Vad hade du gjort om du hittat 840000kr?

Jag hade nog bara hittat hälften & sen köpt en 690smc dagen efter :)

Eller...jag vet inte...

Hur fan tänker de! Han fick en belöning på ynka 12lappar och de skriver " det lönar sig att vara ärlig"??

Han förlorade ju 828papp!

Kunde ju belönat honom med 100-150.000 åtminstone, det hade väl varit mer rätt på 840.000. 12 lappar bör man ju få för att lämna in typ 70.000.

Hur fan tänker de! Han fick en belöning på ynka 12lappar och de skriver " det lönar sig att vara ärlig"??

Kunde ju belönat honom med 100-150.000 åtminstone, det hade väl varit mer rätt på 840.000. 12 lappar bör man ju få för att lämna in typ 70.000.

Haha, ja jag reagerade på det jag med!
12 var lite snålt..

Undrar just vare var för "gräs" snubben sålde...

Håller med, snåla jävlar! :tummenupp

Last edited:
Legat lågt ett tag för att se om någon efterlyste dem, hade det varit en barnfamilj eller dylikt så hade de kommit tillbaka men i detta fallet så hade de funnits kvar i min ägo :D
Är det för övrigt lagstadgat att man kan KRÄVA hittelön i Sverige, typ 10% eller vad det nu är?

Jag hade behållt 10% och sen lämnat in resten. Hade ju sagt att jag inte hittat mer än så.

Jag hade tagit hem säcken och sen kollat nyheterna och läst tidningarna ett tag för att se vem som saknade pengarna.

Legat lågt ett tag för att se om någon efterlyste dem, hade det varit en barnfamilj eller dylikt så hade de kommit tillbaka men i detta fallet så hade de funnits kvar i min ägo :D

Sant, så hade jag nog också gjort. Försökt få fram vem som saknat
pengarna och låtit samvetet avgöra.
Skulle inte kunna behålla om det var någon hjälporganisations pengar.

Svårt att spekulera i ämnet ändå, man blir nog girig om man får chansen.

Behålla hälften och resten in på olika välgörenhetskonton, det kanske samvetet skulle må bra av :)

Hade gått taka vägen till funbike och köpt mig honda cbr 1000rr -08.
Inte en suck, inte en liten chans att jag skulle lämnat tillbaka.

Ni säger att ni skulle "lämna tillbaka si å så mycket" betala till hjälp organisationer o.sv.

Men jag tror ju snarare att ni står där med 800 papp i handen så inte fan skulle nå gå till snuten.

Jag vet ju själv vad jag skulle göra med stålarna, pröjsa lägenheten och köpa fler hojar!! :yoparty

Skulle man ta pengarna kan man ju inte gärna ta hälften. Hur fan resonerar ni då? :D Hur troligt är det att den som tog väskan innan bara skulle ha tagit hälften liksom. Go for broke.

Det där måste ju vara försäkrade pengar - varför skulle man lämna tillbaka dem?

Innan jag vetat det hade jag dock varit livrädd att det varit maffiapengar...( fast ändå behållt dem :pangihuve )

Det där måste ju vara försäkrade pengar - varför skulle man lämna tillbaka dem?

Innan jag vetat det hade jag dock varit livrädd att det varit maffiapengar...( fast ändå behållt dem :pangihuve )

Jo jag tänkte det att det läskigaste måste ju fan vara om ingen efterlyser dom. Då är det bara börja kolla genom säcken efter sändare annars står det nån konstig jävel med bultpistol och pottfrisyr utanför dörren dagen efter.

Som många säger, hade hållit i pengarna ett tag för att se om någon saknade dem.

Hade det varit någon som led stor skada hade jag antagligen lämnat tillbaks en hel del (kanske 50%)

Är det för övrigt lagstadgat att man kan KRÄVA hittelön i Sverige, typ 10% eller vad det nu är?

Ja, man kan kräva hittelön:

Lag (1938:121) om hittegods
3 § Ägaren vare berättigad taga hittegods åter mot det han gäldar polismyndighets och upphittares skäliga kostnader i anledning av fyndet ävensom skälig hittelön.
Uppkommer tvist rörande lösesummans belopp, skall frågan härom avgöras av domstol; polismyndighet som har godset i sin vård dock obetaget att utlämna det till ägaren mot lösen som polismyndigheten finner skälig.

Sen finns ju även en annan paragraf i samma lag:
1 § Var och en som hittar något skall utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet hos polismyndighet. Är ägaren till godset känd, får upphittaren i stället underrätta honom om fyndet.
När anmälan om hittegods har gjorts skall polismyndigheten underrätta ägaren till godset, om han är känd. Lag (1982:1119).

Vad gäller exakt ersättning vet jag faktiskt inte... 10% av marknadsvärdet är ju praxis, med vissa undantag. Cyklar brukar t.ex. ge 50/100 kr, körkort och liknande ingenting...

//Martin

Jag hade lätt tagit pengarna och legat lågt ett tag men jag skulle absolut inte lämna tillbaks dem, så rik är inte jag:rolleyes:

12papp är ju alltid någe!
läste ni inte om sopgubben i danmark förra sommaren? han hittade en typ trisslott värd 12 miljoner i en soptunna utanför ett hus, han lämnade den till ägaren och fick typ en fruktkorg som tack! :huvet

Helvete vad jag skulle få skriva mycket under "Hoj" i min sporthojsprofil...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick