropen

( tänk att man kan köra och det är snart december! )
HAde

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
DFMSWEDEN skrev:
2636280 Är du trafik polis eller??

men eftersom dom svängde rätt över vägen o mitt framför mig så hur jag än försöker så kan jag inte tycka att dom gör rätt.. om du tycker det är rätt så kanske du skulle ta om ditt körkort.. eller ta några privatlektioner.. för rätt gjorde dom absolut inte..

sen säger inte jag att jag alltid har rätt när jag är ute i trafiken.. men det finns både stora fel o mindra fel som begås i trafiken dagligen.. säkerligen av mig oxå.. även jag har fått fingret många gånger o kommit på mig själv att jag gjort fel.. då vinkar jag med näven o ber om förlåtelse.. tycker det är bra när andra säger till mig när jag har fel åxå...

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
robb skrev:
2636322 men eftersom dom svängde rätt över vägen o mitt framför mig så hur jag än försöker så kan jag inte tycka att dom gör rätt.. om du tycker det är rätt så kanske du skulle ta om ditt körkort.. eller ta några privatlektioner.. för rätt gjorde dom absolut inte..

sen säger inte jag att jag alltid har rätt när jag är ute i trafiken.. men det finns både stora fel o mindra fel som begås i trafiken dagligen.. säkerligen av mig oxå.. även jag har fått fingret många gånger o kommit på mig själv att jag gjort fel.. då vinkar jag med näven o ber om förlåtelse.. tycker det är bra när andra säger till mig när jag har fel åxå...

robb@ det var inget påhopp mot dig..bara det att man ska inte tro att alla tycker de gör fel i trafiken....trots att du påpekar det.

även om det var den andres fel, stort eller litet.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
När jag ger mig ut i trafiken så räknar jag med att folk kan göra fel. Har dom senaste 7 åren kört ca 40mil per dygn bil/mc och kan inte minnas att någon avsiktligt försökt köra ner mig. Men jag kanske bara haft tur:tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Haha. på tal om det där med att läxa upp varandra i trafiken. Förra året såg jag detta:

En liten micra som hade dubbelparkerat, med en person i.
Bakifrån kommer en Porsche Cheyenne men nåt yuppie-yngel i. Han var bra stursk, för han hade ju den största bilen. Yngeln tutar upprepade gånger på micran (som egentligen inte stod ivägen). Inget händer. Föraren i micran ignorerar yngeln.

Till sist får yngeln nog och bestämmer sig för att läxa upp snubben i den lille jappsen. Hoho. Nu börjar det roliga. Yuppin stiger ur sit åk och rusar fram till micran. Helt vild eftersom micran inte flyttar på sig, inte ens för en flong Cheyenne som pappa har köpt i namnsdagspresent. I raseri sliter han upp dörren på micran....... sen händer inget på en liten stund. Några sekunder senare stiger den biffigaste, råaste och mest gorillaliknande HA-snubbe jag någonsin skådat ut ur micran, spottandes och fräsandes som en amerikansk wrestlingstjärna. HAHAHA.

Cheyennesnubben rusar tillbaka till sin bil. Hoppar in. Låser med centrallåset och sen full back. Hoho. Han slutade nog upp med att spela stursk i trafiken efter det!

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Starstriker skrev:
2636438 Haha. på tal om det där med att läxa upp varandra i trafiken. Förra året såg jag detta:

Bakifrån kommer en Porsche Cheyenne men nåt yuppie-yngel i. Han var bra stursk, för han hade ju den största bilen. Yngeln tutar upprepade gånger på micran (som egentligen inte stod ivägen). Inget händer. Föraren i micran ignorerar yngeln.

Till sist får yngeln nog och bestämmer sig för att läxa upp snubben i den lille jappsen. Hoho. Nu börjar det roliga. Yuppin stiger ur sit åk och rusar fram till micran. Helt vild eftersom micran inte flyttar på sig, inte ens för en flong Cheyenne som pappa har köpt i namnsdagspresent. I raseri sliter han upp dörren på micran....... sen händer inget på en liten stund. Några sekunder senare stiger den biffigaste, råaste och mest gorillaliknande HA-snubbe jag någonsin skådat ut ur micran, spottandes och fräsandes som en amerikansk wrestlingstjärna. HAHAHA.

Cheyennesnubben rusar tillbaka till sin bil. Hoppar in. Låser med centrallåset och sen full back. Hoho. Han slutade nog upp med att spela stursk i trafiken efter det!
:rofl :rofl Nice...

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Starstriker skrev:
2636438 Haha. på tal om det där med att läxa upp varandra i trafiken. Förra året såg jag detta:

HAHA!!! :D :D :D

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Starstriker skrev:

DET måste det ha varit en njutning att få se....

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
@ robb

TACK!!! Det var precis det du skrev jag ville få fram egentligen, jag är definitivt ingen som skulle få för mig att sparka sönder någon spegel, men ett motivationssamtal tycker jag man kan kosta på sig. Vem vet, kanske lär sig trafikanten något (tveksamt, men iaf)...

MEN

@ DFMSWEDEN

Tyvärr har även du rätt, man vet inte vem det är som sitter bakom ratten. En polare tänkte göra detta med motivationssamtal, stannade en sunkig Nissan som hade kört ut rakt framför honom inne i stan. Problemet är bara att tjejen som kör hade tre killar med sig, de såg alla ut som medlemmar ur jugoslaviska maffian och vapenbbröder med Milan Sevo, något han upptäckte försent. Han börjar påtala hur illa hon kört med stora bokstäver, varpå två killar flyger ut ur baksätet och hoppar på honom. Han klarade sig förvisso utan skador, killarna fick nog ondare då de lyckades slå där han hade skydd, men döm av hans förvåning

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
The Duck skrev:
2635409 Hur tacklar ni situationen?

Suckar, tutar och skakar på huvudet(helst så att foraren kan se)...sen så går livet vidare. (jo det är säkert, det gör det) :tungan

beanie

hummina hummina haawa...
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
såld för studier
Fotrally skrev:
2637667 Suckar, tutar och skakar på huvudet(helst så att foraren kan se)...sen så går livet vidare. (jo det är säkert, det gör det) :tungan

Bästa svaret hittils... börjar man dumma sig kan den andra enkelt bara klassa en som en idiot... Skaka på huvet så dom ser det... ja... den gillar jag!!!:tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...