Gör undersökningarna anonyma. Många aktiva som inte vågar säga vad de egentligen tycker.
Det där har jag försökt säga i flera år men motorfolk saknar uppenbarligen erfarenhet från andra sporter.
Jag har läst de flesta av dina inlägg angående svensk RR de senaste åren (även om det tar emot många gånger eftersom du inte riktigt har förmågan att hålla diskussionen på en civiliserad nivå, se citat ovan) och har en väldigt klar bild av vad du vill göra. Du vill att sporten ska bli dyrare, att utövarna ska tvingas skaffa fler sponsorer osv. Om du hade tagit dig tiden att läsa mina inlägg hade du vetat att jag inte delar den synen på hur man ska lösa problemen. Att sätta eliten i första hand funkar säkert bra i stora sporter men inte i små. Vilka ska ta över efter Mårtensson, Backlund mfl om mångfalden saknas?
Jag har också flera gånger hävdat att STCC/valfri arrangör säljer en produkt och om få vill köpa den är det fel på produkten. Tyvärr så sticker många huvudet i sanden och menar att det inte är något fel på produkten, det är fel på kunden (förarna). Med den inställningen avslutar vi snart det sämsta RR-året på minst 10-15 år.
Som du säger med sponsorer samt en väl fungerande hemsida med god aktivitet där man gör allt för att synas PR-mässigt är nyckeln till att få nöjda sponsorer som fortsätter betala. För det är en sak att få en sponsor att betala 1 gång, men att få dom att fortsätta betala är en annan sak. Man måste se att ens varumärke visats eller synts i media / social media.
I övrigt angående mer tid på bana är det en smaksak och för mig bara en personlig åsikt. När jag körde så var det sådär 15-20 minuters pass. Ena tidsträning och andra kval. På en hel dag. Det är så lite att det inte gör det värt det för mig iaf.
Jag har just kört min första säsong Pro Superbike med sponsorer och hela den biten där jag driver roadracingen som företag och jag skulle vilja påstå att jag blev förvånad hur lätt det gick att få det att gå runt.
Något som många verkar helt missa är vikten att ha en vettig hemsida som uppdateras frekvent. När jag gjorde en duktig vurpa i somaras så hörde flertalet företagare av sig som tidigare tvekat lite inför sponsring eller annan typ av samarbete och gick in för att hjälpa till och var sedan med i depån nästa tävling.
Jag kör verkligen lågbudget men har ändå haft en däcknota på över 70+moms men det är ett nöje att betala fakturan när man vet att man tjänar pengar på att köra slut på däck.
Swedies förslag om mer körtid gillar jag inte alls, lagom som det var i år med två körpass om dagen. Träna kan man göra någon annan gång. Tävlingshelgen behöver i alla fall jag dels fokusera på race samt ta hand om gäster i depån.
Du och Macke är grymt duktiga Otto!
Jag har flera riktigt bra samarbetspartners. Jag får en j-a massa grejer och hjälp med det mesta.
Dock har jag svårt att få någon att släppa rena pengar. Ex 15000 kr för en racehelg eller anm avg för alla/flera race, ja listan kan ju göras lång... Lägger just nu 150000 kr ur egen ficka/säsong. Men lägenheten på 44 kvm med kokvrå och en liten kille som kom för 6 v sedan gör att det är ganska ohållbart att fortsätta på detta sättet.
Kort fråga... Hur f-n löser ni pengar?
Det finns många jag vill be om ursäkt. Ni vet vilka ni är. Och ett par stycken som förtjänar .... Ni vet vilka ni är. Men det finns alltid en chans att förbättra. Även en hund förtjänar en andra chans
Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.
Fel Fel Fel
Hur i h-e skall en företagares kunder hitta till din hemsida. Folk gör suveräna foldrar om sig själva som verkligen är helt och fullständigt meningslösa. Min första fråga som företagare är: varför? Varför är det bra för mig? För att mitt företag finns på DIN hemsida. Lura mig inte att skratta. Jag kommer inte få en enda kund på din ide.
MEN , Och nu kommer det. Som ett exempel.
Vi säger att du vill ha 10.000:- Stålingar som är avdragsgilla. Men ändå måste jobbas ihop på något sätt. Stålingar som kanske finns på firmans reklamkonto. Men lik förbenat skall ge ge något tillbaka. Och det är absolut inte på din hemsida. Men om vi vrider kollar på det som en företagare. Du får utöver dina satsade, avdragsgilla 10.000:- 5 VIP plåtar till ett evenemang som passar dig och din firma. Inträde, lunch, parkering, läktare. Kanske 2000:- pix på hans 10000 till dig på investeringen. satans mycket bättre än aktiemarknaden.8000:- till dig. 20% på satsade pengar som är avdragsgilla. Vars hittar du det?
Bara ett jäkligt vettigt exempel. För du kommer aldrig få stålar för att någon är meningslöst bussig. Ändrar mig. Kanske ....
Han gör det här för sig.....Inte för dig
Du och Macke är grymt duktiga Otto!
Jag har flera riktigt bra samarbetspartners. Jag får en j-a massa grejer och hjälp med det mesta.
Dock har jag svårt att få någon att släppa rena pengar. Ex 15000 kr för en racehelg eller anm avg för alla/flera race, ja listan kan ju göras lång... Lägger just nu 150000 kr ur egen ficka/säsong. Men lägenheten på 44 kvm med kokvrå och en liten kille som kom för 6 v sedan gör att det är ganska ohållbart att fortsätta på detta sättet.
Kort fråga... Hur f-n löser ni pengar?
Det där kunde du sagt på ett mycket trevligare sätt. Herregud.
Sen fungerar nog inte alla företag som du tror. Jag själv om jag ger lite sponsorpengar vill ha reklam på hemsidor då mitt företag är på Internet enbart.
Du känner säkert igen versen nedan och förstår innebörden av den. Jag känner inte dig, men håller tummarna för dig och vill här med uttala min respekt för att du är så öppen med ditt före detta missbruk. Tvivlar inte en sekund på att du har en enorm kapacitet. Inte minst vad man läst sig till här. Hoppas att de du gjort besvikna någonstans kan ta emot handen du sträckt ut.
Fel Fel Fel
Hur i h-e skall en företagares kunder hitta till din hemsida. Folk gör suveräna foldrar om sig själva som verkligen är helt och fullständigt meningslösa. Min första fråga som företagare är: varför? Varför är det bra för mig? För att mitt företag finns på DIN hemsida. Lura mig inte att skratta. Jag kommer inte få en enda kund på din ide.
MEN , Och nu kommer det. Som ett exempel.
Vi säger att du vill ha 10.000:- Stålingar som är avdragsgilla. Men ändå måste jobbas ihop på något sätt. Stålingar som kanske finns på firmans reklamkonto. Men lik förbenat skall ge ge något tillbaka. Och det är absolut inte på din hemsida. Men om vi vrider kollar på det som en företagare. Du får utöver dina satsade, avdragsgilla 10.000:- 5 VIP plåtar till ett evenemang som passar dig och din firma. Inträde, lunch, parkering, läktare. Kanske 2000:- pix på hans 10000 till dig på investeringen. satans mycket bättre än aktiemarknaden.8000:- till dig. 20% på satsade pengar som är avdragsgilla. Vars hittar du det?
Bara ett jäkligt vettigt exempel. För du kommer aldrig få stålar för att någon är meningslöst bussig. Ändrar mig. Kanske ....
Han gör det här för sig.....Inte för dig
Du och Macke är grymt duktiga Otto!
Jag har flera riktigt bra samarbetspartners. Jag får en j-a massa grejer och hjälp med det mesta.
Dock har jag svårt att få någon att släppa rena pengar. Ex 15000 kr för en racehelg eller anm avg för alla/flera race, ja listan kan ju göras lång... Lägger just nu 150000 kr ur egen ficka/säsong. Men lägenheten på 44 kvm med kokvrå och en liten kille som kom för 6 v sedan gör att det är ganska ohållbart att fortsätta på detta sättet.
Kort fråga... Hur f-n löser ni pengar?
Herregud. Absolut inget personligt. Ett tips kanske. Bara ett på vägen. Jag har många fler föörslag, och jag har lyckats bra med dom flesta
Jag tror kanske att det var även mitt inlägg som du försöker svara på så jag svarar dig. Ingen av mina sponsorer eller partners betalar för någon länk på hemsidan. Min hemsida är främst en blogg där jag uppdaterar vad som händer på tävlingar och träningar. Det jag ger mina partners är främst möjligheten att komma och titta på tävlingarna och vara en del av teamat. För att det ska vara riktigt kul för gästerna så behöver dom lära känna mig och veta vad roadracing handlar om. Precis det är det hemsidan gör så bra!
Även om jag har viss förståelse för att du kanske inte vill, och att det kanske är svårt att få ner på några rader..
Jag har rekat din hemsida och din tillväxt av partners ett tag, och du gör ett grymt bra jobb
Frågan är: Hur produktifierar du dig själv?
Vad är din kärnprodukt, hur ser det rena, avskalade erbjudandet ut och hur saltas det för att bli en bra slutprodukt?
Hoppas du förstår frågan. De i den här diskussionen som faktiskt jobbar aktivt och har lyckats med sin spons är de som förstått att det inte handlar om hemsidor och klisterlappar. Men mer konkretiserat, hur har du valt/nått/fått just de "kunder" du har? Vad erbjuder du, egentligen?
Är det "event" i form av mer interaktivt deltagande vid själva racen, hur styr du i så fall upp det för att få (antar jag) bra betalt i förhållande till vad en egen biljett skulle kostat? Vad är mervärdet liksom?
Jag startade minimotoracing i Sverige. 140 aktiva när jag lämnade över till Svemo. Nu kanske 30-40. S
jag startade och höll i Världens största minimotoläger i Spanien. Nu är det bara ett läger.
Jag vevade igång juniorklassen på samma sätt som med minimoto. Med hjälp av SMC och california superbike School hade vi nästan 80 piloter. Sen kom någon in och bestämde att han kan bättre. På 1 år gick det till 12 förare, och enligt personen bakom hela lyftet kallade det fantastiskt. Provapå dagarna gick från 50-60 pers till 5-10. Jupp! Samma person bakom hela skiten. Konstigt att man blir lite bitter, eller? Konstigt att man lägger allt på hyllan.
Och nu kommer den sura biten. Till stor del ligger jag själv bakom många missar. Alkohol. För jävla hemskt. Suger att vara slav under bremmpa. Jag skapade 2 hjul och en attityd. Med över 50 medlemmar. Idag är det 2. Två stycken som pröjsat medlemskap. Inte ens ordföranden har degat. Så illa år det.
Här finns massor med ideer, och massor med folk som vill dra åt rätt håll. Om någon är villig att satsa på en person med ett taskigt förflutet så drar jag gärna mitt strå. Många bra ideer, som jag sumpat på grund av boose. Men jag kan göra bra grejer till det smäller igen. Eller kanske inte, smäller alltså.
Just på den här punkten har ju ni som bor nära en bana en stor fördel. Jag säger inte att du åker gräddfil Otto, tvärs om, du gör ett riktigt bra jobb på sponsorsidan men det underlättar att ragga sponsorer som finns i närheten av banan, och det underlättar om man själv är nära sponsorerna. Att få några sponsorer att hoppa i bilen och åka 40 mil ToR från Stockholm bara för någon gratisbiljett och en T-shirt tror jag inte på. Samtidigt som jag inbillar mig att det är svårt att få spons av ett företag som ligger 20 mil bort.Det viktigaste är helt klart att få ut sponsorerna till banan en tävling så att dom vet vad det handlar om. Därför började jag redan förra året att sälja in små paket med några tröjor och fribiljetter för någon eller ett par tusenlappar styck.
När företagarna insåg att det var ganska spännande att titta på race så var det ganska enkelt att sedan nästa säsong sälja lite större paket som inkluderade lite mer i form av lunch och möjlighet att plocka med kunder, släktingar eller personal.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |