Vad har hänt med min hoj? Går knappt att köra.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej, när jag kör min nsr vi säger i ex 50km/h så ligger den och guppar hela tiden, som om man körde på smågupp.
Min framgaffel är jättemjuk det ska återgärdas.
Bak är för stel eller det säger min vän iaf, hur ska jag återgärda det? Byta olja eller är det gas :S

Men det stora problemet, jag kan inte köra i en enda kurva. Det känns som om man kör med punktering, vågar inte lägga ner den överhuvudtaget, känns inte alls säkert. Tror det småguppar massor då med, men det känns som punka och som att den styr lite som den vill, den kan vingla iväg lite osv.

Kollat lagrena men de är okej, luften i däcken med och har bra mönster. Är det dämparnas fel? Mitt drivpaket är med helt slut, kanske något av dessa som är huvudfelet på "punkan", någon som har något hett tips?

cYBeraX

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Hoj
GSR600K6
Pr0bz skrev:
2338502 Hej, när jag kör min nsr vi säger i ex 50km/h så ligger den och guppar hela tiden, som om man körde på smågupp.
Min framgaffel är jättemjuk det ska återgärdas.
Bak är för stel eller det säger min vän iaf, hur ska jag återgärda det? Byta olja eller är det gas :S

Men det stora problemet, jag kan inte köra i en enda kurva. Det känns som om man kör med punktering, vågar inte lägga ner den överhuvudtaget, känns inte alls säkert. Tror det småguppar massor då med, men det känns som punka och som att den styr lite som den vill, den kan vingla iväg lite osv.

Kollat lagrena men de är okej, luften i däcken med och har bra mönster. Är det dämparnas fel? Mitt drivpaket är med helt slut, kanske något av dessa som är huvudfelet på "punkan", någon som har något hett tips?

Obalans ?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Byt olja i framgaffeln, fungerar inte det så kan du även byta fjädrar fram. Har du inte kollat fjäderspänningen på bakdämparen så gör det, annars är det nog lika bra att köpa en ny som att lämna in för reparation.

cYBeraX skrev:
2338520 Obalans ?
Japp, iofs. Eller ojämn bromsskiva.

Last edited:

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Esquire skrev:
2338521 Byt olja i framgaffeln, fungerar inte det så kan du även byta fjädrar fram. Har du inte kollat fjäderspänningen på bakdämparen så gör det, annars är det nog lika bra att köpa en ny som att lämna in för reparation.

Japp, iofs. Eller ojämn bromsskiva.

Kan man inte fixa bakdämparen på egen hand?
Pappa är händig med bilar så varför inte.

Ojämn bromsskiva? Vad menar du då, vilken av dem? Sen så är det fjädrarna som påverkar det som jag kallar "punktering"?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Pr0bz skrev:
2338533 Kan man inte fixa bakdämparen på egen hand?
Pappa är händig med bilar så varför inte.

Ojämn bromsskiva? Vad menar du då, vilken av dem? Sen så är det fjädrarna som påverkar det som jag kallar "punktering"?
Bakdämparen kan man nog inte fixa hur som helst på egen hand. Är det en gasdämpare ska man inte som amatör börja pillra på den allt för mycket om man inte vet vad man gör till 100%. Och det kan dessutom bli nästan lika dyrt att lämna in den och få den reparerad som att köpa en ny.

Ojämn bromsskiva kan kännas ungefär som om man har ett felbalanserat hjul, men det blir värre vid en hård bromsning.

Du har inte varit lite väl nitisk när du tvättade hojen och lyckats tvätta bort någon vikt från ett hjul? Eller kanske rammat en trotoarkant och krökt en fälg?

Hur känns den i en kurva? Är den trögstyrd eller ålar den sig? Hur känns det när du kör rakt fram?

Har du kollat så att styrlager, svinglager och hjullager är oekj?

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Kolla om framgaffelbenen kärvar. I så fall kan hojen växla mellan "stelbensram" och en del fjädrande lite slumpmässigt och det kan kännas konstigt.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Esquire skrev:
2338545 Bakdämparen kan man nog inte fixa hur som helst på egen hand. Är det en gasdämpare ska man inte som amatör börja pillra på den allt för mycket om man inte vet vad man gör till 100%. Och det kan dessutom bli nästan lika dyrt att lämna in den och få den reparerad som att köpa en ny.

Ojämn bromsskiva kan kännas ungefär som om man har ett felbalanserat hjul, men det blir värre vid en hård bromsning.

Du har inte varit lite väl nitisk när du tvättade hojen och lyckats tvätta bort någon vikt från ett hjul? Eller kanske rammat en trotoarkant och krökt en fälg?

Hur känns den i en kurva? Är den trögstyrd eller ålar den sig? Hur känns det när du kör rakt fram?

Har du kollat så att styrlager, svinglager och hjullager är oekj?

Nej har inte tvättat hjulet men det kanske är i obalans efter jag har sträckt kedjan? Hård inbomsning, hm kanske men tror inte det.

Den är inte trögstyrd den är typ jättelättstyrd, för lättstyrd. han ålar sig inte men han guppar hela tiden, som om jag kör på små gupp, de blir mycket värre i högre hastigheter, typ som om däcket vore ojämnt. sen så brukar han dra iväg typ i kurvorna, de känns som han bara styr till lite av sig självt, man kan inte hålla kontrollen och få ett rakt spår.

Har kollat alla lager och de verkar lugnt, ska kolla lite nogare på svingen bara.

Roary

Kamphundsägare
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Thruxton -06
Orsaken kan vara att drivpaketet är slitet. Jag har upplever samma sak med min hoj. När jag kör rakt fram så guppar den. Dom anmärkte på besiktningen att drivpaketet var slitet och när jag nu skruvade av kedjeskyddet så upptäckte jag att framdrevet glappar ordentligt i sidled. Jag antar att när kedjan slackar och sträcks så kommer känslan av små gupp. Ska till och byta i morgon, och hoppas att det löser sig.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Roary skrev:
2339205 Orsaken kan vara att drivpaketet är slitet. Jag har upplever samma sak med min hoj. När jag kör rakt fram så guppar den. Dom anmärkte på besiktningen att drivpaketet var slitet och när jag nu skruvade av kedjeskyddet så upptäckte jag att framdrevet glappar ordentligt i sidled. Jag antar att när kedjan slackar och sträcks så kommer känslan av små gupp. Ska till och byta i morgon, och hoppas att det löser sig.

Alltså den guppar konstant, hela tiden, inte bara vid gaspådrag när kedjan spänns.

Beter din sig lustigt i kurvor med?

Last edited:

ExHale

Vill inte åka T-bana
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Fireblade
Gammal tråd men vill kolla om nån har några fler förslag, jag har exakt samma problem på min fireblade.
känns ungerfär som om framhjulet sitter löst eller är äggformat, fast det kommer och går, i bland känns det nästan inget medans i bland känns det som om hjulet skall ramla av och det känns i alla hastigheter även vid krypkörning.

Har bytt olja i framgafflarna, tidigare ägare hade bara bytt på ena benet så det blev lite bättre eller värre kanske man skall säga för nu känns det tydligare men inte lika svampigt som innan.

Har kollat lagren framme och dom känns ok, har testat att ställa om dämpningen men fortfarande samma sak.¨
det kommer inga skumma ljud från gaffeln och jag känner inga direkta glapp heller.
skulle kunna vara framdäcket, men det ser och känns ok om man rullar det och har handen på det.

Blir nog att lämna in den på en verkstad men det är 6 veckors väntetid och jag vill juh köra :(
så vad tror ni?

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Lyft upp framhjulet och sno på det. Kolla så det inte finns några bulor eller är orunt. Om stommen i däcket blivit skadad så kan det uppstå liknande konstigheter.

ExHale

Vill inte åka T-bana
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Fireblade
[SOTFC] :D :yoparty

(Deffan)

Tjenare Grabben, det var länge sen :D
så du har fortfarande ingen hoj, kanske börjar bli dax att inföskaffa en ;)

Lyft upp framhjulet och sno på det. Kolla så det inte finns några bulor eller är orunt. Om stommen i däcket blivit skadad så kan det uppstå liknande konstigheter.

Jag kollade däcket sist och kunde inte hitta några direkta ojämnheter, men testade ändå att ta loss det i morse och rullade det på marken för att se om det studsade, märkte då att man hör något litet (låter som lite grus ungefär) ligger löst inne i hjulet och rullar runt, hörde det inte innan för bromsklossarna dränkte ljudet.
misstänker att däcket har spruckit på insidan, man tackar och bockar för tipset :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy