Vad händer om man kör på rådjur/hjort?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag körde på ett rådjur i 150 km/h. Det sa "klonk" när styret vreds fullt åt vänster. Gaffelbenen kroknade så att framhjulet tog i grenrör och kylare. Det slutade snurra hastigt och jag for över styret och landade på huvudet. Motorcykeln behövde nya gaffelben, en motorkåpa och nån meter silvertejp, jag behövde fyra dagar innan det slutade göra SKITONT när jag rörde mig.
Jag behövde nytt skinnställ, nya stövlar, nya handskar och en ny hjälm också.

Don't try it.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Det beror väl på från fall till fall... I bästa fall så flyger djuret åt h-vete och du får skaffa lite ny plast. I värsta fall så flyger du åt h-vete och djuret får skaffa lite ny päls...

Körde på en hare och gick omkull i våras men det betyder ju inte att det alltid blir så... :kryckor

Alf Sundström

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Busa-03
Ren i ca 110 km/h har jag testat på väg 97 vid Edefors.
Vi har lite ont om rådjur men jösses vad renar vi har.
Jag vek renen mitt över framkåpan och flög omedelbart av hojjen.
Snurrade några varv på vägen och låg sedan som ett fälgkors mitt på 97an.
Var relativt oskadd men min kära hjälm hade spruckit och skinnstället var rejält slitet.
Hittade hojjen och en mycket död (men förvånansvärt hel) ren i diket ca 50m därifrån.
En måttligt road far kom och hämtade mig (klockan var lite över 12 på natten, 7 mil enkel väg)
Renägaren ringde mig (vid Polisanmälad sa jag att han kunde det) och jag var rädd att han tyckte illa om att jag dödat hans egendom.
Han var mycket imponerad att jag dödat en ren med hoj och var glad att jag klarade mig så bra.

Hojen (GSXR1100 Turbo) reparerades sedan, motorn hade flyttat sig fram i bulthålen till motorfästena så att kedjan var som en fiolsträng! Hyfsat tvärstopp!
Att köra på renar är inget jag rekomenderar.

Last edited:

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Hoj
Paus
Precis det här har jag funderat på. trevligt att ni berättar vad som sker!

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
ja va nära rådjur med 125an nåra ggr, men klarade mig som tur, va, däremot tog ja en fågel, modell gråsparv eller liknande rätt i visiret en gång, inget ja rekomenderar det heller,för satan va det smäller... ja fatta inte va som hände å höll på å gå ikull..

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Busafreak skrev:
Någon som har erfarfenhet om vad som händer? Böjs gaffelbenen så att hojen blir ostyrbar eller flygar men direkt över styret?

Nå´n som vet?

Jag vet. Det blir Knas!

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Ogre skrev:
nu när jag sett hur det går när man krockar med en hjort så vågar jag inte ens tänka på hur det går när man krockar med en älg

Går faktiskt ganska bra... har lite älghår på min toppkåpa som minne.

Bifogat

• älghår.jpg
    älghår.jpg
    40.8 KB · Visningar: 171

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Om jag inte har helt fel för mig så har Nr:18 smält ett rådjur på Falken, och han redde ut det utan att klota...

Khairon

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2017
Hoj
2013 Harley Davidson night Rod
Krockade idag med ett rådjur med min nightrod. Körde i ca 60 km/h. Klarade mig otroligt nog utan några skador. Ingen trevlig upplevelse.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
En bekants dotter klippte en älg i 90km med en 125,a. Resultatet blev att älgen överlevde och försvann.
Dotten krossade hjälmen mot älgens revben slog ut 12 tänder och bröt käkbenet på båda sidor och okbenet på ena sidan.
8 revben rök av ett nyckelben o ena skulderbladen Klövs.

I nacken sprack 2 kotor och totalt låg hon 6 veckor på sjukhus o var blålila på hela överkroppen.

Så undvik att krocka med älgar.

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Hade bytt kolv på min dåvarande Enduro för ca 8 år sedan och var ute på en testrunda. Såg något i ögonvrån från vänster och sedan small det till. Hann inte reagera över huvud taget. Efter smällen bromsade jag in och undrade vad fan som hänt. Visade sig att ett rådjur (inte helt vuxet) hade flugit in med huvudet mellan framhjulet och motorn, slagit i huvudet i kröken och brutit nacken och sedan flight ut på andra sidan. Klarade mig med en öm fot, några spruckna spännen på stöveln och en större buckla i avgassystemet. Några tiondels sekunder tidigare och jag hade smällt med framhjulet och dykt ner i ett dike.

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
jag vred ur z800an på en raka när det springer ut en hjort framför mig, inte den största jag sett men tillräckligt stor för att uppbringa panik. lyckas bromsa ner till någonstans mellan 80-100 (har fullt upp med att undvika hjorten) Den hoppar in i sidan på framhjulet och halvvägs upp i knät på mig. Ett par meter med ordentligt vobblande får jag stopp på moppen och lyckas stanna till vid vägen. kylaren sprack, ena gaffelbenet byttes samt en del plast. jag hade ont i knät samt gräs som hjorten ätit på benet. Den hade slicat upp hela magen på någon kåpa så det låg mer utanför än innanför om man säger som så. spännande upplevelse

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hade bytt kolv på min dåvarande Enduro för ca 8 år sedan och var ute på en testrunda. Såg något i ögonvrån från vänster och sedan small det till. Hann inte reagera över huvud taget. Efter smällen bromsade jag in och undrade vad fan som hänt. Visade sig att ett rådjur (inte helt vuxet) hade flugit in med huvudet mellan framhjulet och motorn, slagit i huvudet i kröken och brutit nacken och sedan flight ut på andra sidan. Klarade mig med en öm fot, några spruckna spännen på stöveln och en större buckla i avgassystemet. Några tiondels sekunder tidigare och jag hade smällt med framhjulet och dykt ner i ett dike.

Jag var några tiondels sekund senare... :(

Det är snart 14 år sedan och jag använde denna video för att andra skulle få en känsla för vad som hände. För det bara small till...

Försök stoppa med musen när du ser rådjuret! Omöjligt även när man vet när det ska komma...

https://www.youtube.com/watch?v=0gvrRu9NkpI

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Kan bidra med en liten story.

Var för några år sen. Slutet på en 5-dagars grustur norröver. Sen eftermiddag och vi låg och rullade runt 70-80 på en liten asfaltsväg väster om Månkarbo, när jag ser hur ett litet rådjur står och tvekar längs vägen, för att sedan hoppa ut rakt framför kompisens KTM 690. Han klipper rådjuret med vänster knä och kylare, men lyckas hålla hojen på hjulen. Rådjuret däckar och dör inom ett par minuter. Vi ringde viltvårdare som dök upp efter ca 45 minuter. Sen rullade vi vidare, glada över att vara oskadda.

Men det är klart, det kunde gått illa även för kompisen, och inte bara för rådjuret...

MC Ytterhogdal maj 2015 460.jpg

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Allt under hare går utan problem.

Klippte ett rådjur för ~20 år sedan. Som tur var hoppade rådjuret ner på vägen från en slänt rätt framför mig, den fick "panik" antar jag för den ramlade när den landade 2 meter framför mig. Tack vare detta körde jag över den i ca 90. Den fastnade under cykeln och vi kanade ner i ett dike där jag fick stopp på allt. Facit blev en spricka i framskärmen och djurrester i kylaren, samt lätt chock i några timmar.

Den värsta rådjursincidenten för min del var när en kompis skulle pröva min cross på en bana. Det klassiska "fullgas sedan tyst" hördes så jag antog att han vurpade men han kom inte igång igen. Lätt orolig (för crossen...) gick jag och letade och hittade honom i ett djupt dike. Han hade väjt för ett rådjur och landat i det djupaste diket som fanns bredvid banan. Tog 20 minuter att få upp cykeln...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...