Vad händer om man går över däckskanten?

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Halloj
Mina fotpinnar tar i ganska tidigt, har ca 4 mm kvar på däcken så jag tänkte att jag ska höja hojen lite både bak och fram för att öka markfrigången. Jag kan höja ca 0,5 cm i fram och en höjningssats ska höja ca 3 cm i bak. Den går väldigt stabilt ända upp till 180=toppfart (känns ganska trögsvängd i lite högre fart) så jag tror inte att det borde ge några negativa påverkningar på körbarheten.

Till frågan: Vad händer om jag går över kanten på däcket? Alltså om jag lägger ner mer än de kvarvarande 4 millimetrarna tillåter? Kommer jag känna detta i tid eller är det bra att ha fotpinnarna där som "känselspröt"? :va

Delfråga: Kommer det räcka med att höja enligt ovan för att kunna utnyttja hela däcket, eller bör jag se mig om efter uppflyttade fotpinnar?

Bifogar bilder på däcken också...
Antar att den beige randen är outnyttjat område, eller?
 

Bifogat

  • Chickenstripsbakdack.jpg
    Chickenstripsbakdack.jpg
    242.2 KB · Visningar: 193
  • Chickenstripsframdack.jpg
    Chickenstripsframdack.jpg
    242.7 KB · Visningar: 177
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det kan ju vara av intresse att veta att hänget är rätt, dvs att fjädringen jobbar i det område som gud och Suzuki avsåg. Om du har mjuk fjädring så hojen går på knäna skrapar det ju i på grund av det.

Jag har svårt att tro att allt är precis som det ska om något skrapar i trots att du inte använder hela däcksbredden.
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
Jag har svårt att tro att allt är precis som det ska om något skrapar i trots att du inte använder hela däcksbredden.

jaaaaah jag har alltid undrat varför kromslädar och guldvingar inte använder hela däcksbredden..... men då är det ju för att nått inte riktigt är som det ska.....:D
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Det kan ju vara av intresse att veta att hänget är rätt, dvs att fjädringen jobbar i det område som gud och Suzuki avsåg. Om du har mjuk fjädring så hojen går på knäna skrapar det ju i på grund av det.

Jag har svårt att tro att allt är precis som det ska om något skrapar i trots att du inte använder hela däcksbredden.

Hänget i framgaffeln ska vara bra nu (lagt i spacers), och gaffeln är det extra olja i, fick hjälp av racerepairs och det gjorde stor skillnad från hur den kändes innan iallafall (orginal, nyligen renoverad). Har gjort det som går utan att behöva byta fjädrar för att spara in några slantar till hojbyte nästa år. Hänget i bak var ganska bra, men jag funderar på att öka fjäderförspänningen ett snäpp ändå, lite osäker på hur man gör men jag tror att det bara ska vara å vrida på en grej på stötdämparen i bak.

Du kan väll fälla upp fotpinnen med foten innan du ska ha ett fett nerlägg:gnissla

Sätter in foten så långt det går på pinnen och har endast tårna på den för att göra det så lätt som möjligt för den att fälla upp sig ifall den skulle ta i.
Men det är läskigt iallafall! :rolleyes:


Har man mer nedläggningsyta på ett par skurna slicks eller är det bara bättre grepp? Och kommer de inte ta slut väldigt fort om man kör en hel del på gata också?
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Ingen som vet? Måste ju finnas andra som försökt köra fort med något som inte är en racehoj :rolleyes:
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Ingen som vet? Måste ju finnas andra som försökt köra fort med något som inte är en racehoj :rolleyes:

Kan ju vara så att din hoj inte är det ultimata att harva runt på bana med. Fjädringskoponenter är inte tillräckliga, fotpinnarnas placering inte optimal för ett nedlägg etc, etc...
Kan du inte flytta upp fotpinnarna någon cm eller två?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jo, jag vet vad som händer!

Om du lutar hojen allt för snabbt förbi däckskanten (som viker sig av tyngden) tappar du fästet och vurpar.

Om du håller krampaktigt i styret/styrhalvorna och inte sitter väl förankrad och steg för steg lutar mer och mer tills du går över kanten kommer du vurpa pga. att du inte känner att det börjar drifta (stegvis tappa greppet) bak.

Om du har korrekt gaskontroll, sitter avslappnad och succesivt lutar hojen mer och mer kommer du börja känna att du får sladd eller kanske till och med bara driftar lite (samma sak som sladd men inte lika kraftigt). Blir du inte skraj utan antingen bibehåller den gas du har vid tillfället (dvs. ökar inte mer) eller fortsätter att accelerera lätt (korrekt gaskontroll) men inte lutar hojen mer har du stora chanser att klara dig från vurpa!

Dvs. det finns fler alternativa händelseförlopp som leder till vurpa för dig om du går över kanten än scenario där du håller dig på hjulen.

Att bibehålla fotpinnarna och succesivt antingen slipa ner piggarna eller låta fotpinnarna vinklas upp samtidigt som du hålle rkoll på hur mycket anläggningsyta du har kvar att utnyttja är en mycket bra och ganska säker metod så länge du utför den på bana och inte ute i trafiken förståss!

Hoppas mitt svar gav dig någon hjälp!?

Mvh!
// Niklas
 

nordicbiker

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Norr om Stockholm
Hoj
KTM 690 Enduro + någon annan hoj för gamla gubbar...
Kör du alltid maximalt? Att du ha fyra mm kvar betyder inte att du alltid kann lägger hojen 4mm till. Det gå kanske bra en gång på bra asphalt, en annan gång håller greppet inte och då är det kört! Är det inte bättre att tå de sista mm som reserv, i fallet du inser att du har gått lite för snabbt in i svänget och MÅSTE lägger när ännu mer för att kommer undan? Jag vill i alla fall gärna ha lite reserv till - fotpinnarna vinkla ja upp...!
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jo, jag vet vad som händer!

Tack för ett bra svar :tummenupp

Det jobbiga är att det är så jäkla svårt att få bort vikten från innerfotpinnen, särskilt om man ska flytta vikten inåt i kurvan. Känns som att jag sitter med sadeln i "yttre" knävecket. Jag försöker att tänka på att ha foten så långt in på fotpinnen som möjligt för att den lättare ska kunna vika in sig. När jag har hängt ut så mycket jag bara kan har jag förvisso inte fått fotpinnen att ta i heller. Men det vore smidigt att bara behöva flytta sig i sadeln och främst hänga ut med överkroppen. Att höja den tre cm i bak borde ju inte få någon enorm effekt på fotpinnarnas höjd över marken, så de kanske kan funka som känselspröt iallafall, men jag hoppas på att kunna få ner knät :rolleyes:.
Höjda fotpinnar finns inte specifikt till den här hojen men det ska gå att få dit ett par från en cbr600 (kommer inte ihåg årsm.), men det blir dyrare.

Den enda bana jag kört på är rörken och den har ju inga direkta långa svepande svängar där man kan lägga ner successivt, så det blir till att prova sig fram varv efter varv isånnafall. Har inte fått något att ta i på gata, där går det inte tillräckligt fort.

Det smidigaste vore ju att byta hoj men då kommer jag inte undan med den här försäkringen och så tänkte jag vänta tills nästa år då jag kan köpa tung hoj :tuttar

Någon som har tips på hur man ska tänka/göra för att få bort vikten från innerfotpinnen? Funkar inte bara att lyfta upp det benet, är för osmidig och så kommer jag trilla ur sadeln känns det som...

Kör du alltid maximalt? Att du ha fyra mm kvar betyder inte att du alltid kann lägger hojen 4mm till. Det gå kanske bra en gång på bra asphalt, en annan gång håller greppet inte och då är det kört! Är det inte bättre att tå de sista mm som reserv, i fallet du inser att du har gått lite för snabbt in i svänget och MÅSTE lägger när ännu mer för att kommer undan? Jag vill i alla fall gärna ha lite reserv till - fotpinnarna vinkla ja upp...!

Inte på gata men på bana (rörken i mitt fall) vill jag inte behöva sitta och vara rädd för att fotpinnarna tar i så att jag går omkull :gnissla. Har redan vart nära en gång. Otroligt bra för gatkörningen också förresten att ha kört lite bana då jag vet ungefär hur fort jag kan köra och helt enkelt kan lägga ner lite mer om svängen är tvärare än vad jag först planerat för, eller det dyker upp något hinder. Sugen på att prova lite större bana också men känns som att det inte är det lämpar sig bättre med en större hoj + att det blir betydligt dyrare.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Tack och lov är inte däcket gjort i massivt stål. Mao det är väldigt flexibelt. SÅ bara för att man kommit fram till yttersta kanten finns det alltid gummi kvar som greppar mot marken.

Lite värre när fasta delar av hojen släpar i backen. Ta fram vinkelslipen och kapa bort en en fas i underkant på fotpinnen, utan att göra vassa farliga hörn. Alt. montera fotpinnar som är kortare.

Höj den som du har gett förslag på. Kanske förspänna fjädringen lite också. Fjädringen trycks ihop i kurvor.

Ett högre och bredare däck kan också hjälpa. (Kanske) Beroende på hur profilen blir med det större däcket på fälgen. Har du diagonal eller radialdäck? Diagonaldäck är lite enkare att trixa med.

Eller det enklaste. Luta mer själv istället.

Mats
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag har svårt att tro att allt är precis som det ska om något skrapar i trots att du inte använder hela däcksbredden.

Det kan ju vara så att den modellen kanske inte är tänkt för förare som kör så pass aktivt att de använder hela däckets bred. Alla hojar är inte tänkta som roadracing hojar, även om det går att köra på bana med alla typer av hojar.


Om du har korrekt gaskontroll, sitter avslappnad och succesivt lutar hojen mer och mer kommer du börja känna att du får sladd eller kanske till och med bara driftar lite (samma sak som sladd men inte lika kraftigt). Blir du inte skraj utan antingen bibehåller den gas du har vid tillfället (dvs. ökar inte mer) eller fortsätter att accelerera lätt (korrekt gaskontroll) men inte lutar hojen mer har du stora chanser att klara dig från vurpa!

Det ser snyggt ut när RR piloter driftar genom kurvorna. :yoparty


Höjda fotpinnar finns inte specifikt till den här hojen men det ska gå att få dit ett par från en cbr600 (kommer inte ihåg årsm.), men det blir dyrare.

Jag tycker ändå att det låter som den bästa lösningen, ja bortsett från att byta hoj då, men det hade jag också väntat med om jag hade haft mellankort och fått tung nästa år.

Bortsett från att du kanske inte längre kan använda fotpinnarna som "känselspröt" och kanske obekvämare körställning för touringkörande så bör inte byte av fotpinnar ställa till med något.

Jag kan inte svara för om/hur distanser för att höja hojen bak påverkar hojens köregenskaper. Men om den påverkas negativt av detta så kan det kanske bli en otrevlig överraskning när du ligger och pressar. Om ingen kan verifiera att GS500E går lika bra med distanser som utan.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ja man kan alltid hänga mer själv och därmed hålla hojen gå rakare. De flesta hänger för lite med överkroppen men lutar ut knäna mm ;) Bra för knäkrap men...

Tack och lov är inte däcket gjort i massivt stål. Mao det är väldigt flexibelt. SÅ bara för att man kommit fram till yttersta kanten finns det alltid gummi kvar som greppar mot marken.

Lite värre när fasta delar av hojen släpar i backen. Ta fram vinkelslipen och kapa bort en en fas i underkant på fotpinnen, utan att göra vassa farliga hörn. Alt. montera fotpinnar som är kortare.

Höj den som du har gett förslag på. Kanske förspänna fjädringen lite också. Fjädringen trycks ihop i kurvor.

Ett högre och bredare däck kan också hjälpa. (Kanske) Beroende på hur profilen blir med det större däcket på fälgen. Har du diagonal eller radialdäck? Diagonaldäck är lite enkare att trixa med.

Eller det enklaste. Luta mer själv istället.

Mats
 

lyset

Socio#1314
Gick med
22 Feb 2004
Ort
halmstad
Hoj
HYM 1100
Kan ju vara så att din hoj inte är det ultimata att harva runt på bana med. Fjädringskoponenter är inte tillräckliga, fotpinnarnas placering inte optimal för ett nedlägg etc, etc...
Kan du inte flytta upp fotpinnarna någon cm eller två?

Istället för att lägga tid på att flytta fotpinnar hit och dit, så kan man ju även fortsätta köra med feta nedlägg.:yoparty
Fotpinnen kommer till slut att ha anpassat sig till den ökade nedläggningsvinklen när den har antagit rätt längd för ändamålet!!!!!
Alternativt kan man limma på en extra puck på knäpuckarna!:banana
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Haha en extra tjock puck skulle nog se lite skumt ut.

Jag tror inte att det ska påverka något negativt att höja den i bak, den är såpass stabil nu att det inte borde skada. Den blir ju snyggare av en höjning också. Dessutom är toppfarten bara 180 och det är inte ofta man ligger där och pressar, har bara provat någon gång :gnissla, 160 är lättare att komma upp i...

Tack och lov är inte däcket gjort i massivt stål. Mao det är väldigt flexibelt. SÅ bara för att man kommit fram till yttersta kanten finns det alltid gummi kvar som greppar mot marken.

Lite värre när fasta delar av hojen släpar i backen. Ta fram vinkelslipen och kapa bort en en fas i underkant på fotpinnen, utan att göra vassa farliga hörn. Alt. montera fotpinnar som är kortare.

Höj den som du har gett förslag på. Kanske förspänna fjädringen lite också. Fjädringen trycks ihop i kurvor.

Ett högre och bredare däck kan också hjälpa. (Kanske) Beroende på hur profilen blir med det större däcket på fälgen. Har du diagonal eller radialdäck? Diagonaldäck är lite enkare att trixa med.

Eller det enklaste. Luta mer själv istället.

Mats

Där sa du nånting, i och med att däcken flexar en del själva borde jag ju kunna lägga ner ännu mer. Det är inte dags för däckbyte än men när det kommer ska jag kika efter några med två gummiblandningar tänkte jag, och eventuellt högre profil men då kanske den riskerar att bli väl nervös om jag höjer den också. Har ingen aning om ifall det är diagonal eller radialdäck som sitter på. Är ett par Michelin pilot activ iallafall, 110/70 54H i fram och 130/70 62H i bak.

Piggarna på fotpinnarna är redan borta, har vart på gummit lite i framkant på den ena också (det är mycket gummi på dem). Det skulle ju vara snyggt och praktiskt med andra fotpinnar, men jobbigt och dyrt om det blir fel.

Hänger själv gör jag så gott jag kan, och övar på att bli ännu bättre. Känns som att jag hänger knäveck i sadeln och så brukar jag tänka att jag ska peta mig i örat med styret :tungan. Skulle inte vilja behöva flytta ut baken lika mycket, skönare om man kan känna att man faktiskt har en bit av skinkan kvar på sadeln :rolleyes:.
Fick tummen upp av en instruktör sist jag körde, det blir man glad av :)
 
Last edited:

666INFLAMES

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
LINKÖPING
Hoj
ZX9R 00:a
byt hoj...

Rekommenderat en R-hoj, kanske 600cc åker du med fotpinneskrap med den där hojen är det väl dags att byta får då åker du över hojens förmåga.
Och då kanske det är dags o ta ett steg upp i karriären.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Finns ju en risk att man vurpar när fotpinnen tar i redan så tidigt... om du ska luta ännu mer så finns det risk att bakdäcket förlorar grepp eftersom fotpinnen lyfter hojen lite när den tar i marken.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top