Militärpolisjägare K3 -94
Heter det verkligen det? Snacka om att det är poppis med befattningsbenämningen "-jägare" i svenska försvaret. Flygbasjägare, artillerijägare, militärpolisjägare, pansarjägare sen kallar väl sig infanteristerna från I5 för fältjägare och i Norrland fanns det åtminstone i det gamla invasionsförsvaret något som kalldes för gränsjägare, gränsvaktjägare eller något sånt.
Heter det verkligen det? Snacka om att det är poppis med befattningsbenämningen "-jägare" i svenska försvaret. Flygbasjägare, artillerijägare, militärpolisjägare, pansarjägare sen kallar väl sig infanteristerna från I5 för fältjägare och i Norrland fanns det åtminstone i det gamla invasionsförsvaret något som kalldes för gränsjägare, gränsvaktjägare eller något sånt.
Där ser man, det låter väldigt likt det jag själv är utbildad för, minus militärpolisbefattningen då. Både befattningarna heter ju tydligen "-säk" också nuförtiden.
De enda riktiga jägarförbanden som utbildats/utbildas i Sverige är fallskärmsjägarna, Norrlandsjägarna samt de fristående jägarkompanier som sattes upp och utbildades av I22 i Kiruna.
Menar du de gamla hjältarna i GJ67? De som hade den sandfärgade baskern från början.
Underskatta inte dessa herrar... Även om de var mer hemvärn än reguljärt förband så kunde de kriga. Rejält dessutom!
Har träffat ett antal av dessa herrar under min militära karriär och de är hårda gamla gubbar
Flygmek/Drivmedelsförare på F7 Såtenäs
/Martin
Ammunitionsröjare på Ing2 i Eksjö, 01-02. Det är allra roligast efteråt.
Japp det är de jag menar. Är det inte så att det var här man krigsplacerade folk som blivit för gamla för Norrlandsjägarbataljonerna och jägarkompanierna? Vet du vad de hade för uppgifter i krig? Var det traditionella hemvärnsuppgifter? Hade varit kul att veta....
Menar du de gamla hjältarna i GJ67? De som hade den sandfärgade baskern från början.
Underskatta inte dessa herrar... Även om de var mer hemvärn än reguljärt förband så kunde de kriga. Rejält dessutom!
Har träffat ett antal av dessa herrar under min militära karriär och de är hårda gamla gubbar
Hittade lite info om ett gränsjägarregemente. Det bestod av.....
1 Lokalförsvarsbataljon ÖN
2 Norrlandskyttebataljoner 69
1 Norrlandsskyttebataljon 85
1 artilleribataljon Haubits 15.5 "Fransyska"
1 luftvärnsbataljon (lokalförsvarsförband)
Alltså ett stort till stora delar motoriserat förband, i princip brigadstorlek, för stort för att bara hysa pensionerade jägarsoldater. Fo67 hade två sådana regementen i sin organisation.
Där ser man, det låter väldigt likt det jag själv är utbildad för, minus militärpolisbefattningen då. Både befattningarna heter ju tydligen "-säk" också nuförtiden.
De enda riktiga jägarförbanden som utbildats/utbildas i Sverige är fallskärmsjägarna, Norrlandsjägarna samt de fristående jägarkompanier som sattes upp och utbildades av I22 i Kiruna.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|