Kan ge er min bild av läget idag som 28-åring, boende inne i Stockholm med A-kort. Jag älskar utseendet och ljudet av sporthojar men det ligger en hel del hinder i vägen för mig (mest ekonomiska om jag ska vara ärlig) vilket har lett till att jag kör custom istället och tittar med avund på alla er stofiler som bränner runt inne i stan på helgerna på sporthojar.
- Försäkringskostnaden (halv är ett måste för mig eftersom jag inte har ett eget garage) är helt sinnessjuk, se bild: Det är alltså månadskostnad i SEK på y-axel och HK på x-axeln.
View attachment 448930
Utöver detta ska jag alltså betala för en garageplats som kostar 2000kr i månaden, dvs blir kostnaden för en sporthoj nästan lika mkt som det jag betalar för min bostad i månaden i lån.
- Alla kör elbil, elcyklar och hatar allt som har med ljud och motorcyklar att göra (kom hem vid 9 tiden en vardag och parkerade utanför min port, då sticker en kärring ut huvudet och säger att jag minsann inte kan "hålla på sådär" för att hennes barn ligger och sover
).
- Inte gratis att parkera på mc platser inne i stan, vilket ni säkert känner till.
- Folk kan inte låta bli att röra ens skit, även fast det står inne i ett låst garage med bricka. Kom ner en gång då jag såg en förälder som lät sin son "provsitta" min hoj, sluta med massa smutsiga skoavtryck på sadeln, sa att jag inte uppskattade detta varpå jag fick svaret "jo men dem är ju bara barn"
Okej ska jag låta mina barn stå på taket på din nya elbil
?
Bara några anledningar till att jag kör en gammal cruiser istället för en fet panigale v4 eller annan RR hoj.
/Apan