Henco_norr
#91 Bott & Pro superbike
Ta bort hydraulstoppen
En fråga då. Vilken bana har du testat på?
Vad har du för fjäder i?
Vad har du för olja i?
Tycker det låter som att du har för tunn olja eller på tok för mjuka fjädrar!
Vad kör du för tider?
På åsen skulle jag vilja påstå att det är först när man är under 10 tider som orginalgaffeln börjar bli riktigt dålig. Väger du runt mellan 70-80 kg så funkar orginalfjädrar men hårdare kan vara att rekomendera.
Tror du har för tunn olja eller för lite olja i. Alternativt för mjuka fjädrar. Fenomenet att den inte vill styra in i slutet av sängen utan driftar löser du genom att vrida åt returen, då kommer hojen att vara mer lättsvängd. Om din gaffel är i ordning så skall du märka skillnad på 1-2 klick på en orginalgaffel, det är dock lätt att göra något fel när man skruvar med den så det kan ju vara något vajsing från föregående ägare eller liknande.
MVH Oskar
Låter ju bra konstigt att du bottnar i trösen. Jag har då helt original fram förutom att jag ryckt hydraulstoppen och +10mm oljenivå. å det finns inte en chans att jag bottnar den i trösen. E ju iof en honda1000 så det är en annan gaffel. Men då e jag lite gubbtjock. Väger väl 90kg med ställ. Å så åker jag runt på 1.08 om jag gasar järnet.
Om du har rätt nivå i gaffeln och inga andra knepigheter så föreslår jag att du besiktar locken uppe vid kronan. Om det är nån tätning eller nått som strular där uppe så byggs det inte upp nått lufttryck när du bromsar. Jag hade så när jag hade meckat lite fel med förspänningsmuttern.
Jag har orginal innanmäte till gaffeln liggandes. inklusive locket.(dock ej kompritionspaketet) Säljer av det billigt.
Har även 9,5 fjädrar öhlins, vet ej om dom passar till orginalfjädringen men ska kolla det. Intresserad?
Ska till Gälleråsen på bikeweek kan ta med grejerna då...
Tror att 9,5 fjädern skulle passa dig bra, alternativt 9,0 eller en 9 och en 9,5. Jag körde själv med 10.0 men jag väger mer än vad du gör.
// Oskar
// O
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO