Vad gjorde ni i lumpen

Jeppe

Västra MK
Gick med
12 May 2005
Hoj
Kxf 250-08, Husaberg fx 470-01. FXDB -11
Ledn Soldat på S1 04/05 Det sög... Fast ja vann Skyttemästerskapet =)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Militärpolisjägare K3 -94

Heter det verkligen det? Snacka om att det är poppis med befattningsbenämningen "-jägare" i svenska försvaret. Flygbasjägare, artillerijägare, militärpolisjägare, pansarjägare sen kallar väl sig infanteristerna från I5 för fältjägare och i Norrland fanns det åtminstone i det gamla invasionsförsvaret något som kalldes för gränsjägare, gränsvaktjägare eller något sånt.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Heter det verkligen det? Snacka om att det är poppis med befattningsbenämningen "-jägare" i svenska försvaret. Flygbasjägare, artillerijägare, militärpolisjägare, pansarjägare sen kallar väl sig infanteristerna från I5 för fältjägare och i Norrland fanns det åtminstone i det gamla invasionsförsvaret något som kalldes för gränsjägare, gränsvaktjägare eller något sånt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Militärpolisjägare

Jägare är bad-ass :tummenupp

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
GSX-R 750
Jägare hit o jägare dit....

Vad är en jägare när en Strv 121 kommer rullande över dom :yoparty
Jo mosad hahahaha

Nä skämt åsido... Själv låg man på Strv 121, 97-98, P7/PB8, som chassitekniker, med massa körningar i fält och mycket hoppande med dom ute i terrängen. Jävla maskiner till att gå fort och kunna plöja överallt, men är man stommen i det svenska försvaret så är man :D:D

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Där ser man, det låter väldigt likt det jag själv är utbildad för, minus militärpolisbefattningen då. Både befattningarna heter ju tydligen "-säk" också nuförtiden.

De enda riktiga jägarförbanden som utbildats/utbildas i Sverige är fallskärmsjägarna, Norrlandsjägarna samt de fristående jägarkompanier som sattes upp och utbildades av I22 i Kiruna.

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
GB på gamla I13 i Falun. Spakade rysk soldatbuss PBV 401 iförd lädermössa med sprakande/glappande intercom :lol Blev förgiftad av dieselångorna, men 14,2 liters V8 brummade fint!

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125

Menar du de gamla hjältarna i GJ67? De som hade den sandfärgade baskern från början.
Underskatta inte dessa herrar... Även om de var mer hemvärn än reguljärt förband så kunde de kriga. Rejält dessutom!
Har träffat ett antal av dessa herrar under min militära karriär och de är hårda gamla gubbar

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Där ser man, det låter väldigt likt det jag själv är utbildad för, minus militärpolisbefattningen då. Både befattningarna heter ju tydligen "-säk" också nuförtiden.

De enda riktiga jägarförbanden som utbildats/utbildas i Sverige är fallskärmsjägarna, Norrlandsjägarna samt de fristående jägarkompanier som sattes upp och utbildades av I22 i Kiruna.

Grejen med polisutbildningen var att vi skulle kunna verka i fredstid, det är ju en väldig skillnad i lagar ocg regler i hur man får agera i fredstid gentemot krigstid...sprang mest och jagade fallskärmsjägare därav positioneringen på K3 gissar jag.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Menar du de gamla hjältarna i GJ67? De som hade den sandfärgade baskern från början.
Underskatta inte dessa herrar... Även om de var mer hemvärn än reguljärt förband så kunde de kriga. Rejält dessutom!
Har träffat ett antal av dessa herrar under min militära karriär och de är hårda gamla gubbar

Japp det är de jag menar. Är det inte så att det var här man krigsplacerade folk som blivit för gamla för Norrlandsjägarbataljonerna och jägarkompanierna? Vet du vad de hade för uppgifter i krig? Var det traditionella hemvärnsuppgifter? Hade varit kul att veta....

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ammunitionsröjare på Ing2 i Eksjö, 01-02. Det är allra roligast efteråt.

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Japp det är de jag menar. Är det inte så att det var här man krigsplacerade folk som blivit för gamla för Norrlandsjägarbataljonerna och jägarkompanierna? Vet du vad de hade för uppgifter i krig? Var det traditionella hemvärnsuppgifter? Hade varit kul att veta....

Jo, jag vill minnas att det var folk som vart för gamla för "de vanliga" jägarförbanden. Minns inte exakt vad de hade för uppgifter tyvärr, var typ 5 års sedan jag pratade med en GJ67:are sist... Vill minnas att de skulle bistå i försvaret av gränsen mot Finland i ett inledande skede och orsaka så mycket oreda som möjligt med vägnät och liknande. Går ju rätt många försvarslinjer där uppe med värnsystem och bunkrar och sånt...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Hittade lite info om ett gränsjägarregemente. Det bestod av.....

1 Lokalförsvarsbataljon ÖN
2 Norrlandskyttebataljoner 69
1 Norrlandsskyttebataljon 85
1 artilleribataljon Haubits 15.5 "Fransyska"
1 luftvärnsbataljon (lokalförsvarsförband)

Alltså ett stort till stora delar motoriserat förband, i princip brigadstorlek, för stort för att bara hysa pensionerade jägarsoldater. Fo67 hade två sådana regementen i sin organisation.

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Hittade lite info om ett gränsjägarregemente. Det bestod av.....

1 Lokalförsvarsbataljon ÖN
2 Norrlandskyttebataljoner 69
1 Norrlandsskyttebataljon 85
1 artilleribataljon Haubits 15.5 "Fransyska"
1 luftvärnsbataljon (lokalförsvarsförband)

Alltså ett stort till stora delar motoriserat förband, i princip brigadstorlek, för stort för att bara hysa pensionerade jägarsoldater. Fo67 hade två sådana regementen i sin organisation.

Var hittade du den infon? Hittade du något om mtrl och antal sold? Hade varit intressant att veta. Luftvärnet tex kan ju ha varit lite av varje, allt från rb69 till större varianter...
Får ringa och kolla med en kollega som har bättre koll på dem helt enkelt...

Rohlen

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Hojlös

Men sedan amfskytte tog över KJs gamla uppgifter så måste väl ändå KJ klassas som span/jägare nu, iaf a-dyk om inte annat.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha