Vad händer om man kör avställd hoj?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Helvete! Har åkt 30 mil för att övningsköra med min pappa över hela påsken, skulle ställa på hojen via internet, men såg nu att man måste ha en behörighetskod som finns i regbeviset! Och regbeviset ligger kvar hemma.... :-(

Vad händer om man blir stoppad av polisen o hojen är avställd? Böter? Olovlig körning? Blir det pappa eller jag som åker dit?

Vi ska bara köra på en parkering på ett industriområde så vi ska ju inte ut i trafiken...

HELVETE!
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Den är ju oförsäkrad,man måste minst ha trafikförsäkring.Åk inte utan försäkring.
 

Anderson

Det är farligt o leva, man kan dö
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
CBR 900 Streetfighter
lilltryne skrev:
Helvete! Har åkt 30 mil för att övningsköra med min pappa över hela påsken, skulle ställa på hojen via internet, men såg nu att man måste ha en behörighetskod som finns i regbeviset! Och regbeviset ligger kvar hemma.... :-(

Vad händer om man blir stoppad av polisen o hojen är avställd? Böter? Olovlig körning? Blir det pappa eller jag som åker dit?

Vi ska bara köra på en parkering på ett industriområde så vi ska ju inte ut i trafiken...

HELVETE!

Den är ju oförsäkrad men om du ska köra på ett industriområde så kan det ju räknas som inhägnat område och då är det lite andra regler som gäller tror jag.
Frågan är ju bara hur du ska få dit den.
 

FredR1k

www.hojdack.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
R6+yz426+wr450
lilltryne skrev:
Vi ska bara köra på en parkering på ett industriområde så vi ska ju inte ut i trafiken...

Känns som att det måste vara en ganska osympatisk konstapel om han ska ge sig på er om ni håller er på en parkering och du förklarar läget.

Fast osympatiska konstaplar finns det ju iofs.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Kör du avställd hoj(oförsäkrad då såklart) så får du 1200kr i böter. 800kr för fordon med körförbud och 800kr för att det är avställt. Andra boten får man 50% rabatt på :)

Kör med den om du ska - vad är chansen att de tar dig?
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
lilltryne skrev:
Helvete! Har åkt 30 mil för att övningsköra med min pappa över hela påsken, skulle ställa på hojen via internet, men såg nu att man måste ha en behörighetskod som finns i regbeviset! Och regbeviset ligger kvar hemma.... :-(

Vad händer om man blir stoppad av polisen o hojen är avställd? Böter? Olovlig körning? Blir det pappa eller jag som åker dit?

Vi ska bara köra på en parkering på ett industriområde så vi ska ju inte ut i trafiken...

HELVETE!

Det är ingen fara.. stoppar han dig så säger du att du har ställt på den imorse! Säg att du ringde Folksam eller nåt annat bolag och ställde på den. Lovar dig att han släpper dig. Det kan ju allt ta en tid innan det registreras.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
hoj sugen skrev:
Det är ingen fara.. stoppar han dig så säger du att du har ställt på den imorse! Säg att du ringde Folksam eller nåt annat bolag och ställde på den. Lovar dig att han släpper dig. Det kan ju allt ta en tid innan det registreras.


Tänk på att dom flesta försäkringsbolagen har stängt under påsk.

Skall man ljuga så skall man göra det trovärdigt.
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Långa farbron skrev:
Tänk på att dom flesta försäkringsbolagen har stängt under påsk.

Skall man ljuga så skall man göra det trovärdigt.

det räcker med o maila till försäkringsbolaget så är den försäkrad... likadant kan man ringa till en automatisk telefonsvarare på vv eller gå till vv.se o ställa på den, men då måste man ju ha den där jxvla koden! :huvet
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
Långa farbron skrev:
Tänk på att dom flesta försäkringsbolagen har stängt under påsk.

Skall man ljuga så skall man göra det trovärdigt.

