Vad göra åt en smårostad kedja?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Tjena!

Min hornet har stått ute nu i 2 månader i brist på garage :(

Kedjan har börjat smårosta lite på typ två delar. Alla vet ju att detta inte är bra. Så vad ska jag göra? Tvätta av den helt och fetta in den igen?

Har den börjat rosta är kedjan torr och troligen sliten på grund av för lite olja.
släng den och köp en ny, små pengar i sammanhanget i fall det skulle hända något.

Har den börjat rosta är kedjan torr och troligen sliten på grund av för lite olja.
släng den och köp en ny, små pengar i sammanhanget i fall det skulle hända något.

Ja fast hojen är 2 månader gammal, så kedjan började smårosta för 1 månad sen drygt. Det är inte så farligt, kedjan är fan ny - bara 180 mil.

Kedjan är ju nysmörjd och allt det men just där den har börjat smårosta var den lite torr.

Jag ska fetta på lite imorgon så får vi se.

Ja fast hojen är 2 månader gammal, så kedjan började smårosta för 1 månad sen drygt. Det är inte så farligt, kedjan är fan ny - bara 180 mil.

Kedjan är ju nysmörjd och allt det men just där den har börjat smårosta var den lite torr.

öh?? man ska smörja när man ser att den går torr, å det är långt innan rosten tittar fram.

öh?? man ska smörja när man ser att den går torr, å det är långt innan rosten tittar fram.

Den var inne på service, kedjan smörjdes. Var ute två dagar i typ regn, så började den rosta.

Så jag trodde det var normalt eftersom den stod ute i regn och inte kördes så. Men jag hade tydligen fel, har aldrig haft mina hojar ute annars, och aldrig kört i regn heller för den delen (nybörjare).

Så jag ska slänga kedjan nu?

Smörj efter att du kört. Av någon anledning verkar det som att smörjan biter bättre på en varm kedja och sen är det ju klart att köra till nästa gång.

Den var inne på service, kedjan smörjdes. Var ute två dagar i typ regn, så började den rosta.

Så jag trodde det var normalt eftersom den stod ute i regn och inte kördes så. Men jag hade tydligen fel, har aldrig haft mina hojar ute annars, och aldrig kört i regn heller för den delen (nybörjare).

Så jag ska slänga kedjan nu?

Jag smörjer alltid delar efter man har kört i regn. Hojar är inte direkt bra rostskyddade.

Last edited:

En kedja rostar inte om den smörjs,,, och smörj den efter körning när det är varm inte före körning

Det är bara ytligt, smörj kör och se glad ut.
Om jag inte missminner mig så är kedjan är tätad me o-ringar som håller fettet på plats till de små rörliga rullarna som roterar under ingreppet i drevet.
den utliga smörjningen är dels till länkaget och smidigt ingrepp i dreven, inte att förglömma dock... Skulle jag bytat kedja för varje rostfläck jag hitta hade det blivit en dyr hobby...

Är det bara lite småfläckar på de yttre länkarna?

I så fall är det fullt normalt efter dåligt väder eller om den stått still ett tag efter regn eller tvättning.

All rost som kom just sommaren -08 är extra farlig, extra mycket syre och skit i den. Gör så här: ta bort kedja och dreven, förstör dem (för säkerhets skull, så ingen annan råkar få tag på grejorna) och konvertera till kardandrift istället :pannkyss

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick