vad göra med fjädrinen på en honda 929a

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD
Pålle skrev:
Hör med Sara Dolk, vad som händer med hennes 929 vet jag inte, men jag antar att hon inte kommer köra med den nästa år och där kan ju mycket väll sitta grejor om är till salu vid sidan om, om den inte redan är såld dvs.

Om du tror att bakdämparen är en begräsning får du handla en ny, att byta fjäder där hjälper knappast. Byta fjädrar fram gör du om den är för mjuk och inställningarna inte räcker till. Mer troligt är att när det väl behövs, så räcker inte det utan omchimsning och ventilbyte är ett måste...

Tyvärr har Honda inte byggt en kompromisslös R-hoj på många år, inte förräns 600RR, och ändå är inte ens den särskilt snabb orginal(inte många som rullade i 600std den gångna säsongen...) Honda brukar ha ett par kilo övervikt, även om de gärna uppger annat.

Lyssna på Teddy, ställ in orginalgrejorna och byta hoj när det börjar gå riktigt snabbt. Putsa inte för mycket på grisen.

/Joakim
och när börjar man bli riktigt snabb då?
när man inte har någon konkurans i den röda gruppen på bike-events bandagar, eller?

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
hermes skrev:
när man inte har någon konkurans i den röda gruppen på bike-events bandagar, eller?

"riktigt snabb" e väl ett ganska töjbart begrepp. Men om du kör kontinuerligt en tid med din gathoj som skulle ge dig en placering nånstans i mitten eller t o m på övre sidan i resultatlistan i motsvarande tävlingsklass, så börjar du väl ligga ganska bra till. Så t ex. om en tävling körs å deras medeltider ligger mellan 1:10 och 1:20 å du kör 10 varv med en medeltid på 1:15 så är det ju klart godkänt.

Båttomlain e väl att kör man inte lika fort som dom som tävlar med liknande hojjar, så kör man inte fort helt enkelt. :)

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
hermes skrev:

Är du snabbast i röda gruppen är du nog fortfarande långt ifrån där orginalgrejorna inte alls hänger med. 1,11 har det väll åkts med orginalgrejor på åsen!?

Jag kör också Honda, CBR 600 FS -01. Utrustad med Öhlins fjädrar fram och stötdämpare bak. Jag har aldrig rört några inställningar, har helt enkelt aldrig varit med om att hojen uppträtt oneutralt. Jag tvivlar på att jag kör långsammare med orginalgrejorna, men skulle definitivt känna skillnad om jag monterade på dem istället.

Exemplet med Sara Dolk är väll också en hint. Hon körde en 929(vet inte alls vad det satt för grejor på den...), började bli hyffsat snabb men först efter många års tävlan. När hon sedan satte sig på en Gixxer1000 sänkte hon sina varvtider på de två banor jag bevittnade det med mellan 1 och 2 sekunder.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Pålle skrev:
Är du snabbast i röda gruppen är du nog fortfarande långt ifrån där orginalgrejorna inte alls hänger med. 1,11 har det väll åkts med orginalgrejor på åsen!?

Jag kör också Honda, CBR 600 FS -01. Utrustad med Öhlins fjädrar fram och stötdämpare bak. Jag har aldrig rört några inställningar, har helt enkelt aldrig varit med om att hojen uppträtt oneutralt. Jag tvivlar på att jag kör långsammare med orginalgrejorna, men skulle definitivt känna skillnad om jag monterade på dem istället.

Exemplet med Sara Dolk är väll också en hint. Hon körde en 929(vet inte alls vad det satt för grejor på den...), började bli hyffsat snabb men först efter många års tävlan. När hon sedan satte sig på en Gixxer1000 sänkte hon sina varvtider på de två banor jag bevittnade det med mellan 1 och 2 sekunder.

Janne hansson åkte runt med en helt standard honda cbr600 03'a på åsen i somras, "lekte" på 1.08-tider. Kraschkåpor var det enda som satt på, och han tyckte iofs att hojen kändes som en gunghäst, men fort gick det ändå..

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Tjena Hermes.

Jag kör ännu inte tävlingar med mina 929:eek:r men jag har lagt x-antal100mil på bana med Honda Fireblade att jag med stor säkerhet kan säga att i början sitter inte begränsningen i originalfjädringen på en sån hoj.

Jag håller därför med några av föregående skribenter i ärendet..... Glöm det där med att köpa nya fjädrar och lägg pengar på bantid o annat i stället.

Mitt tips till dig är att.... samtidigt som du skaffar dig ban-rutin, inhämta så mycket kunskap som möjligt gällande hur du generellt ställer in fjädring och applicera sedan detta på hojens originalfjädring.
Det finns en hel del info på detta forum gällande fjäringsinställning samt länkar, och sedan kan du söka bland annan litteratur. Sen är det bara att exprimentera och hitta just din inställning för den specifika banan du kör på.

BTW: När det gäller Sara Dolk så jag är nästan 100% säker på att hon kört RR-serien med originalfjädringen, för jag har nämligen köpt en del Fireblade-prylar av henne till min "ban-blade" nu när hon bytt till Suzuki.

Lycka till

/ Kenneth

Last edited:

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
oFFkeFF skrev:
Janne hansson åkte runt med en helt standard honda cbr600 03'a på åsen i somras, "lekte" på 1.08-tider. Kraschkåpor var det enda som satt på, och han tyckte iofs att hojen kändes som en gunghäst, men fort gick det ändå..

Jo, men 600RR är MYCKET mer bananpassad från fabrik än de äldre 600 F(S). Den skillnaden speglar sig nog också i 929'an... Dessutom är Janne förbaskat snabb, på Anderstorp körde han 1,43-1,44 med samma hoj. Det var magiskt att se honom gå in i högern efter start/mål med bara en lätt duttning på bromsen :Bugar

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
JAG kan köra 2,43 på Anderstorp. Easy! Med min bil med slirande koppling, dessutom.

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD
KennethN skrev:
Tjena Hermes.

Jag kör ännu inte tävlingar med mina 929:eek:r men jag har lagt x-antal100mil på bana med Honda Fireblade att jag med stor säkerhet kan säga att i början sitter inte begränsningen i originalfjädringen på en sån hoj.

Jag håller därför med några av föregående skribenter i ärendet..... Glöm det där med att köpa nya fjädrar och lägg pengar på bantid o annat i stället.

Mitt tips till dig är att.... samtidigt som du skaffar dig ban-rutin, inhämta så mycket kunskap som möjligt gällande hur du generellt ställer in fjädring och applicera sedan detta på hojens originalfjädring.
Det finns en hel del info på detta forum gällande fjäringsinställning samt länkar, och sedan kan du söka bland annan litteratur. Sen är det bara att exprimentera och hitta just din inställning för den specifika banan du kör på.

BTW: När det gäller Sara Dolk så jag är nästan 100% säker på att hon kört RR-serien med originalfjädringen, för jag har nämligen köpt en del Fireblade-prylar av henne till min "ban-blade" nu när hon bytt till Suzuki.

Lycka till

/ Kenneth
jag är nog inte snbbast i den röda gruppen, men målet är att vara det i slutet av sesången. jag behöver allså i inte köpa några fjädrings komponenter som det verkar det var ju könt att höra, men framgaffeloljan får jag väll byta? tänkte stoppa i ÖHLIN men 5 i viskositet. som sakt det blirr en suka 1000 03a till våren2005. och nu börjar barmarksträningen grabbar så att orkar hålla distansen ut! :7peta

snabbdaniel

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2003
Hoj
zx 10
fjädring

hermes skrev:
halllo!!! Jag har kört 929 i 2år på bana varvtiderna på knudan är 1,08 , falken 47eller 48 sek och jag lider inte av originalfjädringen. tycker du att den käns sunkig fast du pillar på alla rattar som finns på fjädringen så byt olja framm, bak är den aldeles utmärkt för snabbare tider.ps det är inte svårt att byta fjädrarna

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
ERF Team Respekt #33
Koppla nu av det här med fjädringen, alla säger nästan samma sak... Vid nästa bankörning skall du be någon kunnig att trycka lite på hojen, och om det är helt fel så kan du skruva lite.

På en bandag haffade jag Janne Hansson (det gäller att hugga en kunnig, hehe) och bad honom trycka lite på hojen, han tyckte den var helt OK, kanske lite mjuk bak men eftersom jag inte tycker att jag märkt någon gungighet :banana
ändrade jag inget.
Kör mycket Bana 2004 :yoparty

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
RejserAnders skrev:
Koppla nu av det här med fjädringen, alla säger nästan samma sak... Vid nästa bankörning skall du be någon kunnig att trycka lite på hojen, och om det är helt fel så kan du skruva lite.

På en bandag haffade jag Janne Hansson (det gäller att hugga en kunnig, hehe) och bad honom trycka lite på hojen, han tyckte den var helt OK, kanske lite mjuk bak men eftersom jag inte tycker att jag märkt någon gungighet :banana
ändrade jag inget.
Kör mycket Bana 2004 :yoparty

Verkar vettigt. Jag bjöd in Anders Kihlander :Bugar på en provsitt på DR-Miton med helt tokfel fjädrar i. Han skrattade halvt ihjäl sig och lovade flera sekunder per varv om jag mjukar upp den ordentligt. Han varnade mig, och sa att det här är en riktig "Highsiderhoj". 2004 kommer jag bli flera sekunder snabbare och jag vägrar hajsajda.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln