Som jag uppfattade det så räckte det med att man ibland wheelar på allmän väg, eller att man ibland kör mer än 30 km/h för fort. Om man inte har körkort, kör påverkad eller kör en stulen mc så är man ingen motorcyklist. Då är man en trafikfara på en motorcykel.
Självklart har jag körkort för mc, kör inte påverkad och äger hojen.
Edit: Utdrag ur ett pressmeddelande från SMC 2012 04 19
"Mycket hög hastighet: MC-föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/h eller mer för fort. Gruppens andel är 36 % av alla omkomna.
Körning i påverkat tillstånd: Antalet MC-förare som är både berusade av alkohol och droger när man omkommer ökar stadigt. Gruppens andel är 26% av alla omkomna 2005-2010.
Aggressiv körning: Till exempel om bakhjulskörning, aggressiv körning, omkörning i extrem fart och liknande. Gruppens andel är okänd för SMC, men enligt Trafikverkets djupstudier återfinns flera fall årligen där en aggressiv körstil varit en bidragande orsak till dödsfallet.
Olovlig körning: MC-föraren har inget körkort. De äger sällan motorcykeln de kör ihjäl sig på. Hojen är ofta oregistrerad, avställd och oförsäkrad. En femtedel av förarna i denna grupp hade inte heller hjälm. 60% var berusade och/eller påverkade av droger. Gruppens andel är 25% av alla omkomna MC-förare 2005-2010."
Nja. Dom har listat en rad beteenden som utgör kriterier eller exempel på extremt beteende.
Men det innebär inte att dom anser att du är en livsfarlig galning för att du vid något tillfälle kört mer än 30 kilometer i timmen för fort eller vid något tillfälle testat att Wheela på en öde vägsträcka.
För att du ska räknas till gruppen som har ett extremt beteende så krävs att du vid mer eller mindre konstant uppfyller flera av dessa kriterier.
SMC gick ju också ut med ett förtydligande att det man INTE menade att om man vid något tillfälle uppfyller något av kriterierna så räknas man som extrem förare utan att det ju var frågan om en helhetsbedömning och att det snarare var så att om man uppfyllde flera av kriterierna så kunde det räknas som extremt beteende.
Dom har ju också med kriteriet extrem fart vilket dom förtydligade med att det inte med automatik var 30 kilometersgränsen som avsågs med det.
Samtidigt säger ju lagen att 30 km/h över hastighetsgränsen är en grov överträdelse som leder till indraget körkort. Och därav måste dom på något sätt förhålla sig till det. 100 km/h på 70-väg är ju trots allt drygt 40% över gränsen även om dom flesta av oss ju vet att det finns gott om vägar där man med lätthet kan köra betydligt fortare samtidigt som det finns en del 70 vägar där man får anstränga sig en hel del för att köra så fort.
Och tittar man på statistiken så är olyckor där man gör bedömningen att det gått mer än 30 för fort överrepresenterade. Men det är ju också så att det ofta gått betydligt mer än 30 för fort och säkerligen ofta i kombination med andra beteenden som faller inom ramarna för extremt beteende.
Dvs om du vanemässigt kör väldigt aggressivt med mycket bakhjulskörning oavsett trafiksituation och med mycket höga hastigheter så kan du räknas till högriskgruppen.
Det handlar alltså om ordentlig buskörning typ vissa av dom filmer som läggs ut där man kör dubbla skyltade hastigheten med massor av omkörningar i mer eller mindre skymda situationer.
Sen har jag lite svårt att förstå varför många ska känna sig så kränkta bara för att man sett i statistiken att vissa trafikbeteenden medför större risker.
Jag kör för fort ganska ofta. Ibland ganska långt över hastighetsgränsen. Det händer att jag lyfter framhjulet lite. Men jag försöker göra det när jag bedömer att riskerna är små. Och jag är väl medveten om att jag faktiskt utsätter mig för en större risk när jag ökar körtempot.
Men inte känner jag mig kränkt för att någon vill försöka förhindra att folk kör ihjäl sig pga att dom kört över sin förmåga och försöker sätta någon form av kriterier för trafikbeteenden som den gruppen ägnar sig åt även om jag emellanåt uppfyller något av dom kriterier som dom försökt sätta upp.
Sen är det ju tyvärr så att så länge som man tillåter människor att själva göra saker så kommer misstag pga mänskliga faktorn att inträffa och får folk förflytta sig så kommer några att skada sig eller dö.
Att helt få bort olyckor och dödsfall går ju inte utan mycket stora inskränkningar i friheten och dit vill ju ingen av oss.