Vad har hänt med mitt bakdäck?

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
Vad har hänt med mitt backdäck?

Mitt bakdäck som är ett pilot sport har börjat få ett konstigt mönster. Det är rätt slitet och jag kör väl ganska hårt med det.. jag undrar varför det har blivit bubbligt och nästan lite krulligt på sidorna, det ser ut som gummit har släppt där? Jag kör bara gata än så länge.. det är mitt första bakdäck som snart ska bytas.. är det nån som har några ideér?? :confused:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
kanske har du lärt dig lägga ner hojen ganska mycket, och givetvis haft bra temp på däcket....... :tummenupp

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Re: Vad har hänt med mitt backdäck?

Asylum_Nakaza skrev:
Mitt bakdäck som är ett pilot sport har börjat få ett konstigt mönster. Det är rätt slitet och jag kör väl ganska hårt med det.. jag undrar varför det har blivit bubbligt och nästan lite krulligt på sidorna, det ser ut som gummit har släppt där? Jag kör bara gata än så länge.. det är mitt första bakdäck som snart ska bytas.. är det nån som har några ideér?? :confused:

Låter som mycket knäskrapande i 140+ :tummenupp

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Ravetrancer skrev:
kanske har du lärt dig lägga ner hojen ganska mycket, och givetvis haft bra temp på däcket....... :tummenupp

Helt klart!! Låter som att det ser ut som ett bandäck.
Och är fullt normalt när man kör hårt med däcken, att det krullar sig på kanterna...

Starkt jobbat mannen!! :tummenupp

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
då får jag väl fortsätta då... inte visste jag att det SKULLE se ut så!!!! :D

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Inte säkert att det ska vara så, låter som för högt lufttryck eller för hög förspänning för mig....

Mathias

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
naa, ja vet inte. jag kör med 2.7 kilo, ska vara 2.9. och mina dämpare är mjuka.... tro mig. de var för hårt inställda innan... jag har alldeles för lite förspänning, compenserar med mera compression... ska justera snarast.

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
krullad

att däcken krullar upp sig förstår jag, men vad har hänt här? :crash

Bifogat

• krullad.jpg
    krullad.jpg
    28.4 KB · Visningar: 254

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Stor sten på framskärmen??

2,7 låter J*vligt mycket på bana.

Jag har 2,2 fram och 2,0 bak vid bankörning. Kanske lite mer, men inte mer än 0,5 extra.
Det är väl annorlunda med Kawa än duccen.

Vad gäller däcket så är krullningar helt normalt. Har man bra tempo på en bana som är lite krävande så blir det korvningar på sidan av däcket. Oftast inte längst ut, men runt 2-3 cm in från yttersta kanten. Det är ju när man går på gas i kurvan som däcket slits där.

Längst ut på kanten brukar det inte bli korvar, de rullar av däcket i kurvan och lämnas på banan.

Testa med lägre lufttryck först. skulle tro att det gör en hel del.

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2.7 kilo är 0.2 under rekommenderat tryck. alltså kör jag med 0.2 för lite. även fram har jag för lite. ca 2.3 kilo där. fast jag kör inte på nån bana.. jag kör på gatan... kanske borde hålla mig på banan?? :D

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
jajaja, nu har vi gått igenom alla möjliga grejer, men det är fortfarande för att grabben lärt sig lägga hojen fint i svängarna, och ska du köra på gata så e det tillräckligt med luft.....kör så det ryker nu :)

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
jag hade mer luft i innan och hårdare dämpare... det går inte så bra här... vissa vägar ja, andra inte.. det är synd faktiskt... de flesta är för ojämna för att ha hårdare inställningar...

ravetrancer: gummit ska inte ryka det ska bli så varmt att det smälter.... :bow

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...