Vad ha för ställ?

DT50R

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2011
Hoj
-----
Hej alla!

Då man är ny inom detta område så kommer här några dumma frågor :)

Jo funderar lite på lite olika ställ, vad ska man ha och vad rekomenderar ni som åkt ett tag??

Är det skinnställ som är det bästa eller finns det andra material som är lika bra?
Vilket är skönast att åka i en varm sommardag, antar att skinn blir ganska varmt, eller...?
Ska man köpa ett ställ som sitter som gjutet när man står upp eller ska de va lite stort eller kanske lite "litet"?

Många nybörjarfrågor här men hoppas ni kan hjälpa mig med någon :tummenupp

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Skinnställ som är en storlek för litet när det är nytt med godkända skydd.
Ett delat är bekvämare än ett helt.
De är mer eller mindre ventilerade, blir det för varmt så kör du för sakta!
Ett tips är att alltid ha ett bra underställ som transporterar bort fukt.

Lycka till och välkommen!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Skinnställ är bäst ur skyddsynpunkt. Det finns andra material som sägs ha kommit upp i samma kvalité men sällan visat sig hålla hela vägen i olika test.

En varm sommardag så föredrar i alla fall jag mitt raceställ, Alpinestar Charger, det är en hel sparkdräkt som är perforerad från knän upp till axlar just för att ge god ventilation.
Men oavsett så kan bra underställ hjälpa till med kylförmågan.

Stället skall sitta tight som satan när du provar det, efter ca 10ggr så kommer det ha töjt sig efter din kropp och då sitta som en smäck. Det brukar talas om att man skall se stjärnor, inte kunna andas och allt det... eller som någon sa till mig, får du på dig stället enkelt så är det för stort.

Ett förslag är att åka till en bra större handlare och ta hjälp av någon där att hitta just det som passar dig, jag testade igenom ca 10 olika ställ innan jag hittade ett som passade mig kanon. Och då var jag verkligen inte ute efter ett raceställ då jag inte ansåg mig vara en racekille... ångrar verkligen inte köpet kan jag lova.

#58#

Öhh
Gick med
15 Feb 2010
Hoj
Värsta åket

Håller med här, köp ett nytt skinnställ (helställ) som är litet, det formar sig sedan efter din kropp och kommer att sitta perfekt.. Köp inget beggat skit som kanske är misskött och kanske är sprucket.

Last edited:

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Jag rekommenderar helt klart ett helställ. Jag tycker att det sitter mkt bättre. Visst det är varmt och svettigt, iaf innan man har kommit på hojen :tungan Och under det ska det bara vara ett skönt och bra underställ, många använder crafts underställ och tycker att det är bra.
Storleken då... Jag har precis köpt ett Berik helställ, och när jag provade de så fick jag precis på mig en 52a, men det var så in i helvetes tajt så jag knappt fick någon luft, många påstår att det ska vara så för att det töjer sig osv, och det håller jag med om, men iom jag tränar mkt och växer mkt så tycker jag det känns dumt att ta ett allt för tajt, så det blev en 54a. Den sitter också jävligt tajt (spec nu på vintern....) men den känns bra. Många skulle nog säga att du ska ha det tajtaste du kan få på dig, och att om du inte behöver hjälp med att ta på de så är de för stort, och det ligger väl ngt i det, det är jävligt svårt att få på ett helställ i början...
Men ut och prova, och känn efter vilket som sitter bäst på dig och vilket som passar din körstil osv, och glöm inte, om du inte växer mer så bör det sitta jävulskt tajt, det töjer ändå sig en hel del!
Lycka till.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Håller inte med här, att kunna ta av sig jackan må vara skönt men som jag sett det och när jag försökt så är det ett jäkla krånglande med dragkedjan. Sen tycker jag att helställ är klart mer ventilerade med sina stretchtyger och sånt.

Men allt det där är ju en smaksak, viktigaste är att det passar kroppen och är bekvämt.

Just det, tänk även på att prova det med det ryggskydd du skall använda. Du bör absolut kombinera skinnstället med ett ryggskydd och gör du det från början så kommer det bara kännas naturligt hädanefter, om du börjar utan kommer du tycka det är obekvämt med det sen bara.
Lite som att köra med eller utan säkerhetsbälte i bilen... när man väl vant sig vid att alltid sätta på sig det så känner man sig naken utan.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det finns mängder med olika varianter på skinnställ, det är som med motorcyklar, det funkar inte att säga motorcykel och så vet alla precis vad man menar. Det finns skinnställ som i princip gör samma nytta som ett par Levis-jeans. Mina hårdrockarskinnbyxor höll inte för en vurpa med cykel :näsblod Sen finns det i andra änden racingställ med all tänkbar lyx och skydd. Däremellan finns det hur många olika varianter som helst. Vissa helställ är ganska oventillerade och ganska varma, vissa delade ställ är helperforerade, har ryggpuckel osv. Man måste helt enkelt tänka till lite på vad man ska ha stället till och anpassa köpet efter det.

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Delat skinnställ för sporthoj. Köp för fan inte helställ (vidrigt varmt vid glass kiosken)
Att helställ ska vara säkrare vid krasch är inte bevisat vad jag vet iaf.

Allväders kläder vid offroad / touring maskin

Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Framförallt passformen på ett helställ tycker jag är lite skönare än på delat, men det beror lite på vad du kör för hoj. Upprätt sittställning ihop med helställ sytt för framåtlutad ställning blir obekvämt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Delat skinnställ för sporthoj. Köp för fan inte helställ (vidrigt vid glass kiosken)
Att helställ ska vara säkrare vid krasch är inte bevisat vad jag vet iaf.

Allväders kläder vid offroad / touring maskin

Låter ganska posöraktigt om du frågar mig att köpa skinnställ efter vad som funkar bäst vid glasskiosken. :D

TwinFTW

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Honda VTR 1000F
Hejsan, mina två öre:

Jag har både ett allväderställ och ett skinnställ men kör nästan uteslutande med skinnstället. Jag köpte ett tvådelat skinnställ och är mycket nöjd - att enkelt kunna ta av sig jackan när man skall ta en fika eller käka är helt lysande (även om jag vet att heltsäll är "coolare").

Jag testade en hel massa olika (vilket är bästa tipset du kan få; testa, testa, testa) och kom fram till Sweep Titanium 3 jacka och Sweep Sepang byxor p.g.a. att de är sköna, gav robust intryck och kom till en lagom prislapp. Har ett par tygbyxor som också passar till skinnjackan men dem använder jag också mycket sällan, skinn är bekvämt när man åker och det är det viktigaste.

Mvh
Mikael

DT50R

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2011
Hoj
-----
Tack alla för hjälpen! Många bra svar här :)
Lutar nog mot ett skinställ i första hand för att senare kompletera med något annat.

Glömde ju att det finns tvådelat skinställ... tror det lutar mot ett delat då det är skönt som vissa skrev att ta av sig jackan vid ett längre stopp och slippa ha överdelen hängandes.

Det finns ju vissa ställ med ryggskydd(?) inbyggt, är det bra grejer? eller ska man satsa på ett separat?
Men de e klart, man kanske kör utan stället en dag å då e de bra med ett löst...

Finns det billigare ställ som man ska hålla sig borta ifrån?
Är det någon ide att köpa begagnat eller är det bara att köpa nytt? tänkte mer på att stället ska formas efter just mig och inte ägaren innan.
Men ställen kanske formar om sig efter mig?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Tack alla för hjälpen! Många bra svar här :)
Lutar nog mot ett skinställ i första hand för att senare kompletera med något annat.

Glömde ju att det finns tvådelat skinställ... tror det lutar mot ett delat då det är skönt som vissa skrev att ta av sig jackan vid ett längre stopp och slippa ha överdelen hängandes.

Det finns ju vissa ställ med ryggskydd(?) inbyggt, är det bra grejer? eller ska man satsa på ett separat?Men de e klart, man kanske kör utan stället en dag å då e de bra med ett löst...

Är det någon ide att köpa begagnat eller är det bara att köpa nytt? tänkte mer på att stället ska formas efter just mig och inte ägaren innan.

Köp ett separat. De som sitter inbyggda är oftast bara lite cellplast eller liknande.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Ang ryggskydd: Jag tycker det är najs att ha löst ryggskydd för att på sommarn kunna åka till jobbet med hjälm och ryggskydd som enda skydd.

Säkerhetsmässigt misstänker jag att löst ryggskydd ger bättre skydd, men samtidigt har jag aldrig sett ett inbyggt, så ta imte mina ord för fakta. ;)

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Om du bara ska ha ett ställ så tycker jag ett delat skinnställ är bäst. Var först inne på ett raceställ, men hittade inget som passade mig. Raceställen jag tittade på passade inte direkt heller för en lite mer uppätt sittställning som jag har på min hoj.
Kul med någon ny åkare från denna lilla stad. Lycka till.

TwinFTW

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Honda VTR 1000F
Den jacka jag köpte har inbyggt ryggskydd men jag tar ur det och kör med separat ryggskydd. Det känns mycket säkrare att ha ett ordentligt skydd än det som sitter i jackan som standard. Jag körde med jackans skydd ett par ggr förra året när jag åkte till stranden eller liknande och inte ville ha för mycket extraprylar som skulle följa med.

Man kan köpa begagnat men jag köpte nytt då jag tänkte att det i vilket fall är något som man kommer vilja använda ganska så många år och därför så var det värt att få nya grejjor som ser bra ut och kändes fräsha.

Mvh
Mikael

Det finns ju vissa ställ med ryggskydd(?) inbyggt, är det bra grejer? eller ska man satsa på ett separat?
Men de e klart, man kanske kör utan stället en dag å då e de bra med ett löst...

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
2-delat imo...

Försökte komma in i ett helställ, gick fan inte, gjorde cpont i axlarna.
Sen tror jag inte 2-delat är SÅ mycket ...osäkrare än ett helställ.

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Om man kör sporthoj så har åtminstone jag märkt en rätt stor skillnad i vissa delade ställ kontra helställ. Framförallt byxorna då kanske man ska säga - kolla stretchmaterial i grenen. På flertalet byxor jag tittat på så är det bara stretch halva grenen kontra de flesta helställ där hela grenen i princip är i stretchmaterial. Det här leder till att man är betydligt stelare i dessa byxor och det känns som man får jobba mot materialet ofta. Värt att ha i åtanke...

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Nått jag märkt när det snackas helställ versus delat ställ, det är att dom som talar för delat ställ oftast säger att "det är inte bevisat att det skyddar mindre än ett helställ" Medans dom som talar för helställ oftast säger att "det är riktigt skönt för det är så ventilerat!" :)

men som många skrivit här, åk in å testa massa olika, du hittar säkert nått du gillar, delat som helställ! Det flesta ställen finns ju oftast i massa olika färger etc som faller dig i smaken. :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept