Vad göra åt framgaffel R6-08?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så, tänkte jag skulle göra en uppdatering hur det gått.

Började med att höja nivån 4mm men det räckte inte, 2mm till så var det perfekt i inbromsning så att höja bortåt en 20 som det var tipsat om är nog inte så bra för hanteringen av hojen......

In i böj funkade det bra då jag höll gaffeln komprimerad med bromsen men sen ut så ville han inte riktigt hålla spåret, drev ut så det var svårt at få med fart ur allt som inte var "vik och ladda-böjar"
När jag fattat detta så gick jag tillbaka till standardnivå och det gick att gå på tidigare på gas och hålla spåret igen.....men inte bromsa........

Bestämde mig då för att kosta på gaffeln ett kolvkit, inte så dyrt och ska göra skillnad, i samband med detta fimpade jag hydraulstoppen med, Det gjorde skillnad!

Nu kör jag med standardnivå, ska höja en eller 2mm då han ligger precis på bottningsgränsen när jag går hårt på broms och kan behöva lite marginal till små misstag så jag inte slår bort framhjulet in i nån böj när jag bromsat för sent, men ändå lugn och stabil tills bakhjulet reser eller framhjulet släpper lite.

Kolvkitet gjorde med skillnad, istället för att "klicka hit och dit" och kanske känna lite skillnad efter en 5-8 klick men inte vara säker så är det nu stor skillnad på 2 klick och går att finjustera med 1 så detta skulle varit gjort för ett år sen minst.........

Så, min syn på gaffeluppdatering på R6an är i denna ordning, rätt fjäder och inställning, bort med hydraulstoppen och nästa steg är ett kolvkit, räcker inte det så går det fort.....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En fråga då. Vilken bana har du testat på?

Åsen, svårt i ejes och depåböjen i förstahand, även ut ur esset. Där upptäckte jag att han inte betedde sig som innan höjningen och märkte skillnad efter jag sänkt igen. Resten av banorna jag kört har jag nästan inga referenser på så det var svårt att veta om det var jag eller något annat som inte funkade.
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Antar att du åkt på för fullt då du testat..
Pröva att åka ut ett pass och rulla lugnt upp för backen innan ejes varje varv. du kanske har mycket outnyttjad fjädringsväg då.
Man blir lite lurad på hur djupt gaffeln går vid inbromsningarna då den nästan alltid bottnar i upp för den backen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jo, ejes får bli som det blir med gaffeln men när jag går hårt på broms i trösen så slår det i bott med och då fegar jag lite i instyrningen, bromsar lite extra och går mjukare på bromsen in i böj, förlorar lite ingångshastighet för jag inte vågar satsa riktigt när jag inte får den känslan jag vill ha.

Gjorde en omkörning efter snabbvänstern ed där inte killen gjorde vad jag förväntat mig, han styrde in höger mycket tidigare än racelinjen så jag fick gå tight höger mot kerbsen och då gick det lite fort för att komma runt kände jag och bromsade, då slog det i bott med och kände hur fram kanade lite så jag fick släppa upp och ta omtag.
Höll på att ta en rak utbromsning till kant och testa lite terrängkörning då.......

Som det är nu kan jag inte riktigt gå på full broms utan att bottna, så länge det inte är någon panik så är det lugnt då jag kan hålla lite mjukare broms och ligga strax innan eller mjuka nerslag i gaffeln men vid panik så går jag ju på så hårt jag är van vid, då vill jag inte det ska slå i bott.

Just det där tänkte jag försöka få bort, om det bottnar i i ejes efter det så kan jag leva med det då det förhoppningsvis är likvärdigt för alla.

Tänkte först att försöka ändra mig så jag funkade med hojen men bestämde mig för att försöka få hojen att bete sig som jag vill istället, tror jag tjänar mest på det på sikt.
En del skiter ju i hur hojen beter sig och kör lika fort ändå, jag måste ha förtroende för grejerna för at kunna köra......gammal och feg! :D
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Vad har du för fjäder i?
Vad har du för olja i?

Tycker det låter som att du har för tunn olja eller på tok för mjuka fjädrar!

Vad kör du för tider?
På åsen skulle jag vilja påstå att det är först när man är under 10 tider som orginalgaffeln börjar bli riktigt dålig. Väger du runt mellan 70-80 kg så funkar orginalfjädrar men hårdare kan vara att rekomendera.

Tror du har för tunn olja eller för lite olja i. Alternativt för mjuka fjädrar. Fenomenet att den inte vill styra in i slutet av sängen utan driftar löser du genom att vrida åt returen, då kommer hojen att vara mer lättsvängd. Om din gaffel är i ordning så skall du märka skillnad på 1-2 klick på en orginalgaffel, det är dock lätt att göra något fel när man skruvar med den så det kan ju vara något vajsing från föregående ägare eller liknande.

MVH Oskar
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Låter ju bra konstigt att du bottnar i trösen. Jag har då helt original fram förutom att jag ryckt hydraulstoppen och +10mm oljenivå. å det finns inte en chans att jag bottnar den i trösen. E ju iof en honda1000 så det är en annan gaffel. Men då e jag lite gubbtjock. Väger väl 90kg med ställ. Å så åker jag runt på 1.08 om jag gasar järnet.

Om du har rätt nivå i gaffeln och inga andra knepigheter så föreslår jag att du besiktar locken uppe vid kronan. Om det är nån tätning eller nått som strular där uppe så byggs det inte upp nått lufttryck när du bromsar. Jag hade så när jag hade meckat lite fel med förspänningsmuttern.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad har du för fjäder i?
Vad har du för olja i?

Tycker det låter som att du har för tunn olja eller på tok för mjuka fjädrar!

Vad kör du för tider?
På åsen skulle jag vilja påstå att det är först när man är under 10 tider som orginalgaffeln börjar bli riktigt dålig. Väger du runt mellan 70-80 kg så funkar orginalfjädrar men hårdare kan vara att rekomendera.

Tror du har för tunn olja eller för lite olja i. Alternativt för mjuka fjädrar. Fenomenet att den inte vill styra in i slutet av sängen utan driftar löser du genom att vrida åt returen, då kommer hojen att vara mer lättsvängd. Om din gaffel är i ordning så skall du märka skillnad på 1-2 klick på en orginalgaffel, det är dock lätt att göra något fel när man skruvar med den så det kan ju vara något vajsing från föregående ägare eller liknande.

MVH Oskar

Standard fjäder och den ska funka upp mot 90 enligt uppgift och hänget funkar att få in, väger 86,5 med allt på.
Öhlins 5w olja så den ska med vara rätt.
Hojen har jag haft sen ny med så jag vet vad den varit ute för........tyvärr ibland.....

Dock, och det är väl den största anledningen till mina problem(förutom okunskap hur fjäder/dämp ska ställas in och talanglöshet.....)så hade orginalgrejorna rullat nästan 4000mil varav 2500 bana så shimsen var väl inte i bästa skick......

Bytte olja i tjejens idag som bara gått några 100mil och i jämförelse med hennes så var min gaffel som en dålig cykelpump när jag luftade den, kan tänka att jag fått lite bättre svar med orginalgaffeln om jag bytt shims och så men nu blev det ett öhlinskolvkit istället.
Så, skillnaden jag upplevde på att byta kolvkitet är kanske inte helt rättvist mot orginal, förmodligen är dessa med rätt mjuka efter 4000mil......
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Låter ju bra konstigt att du bottnar i trösen. Jag har då helt original fram förutom att jag ryckt hydraulstoppen och +10mm oljenivå. å det finns inte en chans att jag bottnar den i trösen. E ju iof en honda1000 så det är en annan gaffel. Men då e jag lite gubbtjock. Väger väl 90kg med ställ. Å så åker jag runt på 1.08 om jag gasar järnet.

Om du har rätt nivå i gaffeln och inga andra knepigheter så föreslår jag att du besiktar locken uppe vid kronan. Om det är nån tätning eller nått som strular där uppe så byggs det inte upp nått lufttryck när du bromsar. Jag hade så när jag hade meckat lite fel med förspänningsmuttern.

Nu kör jag helt standard oljenivå, när jag höjde 6mm så stannade han innan hydrulstoppen men efter jag borrat ur dom så gick jag tillbaka till standard igen men är precis på bottningsgränsen, räcker förmodligen med en mm eller 2 för att inte bottna.

Men ska testa nu i morgon och till veckan om det blir några torrpass så det ska väl bli ordning på grejorna tillslut, någon 8:a lär jag väl inte göra men skulle bli jävligt besviken om jag inte närmar mig iaf.! :yoparty
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag har orginal innanmäte till gaffeln liggandes. inklusive locket.(dock ej kompritionspaketet) Säljer av det billigt.
Har även 9,5 fjädrar öhlins, vet ej om dom passar till orginalfjädringen men ska kolla det. Intresserad?
Ska till Gälleråsen på bikeweek kan ta med grejerna då...

Tror att 9,5 fjädern skulle passa dig bra, alternativt 9,0 eller en 9 och en 9,5. Jag körde själv med 10.0 men jag väger mer än vad du gör.

// Oskar


// O
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har orginal innanmäte till gaffeln liggandes. inklusive locket.(dock ej kompritionspaketet) Säljer av det billigt.
Har även 9,5 fjädrar öhlins, vet ej om dom passar till orginalfjädringen men ska kolla det. Intresserad?
Ska till Gälleråsen på bikeweek kan ta med grejerna då...

Tror att 9,5 fjädern skulle passa dig bra, alternativt 9,0 eller en 9 och en 9,5. Jag körde själv med 10.0 men jag väger mer än vad du gör.

// Oskar


// O

Blir det billigt så kan jag ta orginalcartridgen.

Kolla om fjädrarna passar till orginal så kan jag kanske ta de med, nu var ju målet att tappa något kilo till men det är ju gott att grilla.......

Är på bikeweek jag med, hela veckan till och från.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top