Sjouren är öppen på försäkrings bolagen :arsele
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Jag skulle inte oroa mig för eventuella böter, fundera istället på vad som händer
om du orsakar en olycka med din oförsäkrade hoj.

/A
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Rundningsmärke skrev:
Jag skulle inte oroa mig för eventuella böter, fundera istället på vad som händer
om du orsakar en olycka med din oförsäkrade hoj.

/A
Jo det är självklart sant, men vi ska åka på en tom parkeringsplats i ett industriområde som ligger 2 kvarter från där vi bor, så risken är väldigt liten. Tror det är 30 väg hela vägen dit oxå...
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
lilltryne skrev:
Jo det är självklart sant, men vi ska åka på en tom parkeringsplats i ett industriområde som ligger 2 kvarter från där vi bor, så risken är väldigt liten. Tror det är 30 väg hela vägen dit oxå...

Då är riksen obefintlig och det vet du. Kör om du vill. Får du böter så får du. Och? Du visste ju om att du gjorde fel.
 

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Ort
sveriges tilltänka huvudstad
Hoj
:(
lilltryne skrev:
Jo det är självklart sant, men vi ska åka på en tom parkeringsplats i ett industriområde som ligger 2 kvarter från där vi bor, så risken är väldigt liten. Tror det är 30 väg hela vägen dit oxå...
inte för att vara moral tant men man ska aldrig säga aldrig.
en gammal klass kamrat (då man gick i skolan)skulle BARA backa ut sin fars bil från garaget.en polis bil svänger in på parkeringen o de ber att få se hans körkort som han inte hade naturligtvis.fick vänta två extra för att få ta sitt kort.
men som sagt valet är ditt.vad som händer är att du får vänta med kortet kanske ett tag längre o din far får böter mm
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
bad santa skrev:
inte för att vara moral tant men man ska aldrig säga aldrig.
en gammal klass kamrat (då man gick i skolan)skulle BARA backa ut sin fars bil från garaget.en polis bil svänger in på parkeringen o de ber att få se hans körkort som han inte hade naturligtvis.fick vänta två extra för att få ta sitt kort.
men som sagt valet är ditt.vad som händer är att du får vänta med kortet kanske ett tag längre o din far får böter mm
ursäkta men, bwahahahahahaa!
 

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Alltså...
Att försäkra ett fordon o att registrera det är två olika saker.
Inget hindrar att man försökrar ett fordon UTAN att ställa på det.(Har en hoj i det tillståndet just nu).

Står den i garaget gör det inget...är man dock ute o åker så blir det DAGSBÖTER!...(Om man blir stoppad naturligtvis!)
Fordonet är juridiskt sett belagt med körförbud då.Kostar multum oberoende av inkomst iom att böterna är beräknas på inkomsten.
(Har själv råkt ut för det...).

Tvärtom är ALLTID värre!
Två saker kan hända då, antingen står hojen i garaget, registrerad men utan försäkring.
Automatiskt skickar då Trafiksäkerhetsföreningen ut böter a´ 500:-/dagen om jag inte minns fel.O beroende på deras idiotiska regler skickar dom bara ut "påminnelsen" max ett par gånger per månad!
Detta innebär att om man av nån anledning missar att ställa av när man avslutat försäkringen kostar det flera tusen o det går ALDRIG att komma ifrån.
(Har varit ett antal såna fall i tingsrätter o dyligt o Trafiksäkerhetsförening döms alltid som "vinnare" så det är bara att betala.)
Ännu värre är att vara ute o åka UTAN försäkring o nåt händer....kan ge kostnader för resten av livet....

MEN...som sagt, en hoj kan vara obesiktigad,oregistrerad o belagd med körförbud MEN vara försäkrad!

Ha det
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
lilltryne skrev:
Jo det är självklart sant, men vi ska åka på en tom parkeringsplats i ett industriområde som ligger 2 kvarter från där vi bor, så risken är väldigt liten. Tror det är 30 väg hela vägen dit oxå...

är det bara två kvarter (typ 5-600 m) så kan dom inte sätta dit dej om du LEDER hojen dit, det är inte så tungt som man kan tro, men men hade det vart jag så hade jag nog kört hojen dit :) seså, låt inte detta förstöra påskkörningen nu, ut o öva, öva öva :tummenupp
 

wippe

ya man
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Växjö
Hoj
Z750 -09
Jag ska åka och hämta en hoj idag.
Det första jag ska göra när jag kommer hem är att ställa på och försäkra.
Har dem jour på försäkringsbolagen i helgen?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
lilltryne skrev:
Helvete! Har åkt 30 mil för att övningsköra med min pappa över hela påsken, skulle ställa på hojen via internet, men såg nu att man måste ha en behörighetskod som finns i regbeviset! Och regbeviset ligger kvar hemma.... :-(

Vad händer om man blir stoppad av polisen o hojen är avställd? Böter? Olovlig körning? Blir det pappa eller jag som åker dit?

Vi ska bara köra på en parkering på ett industriområde så vi ska ju inte ut i trafiken...

HELVETE!

Jag ringde till vägverket då vi missade att "ställa" på vid ägarebytet, ifrågasatte om jag kunde köra då jag redan tecknat försäkring på hojen samt att det redan finns ett juridiskt bindande dokument på ägarbyte pålagt på lådan. Jag sa att inget kan ju hindre mig att köra? Han som svarade på vägverket, visste inte vad som gällde...det enda han sa att det forfarande var tidigare ägaren som stod som ägare, innan de noterat nytt. Sen skall man ju ha deras handlig om påställande med sig innan tillfälliga skatteugglan kommer.

Hoppas dock att du har försäkrat dock, det är ju det viktigaste, sen att vägverket har så "omständigt" maskineri för att ställa av och på är ju en annan historia..
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
kawa1300 skrev:
Alltså...
Att försäkra ett fordon o att registrera det är två olika saker.
Inget hindrar att man försökrar ett fordon UTAN att ställa på det.(Har en hoj i det tillståndet just nu).

Står den i garaget gör det inget...är man dock ute o åker så blir det DAGSBÖTER!...(Om man blir stoppad naturligtvis!)
Fordonet är juridiskt sett belagt med körförbud då.Kostar multum oberoende av inkomst iom att böterna är beräknas på inkomsten.
(Har själv råkt ut för det...).

Tvärtom är ALLTID värre!
Två saker kan hända då, antingen står hojen i garaget, registrerad men utan försäkring.
Automatiskt skickar då Trafiksäkerhetsföreningen ut böter a´ 500:-/dagen om jag inte minns fel.O beroende på deras idiotiska regler skickar dom bara ut "påminnelsen" max ett par gånger per månad!
Detta innebär att om man av nån anledning missar att ställa av när man avslutat försäkringen kostar det flera tusen o det går ALDRIG att komma ifrån.
(Har varit ett antal såna fall i tingsrätter o dyligt o Trafiksäkerhetsförening döms alltid som "vinnare" så det är bara att betala.)
Ännu värre är att vara ute o åka UTAN försäkring o nåt händer....kan ge kostnader för resten av livet....

MEN...som sagt, en hoj kan vara obesiktigad,oregistrerad o belagd med körförbud MEN vara försäkrad!

Ha det

Fordonet är juridiskt sett belagt med körförbud

Detta måste vara fel, är den avställd inom besiktingsperioden KAN det inte vara körförbud och om mc är försäkrad, så måste man kunna köra. Det enda som skall till är ju att vägverket får arslet ur vagnen.

Ponera att man skickat in pappret med påställning, och posten "slarvar" bort, har hänt förr, skall man då vänta o vänta?

Skulle man påtala datum man skickat in för länsman, samt de kan se att den är försäkrad på regnumret, samt att den är inom besiktingsperioden som inte fodrar ny besiktning, då har man juridiskt sett INTE gjort fel.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top