Aning om vad Pro SBK slutar nåsta år...
Jaa, vad händer??
Jag var nere på Knutstorp i helgen och var på ett möte med representanter från förarföreningen, STCC och Svemo.
Det stod ju i ett protokoll att Svemo inte har tänkt låta STCC ha kvar Pro Superbike nästa år vilket vi i förarföreningen tycker är lite märkligt!
Vi i förarföreningen har framfört våra åsikter/förslag till Svemo både under ett möte på Gelleråsen i somras och även på det mötet som var nu i helgen.
Vi tycker att det mesta har fungerat väldigt bra i år med alla arrangemang och skulle gärna se att det fortsätter i samma format.
Det som har varit dåligt är att det har varit för få förare som i alla andra klasser, men vi tror att det finns underlag för att ha en bra 1000cc serie i Sverige och vi är ganska säkra på att den ska gå ihop med STCC i det format som är nu.
Alltså har vi som önskemål att STCC och Svemo ska kunna komma överens och att det blir något liknande som det var i år fast informationen kommer ut ganska så snart...
...förhoppningsvis slås STCC och TTA ihop...
...förhoppningsvis så kommer STCC överens med Svemo ganska så snart och då har STCC lovat att jobba hårt för att få in en klass-sponsor...
...förhoppningsvis så blir det bara en 1000cc klass i Sverige där dom bästa gör upp om titeln...
...förhoppningsvis så får vi sprängfyllda startfält så SVT sänder det och även din granne får reda på vad RR är...
...förhoppningsvis så får alla andra arrangörer fulla startfält i dom övriga klasserna så deras ekonomi går ihop...
Men för att svara på din fråga om vad som händer med Pro Superbike nästa år: Inte en aning!!
/Svensken
Jo - Det är nog bra med att hoppas att det blir ”nåt”
Men enklast är väl att översätta ordet ”förhoppningsvis” i ditt inlägg men bristande engagemang/lojalitet från aktiva som med en alltför hög tilltro till ”någon” ska ordna det till det bättre utan att varesig kunna vara enade som grupp, hålla ingångna löften och de flesta nog egentligen bara ”vill köra hoj” när licens & anmälningsavgiften är betald.
Pungspark åt alla här kanske, men det har lagts otroligt m tid på diskussioner/tyckanden som utan styrning substans & vilja bara mals ned till en halvkvävd gäspning när det behandlas oavsett hos förbund, sektion el arrangör.
Det var +25 förare i Gbg som minsann skulle köra Pro SBK i år, jo det va inget snack om hur bra allt skulle bli i år. Facit blev nu under hälften(?) och vad (om någon) finns det för trovärdighet för ett sånt kollektiv (för att låna grupperingsord). Dvs. vi har nog oerhört få - knappast någon som är nöjd med säsongen el framtiden.
Grundproblematiken är (som jag ser det) är att de inblandade oftare söker fel el brister hos ”de andra” och mer sällan saknar helt insikten om sina egna tillkortakommanden. Vi är ett pyttesällskap inom RR grenen jämfört andra sporter och med det borde (läs igen nu) så BORDE det var enklare för berörda att inta en mer samarbetsvillig hållning och INSE att ensam sällan är speciellt stark.
Engagemang endast på pappret?
Kopplat till att de flesta aktiva verkar ha utmaningar med att översätta läs, tal & skrivkunnigheten till handlande/resultat så tycks de dessutom ha ännu svårare att göra något för andra (bortsett då tangenttryck på forum liknande SH). Funderar man på det viset kanske det blir enklare att förstå varför det ser ut som de gör med vikande antal aktiva, svagare bevakning av tävlingar mm. Detta sammantaget genererar sämre förutsättning för de få aktiva som faktiskt FÖRSÖKER göra nåt åt sin möjlighet att utöva och sälja/popularisera sporten utanför familjen.
Men - RR ÄR ju vi vet ingen lagsport så det är kanske inte oväntat med rent individualistfokus?
Från på Spåret – Vart Är vi på väg?
Tillbaks till ”lagom” och i cirkeln för de närmast tyckande el intresserade och de är….. inte så många. Vi verka ha siktet inställt på lågkonjunktur inom RR närmsta åren där de aktiva skall försöka promotera popularisera sig, sin sport och ev. andra för 100-talet åskådare. Och det verkar vara helt i linje med vad 90-97% av de aktiva vill…? Notera att det hjälper inte hur många gånger du än tror dig sitta på svaret
om du inte för fram det där det ger resultat, och det är INTE på div. nätforum utan genom den organisation du & din klubb är ansluten till**
År 2013 - 2014 verkar vi gå tillbaks till de gyllene åren för Svensk RR, dvs. åren innan de där snedsprånget med inhopp i Sveriges största publikbevakade motorsportevenemang stökade till världsuppfattningen med TV, press & sponsorer och krav. Nej, ska bli skönt att se 2-hjulsracingen utvecklas i SM-organisation och i samma takt som den gjort de sista 15-20 åren - ELLER??
Jo visst är det ironiskt skrivet och rent av elakt på sina håll,
Men du som ser det lite längre än att framtiden skall bygga på att utövarna ska köra sin sport med egen ekonomi och med det ”hoppas” på intresseframgångar för sporten lokalt & internationellt kanske nickar instämmande. Det blir nog inte så många nya ban el. publikrekord kommande åren
/Eric
** - Så ser det ut idag och är byggt på tiden då vårt samhälle så helt annorlunda ut men… det kan endast komma att förändras OM du följer uppsatta rutiner för att påverka OCH att det ”nya sättet” orkar fungera längre än tiden för den aktivas RR intresse & lust.