Vad göra åt saken

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Styvdottern hade fest i Fredags, Tre killar som hon känner lite ytligt dyker upp på festen. När festen är slut, saknas hennes mobiltelefon, kontokort,leg. Ett par flaskor sprit. Samt nycklarna till min nya hoj och nyckeln till låset(kedjan) SUCK.Nytt tändningslås + arbete ca. 4.000-4.500. nytt lås till kedjan ca-1.000-1.500.
Vad fan gör man? jag kan troligtvis få fram namn och addres till killarna, men det finns ju inga bevis. Ska jag ensam utmana tre killar för att få pengar till nya lås. För jag har tröttnat på att betala, bara för att andra inte kan låta mina saker vara i fred.

Gixxerforever

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 1000
Ta reda på namn och adress... Jag följer med dig som moraliskt stöd när du kräver tillbaka dina saker....

Nej, nej inget hot om våld eller dylikt! Bara upplysa dem om att de har denna chansen och inga fler......

Annars blir det...:finger :ajjabajja :fatta! :machinegu :kulspruta osv...

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Hoj
Hypermotard
Yes utmana dom. Bevis och bevis... Sabba och stjäl för 10000 spänn hos varje kille men se till att det inte finns några bevis mot dig. Jag hade aldrig släppt en sån grej, speciellt inte om jag hade namn och adresser

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Utmana dem en och en, biter bäst. Säg att din livsuppgift kommer att bli att se till att de kommer få ett helvete resten av deras liv, men inget hot om våld..(om du nu är säker på det är de som har gjort detta..)Sen kan man hämnas på en mängd olika sätt utan att utsätta dem för fysisk skada...10 tal tidningsprenumerationer i varje gosses namn:tummenupp kan vara ett ex på jobbig psykiskt arbete för dem, ringa och förklara läget. Kan se frustrationen hos dem då det kommer tidningar hem och räkningar, deras föräldrar kanske blir insatta och hjälpa dem reda ut, då kommer de nog inse vad du är kapabel att göra och lämna tillbaka grejorna..men sen om det är att rekommendera el att man inte är bättre själv är en annan 5:a.

Annars kan du ju alltid göra en POLISANMÄLAN!

Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Det finns många handlingsalternativ, men inte så många som är långsiktigt hållbara.:rolleyes: Är du rimligt övertygad om att det är någon av dessa tre killar (eller alla tre i samarbete) som snott grejorna, eller kan det finnas andra misstänkta? Hur gamla, ungefär, är de inblandade? Bor ni på en stor eller liten ort, eller snarare finns det stark eller obefintlig sociall kontroll bland boende och grannar?

Du skall nog börja med att ta reda på de huvudmisstänktas identitet, oavsett fortsättning. Om du tror att det kan finnas tillräckligt på fötterna för en polisanmälan så gör det, litet beroende på vad de misstänkta är för typer (läs: om de känns benägna till hämnd). Alternativt ta med dig 3-4 vänner och oanmält besök killarna en och en i deras hem, gärna på kvällen då eventuella föräldrar kan vara hemma. Utan att vare sig uttalat eller outtalat hota, men ändå göra väldigt klart för dem hur allvarligt man ser på läget, förklara att du vet att de snott prylarna och ge dem ett dygn att skaffa tillbaks det viktigaste. Gör det inte ensam eller med en kompis, utan med minst 3-4 lagom bistra kompisar i sällskap för att ha stöd och markera övertag. Se upp för att råka över gränsen till olaga intrång, hemfridsbrott eller olaga hot, i synnerhet om det finns föräldrar med.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag gav killarna som var med på festen ett ultimatum igår, kontokortet och nycklarna tillbaks anonymt, innan kvällen, så glömmer jag allting, men alla neka till att ha tagit något. Därför är polisanmälan gjord i går kväll. Men polisen kommer inte att göra någonting. Att jag misstänker vissa personer räcker inte, utan bevis gör dom ingenting. Det enda råd jag fick av dom, var att byta lås på hojen. Ser ut som jag får samla ihop några polare och åka hem till dom. Men jag har inga större förhoppningar att få några pengar

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Men polisen kommer inte att göra någonting. Att jag misstänker vissa personer räcker inte, utan bevis gör dom ingenting. Det enda råd jag fick av dom, var att byta lås på hojen.
Man skulle ju kunna tycka att det är polisens sak att utreda misstankarna, exempelvis genom förhör med de misstänkta och andra som var med på festen, och därefter kanske genom husrannsakan efter åklagarbeslut säkra eventuellt stöldgods. Fast de kanske menade att du skall göra jobbet själv?:confused:
Eftersom anmälan är gjord behöver du också se till att hålla dig på rätt sida om övergrepp i rättssak. Rent formellt alltså.
Vad säger försäkringsbolaget? Med polisanmälan som stöd har du väl möjlighet till ersättning för stöld åtminstone, oavsett om det finns någon dömd eller ej?

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Man skulle ju kunna tycka att det är polisens sak att utreda misstankarna, exempelvis genom förhör med de misstänkta och andra som var med på festen, och därefter kanske genom husrannsakan efter åklagarbeslut säkra eventuellt stöldgods. Fast de kanske menade att du skall göra jobbet själv?:confused:
Eftersom anmälan är gjord behöver du också se till att hålla dig på rätt sida om övergrepp i rättssak. Rent formellt alltså.
Vad säger försäkringsbolaget? Med polisanmälan som stöd har du väl möjlighet till ersättning för stöld åtminstone, oavsett om det finns någon dömd eller ej?

Nja, jag vet faktiskt inte. tjejen ska ringa och kolla vad som gäller hemförsäkringen. men eftersom killarna inte gjorde inbrott, utan släpptes in av styvdottern, så tvivlar jag på att någon försäkring gäller

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Nja, jag vet faktiskt inte. tjejen ska ringa och kolla vad som gäller hemförsäkringen. men eftersom killarna inte gjorde inbrott, utan släpptes in av styvdottern, så tvivlar jag på att någon försäkring gäller
Det luriga är ju att f-bolagen ofta har helt egna riktlinjer för när ersättning skall betalas ut, helt oavsett rättsväsendet. Och visst kan de kanske sätta sig på tvären iom att tjejen gav dem tillträde till hemmet, men att ge någon tillträde att vistas är ju inte samma sak som att ge rätt att tillgripa saker och ta med sig. Inbrott eller ej borde inte vara någon knäckfråga för att något skall kunna ersättas som stöld; man behöver ju inte göra inbrott för att sno en gräsklippare från tomten heller...

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Du får ta på dig skinnvästen och inkassera lite med ditt trogna järnrör... Verkar funka för dom där killarna som åker Amerikanska kromslädar i alla fall...

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Tror nog jag hadde blivit en smula arg om det drabbade mig. Tror jag hadde fixat en av dom ensam mellan fyra ögon. Det brukar gå att få fram sanningen då....................

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Det luriga är ju att f-bolagen ofta har helt egna riktlinjer för när ersättning skall betalas ut, helt oavsett rättsväsendet. Och visst kan de kanske sätta sig på tvären iom att tjejen gav dem tillträde till hemmet, men att ge någon tillträde att vistas är ju inte samma sak som att ge rätt att tillgripa saker och ta med sig. Inbrott eller ej borde inte vara någon knäckfråga för att något skall kunna ersättas som stöld; man behöver ju inte göra inbrott för att sno en gräsklippare från tomten heller...

Problemet är att DU agerat oförsiktigt när killarna blev insläppta i huset. Det bryr sig polisen inte om (krävs att någon ska ha sett att dom snodde prylarna). Sen med försäkringsbolagen så är det (oftast) så att har man agerat oförsiktigt så får man ingen ersättning.

Har en kompis som råkat ut för en liknande historia. Fest hemma och hans polare bjöd in sina kompisar som ingen annan kände. Dagen efter saknades ett par mobiltelefoner, plånböcker samt bilnycklar. Ingen hjälp från polisen, och ingen ersättning från försäkringsbolaget. Självklart kan detta variera från fall till fall och från försäkringsbolag emellan.

Jag hoppas du får detta löst på något bra och inte allt för kostsamt sätt.

Mvh // Danne

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
Vänta tills nån av dom tre grabbarna har fest och dyk in... Om inte annat så kanske du kan få tag i nån mobiltelefon, leg o nycklar att köpslå med, eller nåt.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Kolla samtalsregistret på mobilen, kolla dom samtal som e ringda efter att den försvann, ring sen upp den personen och tala om som det är....kanske talar dom om vem som ringt dom...(eller inte), men då vet ju iallafall den skyldiga att du agerar och det kan kanske leda till nåt annat.

Gixxerforever

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 1000
Håll dig på rätt sida lagen hur som helst!

Se där, antar att polisen har fullt upp med att jaga motorcyklister som kör för fort istället för att jaga tjuvar....

Har sagt det förr och säger det igen, polisen kan man inte räkna med utom då du ska betala något till staten förutom skatt....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Gör inget förhastat nu! Jag har sett sådana här incidenter där det finns "självklara" misstänkta och det senare visar sig vara någon helt annan. Det kan lika gärna vara dotterns "bästis" som passat på.

Hur många personer har besökt festen?

Bara som ett exempel.
Förra sommaren blev jag själv upphämtad från en nattklubb till ett hotellrum som jag förfestat i en timme tidigare tillsammans med två arbetsbekanta.
Den ena saknade sin plånbok och jag skulle inte bli utsläppt ur rummet förrän plånboken var framme. "Målsägande" en 65-årig gubbe påpekade att han minnsan varit svensk mästare i boxning. Vad gör man då? Jag satte mig ner i en stol och ställde frågor som ledde till att plånboken hittades under sängen. Nu är inte jag rädd för 65-åriga gubbar även om dom varit boxningsmästare men det är inte roligt sitta och bli hotad.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Är det helt solklart att alla övriga på festen inte skulle ha tagit grejerna om dom fick chansen? Hur många fanns det på festen?
Hur gamla är de tre misstänkta?

Förjävla trist. :(

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Nu har jag fått reda på lite mer om vad som hände. På festen var dom 7 st. Styvdottern hennes tjejkompis ,hennes kille och hans komoisar. Dom är ett järngäng och ingen av dom har gjort något liknande. På väg till festen träffade dom en polares polare som blev medbjuden ett par timmar senare dyker ytterligare två polare polare (typ) ett par timmar senare försvinner mobilen, Styvdotterns pojkvän frågar ut alla, och kollar igenom deras jackor. Dom två killarna som kom sist blir skitförbannade och ställer till en stor scen och menar på att hon har tappat bort mobilen, vilket innebär att alla tycker att dom beter sig misstänkt. Efter mycket tjafs säger ena killen att det inte var han som tagit telefonen, men att han vet var den är. Den ligger i ett elskåp precis utanför porten, och mycket riktigt, där ligger den. Grabbarna blir utslängda, och med dom följer då den tredje killen som dom inte kände så bra. Dagen efter så upptäcktes att kortet och hennes leg saknades, och på söndagen upptäckte jag att nycklarna till hojen och låsnyckeln var borta.
Jag har som sagt inget bevis, men alla misstänker någon av dom tre killarna.
dom är i 20-års åldern.

Hemförsäkringen täcker inte stölden, eftersom dom inte har gjort inbrott. Men däremot så blev jag glatt överaskad när det visar sig att mc-försäkringen täcker stölden, självrisken får jag stå för själv, men övrig kostnad för byte av tändningslås och och lås till kejan står Bilsport & mc för. Och fram tills låsen är utbytta, så har jag flyttat hojen till polarens garage, så om någon är ute efter hojen så står den inte kvar hemma hos mig.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...