Vad har hänt med begagnatmarknaden?

FreddaGädda

Guest
Jag får intrycket att det är svårt att sälja nånting nu, oavsett pryl.
Visserligen vill folk ha sånt jävla överpris, men jag har sålt mycket i mina dagar, och min telefon har vanligen ringt så mycket att jag fått stänga av den för att kunna äta eller gå på muggen utan att bli störd.

Men nu.. Vaihelvete!?
Spelar ingen roll vad jag lägger ut, inte en jävel ringer. Och det trots nitt låga pris. Sålde en videokamera och en digitalkamera på Tradera. Det var det enda sättet att bli av med dem på, förutom att skänka bort skiten.
Favoriserade blocket-annonser man kollar regelbundet på efter prissänkning eller om de blivit sålda, de ligger fortfarande kvar, fastän de sattes in för sex veckor sen med bra pris.

Och min egen dator jag har utlagd. Jag praktiskt taget skänker bort den, den är ju förihelsike bara ett par månader gammal, och jag begär 6,5 av de 12 papp den kostar om man köper allt nytt med dagens värde.
Ändå har inte en enda, och jag upprepar, INTE EN ENDA JÄVLA KOTTE hört av sig!

Vad har hänt?
Är det fler än jag som har uppmärksammat detta?

Är det helt enkelt utbudet som blivit så stort att ens annons drunkar i mängden och inte får nån uppmärksamhet? :confused:
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Det känns nog mest sådär när man verkligen vill och måste få nånting sålt.
Det är min uppfattning iaf.
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600

Och min egen dator jag har utlagd. Jag praktiskt taget skänker bort den, den är ju förihelsike bara ett par månader gammal, och jag begär 6,5 av de 12 papp den kostar om man köper allt nytt med dagens värde.
Ändå har inte en enda, och jag upprepar, INTE EN ENDA JÄVLA KOTTE hört av sig!

Det kan även vara så enkelt att folk inte ser till vad som finns i burken utan istället kikar på priset och jämför med vad en ny maskin från exempelvis Dell/On-Off/Elgiganten m.fl. erbjuder (inklusive garanti, garantin kan mycket sällan föras över på nästa ägare utan gäller uteslutande första ägaren).

Sen att det alltid är svårt att kränga saker i Januari-Mars kanske kan spela in?
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Datorer är skitsvårt o sälja, just pga det som Grötboll säger. Din burk såg trevlig ut dock, hade jag haft 6500 balobas o slänga på en dator hade det vart taget....tyvärr är antagligen min laptop för klen för byte med....
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada


Vad har hänt?
Är det fler än jag som har uppmärksammat detta?

Är det helt enkelt utbudet som blivit så stort att ens annons drunkar i mängden och inte får nån uppmärksamhet? :confused:

Det kanske beror på nått annat än priset, jag känner mig inte alls så värst sugen att köpa en beggad data på nätet. En dator köper man ny som man sen använder tills det blir skit och man slänger den på tippen.

Att köpa en beggad data känns lite som att köpa nåns beggade kallingar (dock tvättade). Man får säkert ett bra pris och dom kan vara helt oslitna men det känns ändå inte helt okey :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kanske beror på nått annat än priset, jag känner mig inte alls så värst sugen att köpa en beggad data på nätet. En dator köper man ny som man sen använder tills det blir skit och man slänger den på tippen.

Att köpa en beggad data känns lite som att köpa nåns beggade kallingar (dock tvättade). Man får säkert ett bra pris och dom kan vara helt oslitna men det känns ändå inte helt okey :)

Sant, den som säljer en begagnad dator är ju uppenbarligen inte nöjd med den av någon anledning, så varför skulle jag bli nöjd med den datorn?

Dessutom skulle inte jag köpa en stationär dator igen, dagens laptops är kraftfulla nog att göra allt jag vill, och betydligt lättare att ta med sig.
 

FreddaGädda

Guest
Ni har rätt, jag vill inte heller köpa en beggad dator :gråta

Om man nu ska hålla sig på spåret om just min dator så är ju grejerna högst nutida. Det är ju en annan sak att köpa äldre grejer. Plus att jag borde ha så våldsamt lågt pris att folk kastar sig över den. Men i datorfallet är det nog inte så. Plus att det finns så extremt mycket att folk helt enkelt inte orkar kolla igenom, och så lägger vi på det faktum att man måste vara lite haxxor på datorer för att se att mina grejer är good sheit.

Blev erbjuden att byta mot en bulkig Vaio nu dock. en 4-kilos 17"-laptop med 2 Ghz Pentium M.
Visserligen säljer jag min dator av anledningen att jag vill ha en laptop, men den här är fan för mycket. För tung och för dålig batteritid. Under 2 timmar från början, än mindre nu efter ett år.

Men kanske.. Om inte annat ligger den ju i samma prisklass och kanske är lättare att sälja? :va



Edit: Vem var det som mailade mig och hette "Kotte" förresten?
Kärleksbrev via PM har jag ju sagt! Mailen har jag till annat! :mad:
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Ni har rätt, jag vill inte heller köpa en beggad dator :gråta

Om man nu ska hålla sig på spåret om just min dator så är ju grejerna högst nutida. Det är ju en annan sak att köpa äldre grejer. Plus att jag borde ha så våldsamt lågt pris att folk kastar sig över den. Men i datorfallet är det nog inte så. Plus att det finns så extremt mycket att folk helt enkelt inte orkar kolla igenom, och så lägger vi på det faktum att man måste vara lite haxxor på datorer för att se att mina grejer är good sheit.

Blev erbjuden att byta mot en bulkig Vaio nu dock. en 4-kilos 17"-laptop med 2 Ghz Pentium M.
Visserligen säljer jag min dator av anledningen att jag vill ha en laptop, men den här är fan för mycket. För tung och för dålig batteritid. Under 2 timmar från början, än mindre nu efter ett år.

Men kanske.. Om inte annat ligger den ju i samma prisklass och kanske är lättare att sälja? :va

Trejda den computern mot din sen trejdar du den mot min :tummenupp

Ja har ändå aldrig me mig min :D..

Fast min e ju inte sådär bra då kanske, men hyffsad :p
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Min egen teori om din dator-annons är att du skjuter mellan målen. En vanlig användare tycker att ditt fifflande med burken är avskräckande. Jag skulle personligen ALDRIG köpa den datorn för mer än 1500 spänn. Jag är en klassisk turnkey-användare som vill ha ett helt färdigt paket utan en massa nörd-fiffel under skalet och din dator känns som två sjyssta skärmar och en hög med sönderskruvade leksaker.

Den andra målgruppen som tycker det är fräckt att trimma datorer vill trimma själv och inte fiffla med med grejer som någon annan har skruvat sönder. Lite som att det är bättre att köpa en fräch orginalmoppe och trimma än köpa en som gör 50 på ettan.
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
I din annons skriver du att du har överklockat datorn, det tror jag får många att fundera en gång till...
Överklockar själv inte min burk, men har polare som leker med sådant...
Vet att det kan gå stabilt som faen ett tag, men att prytlarna sedan går sönder...

Som att skriva att bilen man ska sälja är toktrimmad, men funkar bra...
Får likaså det många att fundera en gång extra...

Jag föredrar att köpa en otrimmad bil/dator och gör jobbet själv om det ska göras, kan ju inte veta att du gjort rätt, varit seriös etc.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada


Men kanske.. Om inte annat ligger den ju i samma prisklass och kanske är lättare att sälja? :va



Edit: Vem var det som mailade mig och hette "Kotte" förresten?
Kärleksbrev via PM har jag ju sagt! Mailen har jag till annat! :mad:

Angående din annons så läste jag den lite noggrannare nu. Det kändes intressant tills jag kom till att den var överklockad.

Jag tror att folk drar sig när dom läser att burken är klockad, jag tror att du skulle få den lättare såld om du framförde den som helt original.
 

Tholon

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Triumph Sprint ST
Februari .... innan lön.....
Det skulle ju kunna vara så att folk har dåligt med pengar??
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag vet inte hur jag lyckas, antagligen är jag för billig? De två senaste veckorna har jag sålt en bil och en raptor via blocket och båda blev sålda inom ett dygn. Den sistnämnda för det begärda priset och den första var nog fan för dyr för alla fel den hade...
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag hade köpt den direkt om jag haft pengar över, letar burk men har egentligen inte råd att uppgradera. :gnissla Överklockat är ju bara ett plus, eftersom jag ändå tänkt göra det själv så vet jag ju att grejerna pallar klocken jag siktar på, så...

"sönderskruvade leksaker" <-- :lol
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top