Vad har du i grundlön??

Vad har du i grundlön (månaden)??


  • Antal röstningar
    0

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Bilmekaniker
29.000 i grundlön på Volvo, Norge
16.500 i grundlön på Bilia, Sverige
Trivs inte för 5 öre, har jobbat med bilar i 10 år, främst Volvo.
 
Last edited:

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
stadens namn
Hoj
?
IronMike skrev:
Hur blir alla, tekniker?

...först ingenjör på kth. Eller har sj m fl bolag egna utbildningar ?

NEJ!!

Skillnaden mellan tekniker och ingenjör är minst tre år på högskola. Sätt inte likhetsteken mellan de två..
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Joe Schmoe skrev:
NEJ!!

Skillnaden mellan tekniker och ingenjör är minst tre år på högskola. Sätt inte likhetsteken mellan de två..
Det är väl snarare så att en ingenjör alltid kan kalla sig tekniker, men en tekniker kan inte alltid kalla sig för ingenjör.
 

hordac

Guest
hellla skrev:
Nej. Jag jobbar med underhåll och nybyggnation av elnätet, 0,4-10 kV. Springer omkring i skogen och klättrar i stolpar, gräver ned kabel, skarvar kablar vid kabelfel, stuff like that.

Aha i see. :)

OLJEKYLD GSXR skrev:
17000 som lärling, det är ett generöst företag :) Det tar tre år att bli fullbetald, sedan är det däromkring du ska ligga (plus ökningen under de tre åren innan du blir treårsmontör då). det är vanlig månadslön då, inte ackordsbaserat.

Okej det låter ju bra, mer betalt än jag trodde faktiskt. Angående lärlingslönen, trodde minimum var ~16500:-. :3freak
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Drifttekninker värmeverk 20 i grund + ca 4000 i ob, var op på massabruk inann hade typ 17-18 i grund och 4-5 i ob men det gick att jobba en djäffla massa övertid där.

björn
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
hordac skrev:
Aha i see. :)



Okej det låter ju bra, mer betalt än jag trodde faktiskt. Angående lärlingslönen, trodde minimum var ~16500:-. :3freak

Du ska inte hoppas för mycket. 11-14k nånting är normal slavlön för lärlingar.
 

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
stadens namn
Hoj
?
mb skrev:
Det är väl snarare så att en ingenjör alltid kan kalla sig tekniker, men en tekniker kan inte alltid kalla sig för ingenjör.

En liten rättning: en ingenjör alltid kan kalla sig tekniker, men en tekniker kan aldrig kalla sig för ingenjör utan att först utbilda sig till det.
 

MikkE

Guest
Elevassistent på högstadienivå i snart 3 år. 15500 kr/mån.
Ska säga upp mig där på onsdag :)
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
hordac skrev:
Aha i see. :)



Okej det låter ju bra, mer betalt än jag trodde faktiskt. Angående lärlingslönen, trodde minimum var ~16500:-. :3freak

Minimilönen för en fullbetald elektriker är enligt avtalet runt 18000:- så du kan slå av 8000:- så hamnar du på lärlingslönen enligt avtal. Har inte avtalet framför mig så jag kan inte berätta den exakta summan. Nu finns det ju ingen fullbetald elektriker som jobbar för 18 papp men oftast så får du inte mer än avtalsenlig lön när du är lärling. Det blir bättre när du blir 1-årsmontör.
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Joe Schmoe skrev:
En liten rättning: en ingenjör alltid kan kalla sig tekniker, men en tekniker kan aldrig kalla sig för ingenjör utan att först utbilda sig till det.

Jaså? Vem som helst kan kalla sig ingenjör.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
kontrollerar bilar och bankar lite på dem så de inte är trafikfarliga!
Jobbat med det lite över 6 år och ligger på strax över 20000:-
Såklart låg lön när halva jäkla företaget är statligt ägt.

Med tanke på hur mkt man hjälper ägarna av fordon med fel som inte ens verkstan har lyckats med så skulle man fan har mer betalt! :huvet
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Joe Schmoe skrev:
Det har du i och för sig rätt i, precis som att vem som helst kan kalla sig doktor. Sen om man är en det är en helt annan sak.

Du kan aldrig bli dömd om du kallar dig ingenjör utan att vara det. Kallar du dig läkare utan att vara det så kan du däremot bli dömd för det.

Ensamrätt till yrke

4 § Behörig att utöva yrke som apotekare, barnmorska, läkare,
receptarie och tandläkare är endast den som har legitimation
för yrket eller som särskilt förordnats att utöva det.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
LameViffer skrev:
Du kan aldrig bli dömd om du kallar dig ingenjör utan att vara det. Kallar du dig läkare utan att vara det så kan du däremot bli dömd för det.

Ensamrätt till yrke

4 § Behörig att utöva yrke som apotekare, barnmorska, läkare,
receptarie och tandläkare är endast den som har legitimation
för yrket eller som särskilt förordnats att utöva det.

mja... kalla dig doktor får du , men du får inte utöva saker som tillhör läkaryrket utan att vara det. Du får inte heller utöva saker som inte har beprövad erfarenhet och vetenskap heller. Då åker du dit på kvacksalveri... men kalla dig doktor får du ju så länge du inte sysslar med behandlingar.
Man ska ha legitimation för yrket man utövar...
 

hordac

Guest
BlueNote skrev:
2038902 Du ska inte hoppas för mycket. 11-14k nånting är normal slavlön för lärlingar.

OLJEKYLD GSXR skrev:
2039378 Minimilönen för en fullbetald elektriker är enligt avtalet runt 18000:- så du kan slå av 8000:- så hamnar du på lärlingslönen enligt avtal. Har inte avtalet framför mig så jag kan inte berätta den exakta summan. Nu finns det ju ingen fullbetald elektriker som jobbar för 18 papp men oftast så får du inte mer än avtalsenlig lön när du är lärling. Det blir bättre när du blir 1-årsmontör.

Aj! Det var inte mycket det, tjänar ju mer på mitt helgjobb där jag också får dåligt betalt (75kr/t på helgen). Tack för svaren iaf.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top