Vad har hänt mitt bakdäck??!!

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Jag lämnade in hojen för bäkning förra året innan avställningen.

När den bänkades så såg däcken ut som på bilden och vi fick byta mitt i bäkningen. Han som bänka sa att det händer typ nån gång väldigt sällan och man får ett nytt på garantin. Typ lossnat stora bitar mitt i däcken på exakta avstånd runt hela däcket.

eftersom jag köpte det bankört så ville inte Duells inte ta emot det, och jag hade inte nåt kvitto tyckte de dryga gubbarna. kan man skicka det diretk till tillverkaren?

några tips vad som och varför det har hänt så?

Bifogat

• DSC07311 (Large).JPG
    DSC07311 (Large).JPG
    120.3 KB · Visningar: 373
  • DSC07312 (Large).JPG
    DSC07312 (Large).JPG
    115 KB · Visningar: 359

Sensonic

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Gixxer 600
Alex 6R skrev:
2183359 Jag lämnade in hojen för bäkning förra året innan avställningen.

När den bänkades så såg däcken ut som på bilden och vi fick byta mitt i bäkningen. Han som bänka sa att det händer typ nån gång väldigt sällan och man får ett nytt på garantin. Typ lossnat stora bitar mitt i däcken på exakta avstånd runt hela däcket.

eftersom jag köpte det bankört så ville inte Duells inte ta emot det, och jag hade inte nåt kvitto tyckte de dryga gubbarna. kan man skicka det diretk till tillverkaren?

Jag har vart ute för det där på bildäck som blivigt bankörda! att tex en hel mönsterklack kan ha lossat el hela slitbanan påväg loss!
Kombination av överhettning och obalans el att det resulterar i obalans kan punktslita däcket..
Det kan ochså vara så att en lindning i stommen har gett med sig..
Om man belastar ett kallt däck väldigt hårt så kan gummit va för hårt/sprött och spricka.

Va rullarna som ni bänka cykeln på helt rena?? inga gummirester el dyligt kvar på dom? kan förstöra däck!

Last edited:

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Hornet 600 (2004)
Något liknande har hänt mitt bakdäck.

Jag tyckte först att det såg ut som om att det satt en liten svart plastbit i däcket som jag försökte dra ut med en tång. "Plastbiten" smulades bara sönder som om den vore av sprucken kolfiber, sedan började gummit runt hålet smulas sönder så fort jag petade lite.

Från att ha varit en "plastbit" på 1x2mm så växte detta till en grop på 1x1cm genom att jag bara peta lite försiktigt. Så nu blir det att köpa nytt bakdäck, lite trist då jag endast kört 150mil på det...

Kan ha varit ett tillverkningsfel eller någon kemisk reaktion, min teori är att någon kemikalie har reagerat med gummit i däcket. Jag har t.e.x limmat fast en miniblinkers m.h.a ett superlim och jag tror att jag kan eventuellt ha spillt en liten droppe på däcket som kan ha orsakat detta.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Mitt bakdäck ser också konstigt ut. Bankört är det ju men ändå?

136_PICT0191.JPG

eller nåt...

MC Doktorn

Guest
Alex 6R skrev:
2183359 Jag lämnade in hojen för bäkning förra året innan avställningen.

Gått för varmt ser ut som det lossnat stora bitar lr i värsta fall har stommen skadats , jag skulle vara tveksam till ett sånt däck.

håkan skrev:
2185850 Mitt bakdäck ser också konstigt ut. Bankört är det ju men ändå?

eller nåt...
klassiska 20 min däck , är dom till salu :3freak

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
överhettat däck helt enkelt.....

pajjade en uppsättning 17" på mina ascona b på kinnekulle ring ...4x 3 varv sedan va dom lika som ditt mc däck..stora bitar hade försvunnit o "klackar hade smält ihop totalt....

Offroad

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
XR650R, HD 350-28:a, Compact 60cc, Kinamoto, Wv1303s
Fredr28 skrev:
2185735 Kan ha varit ett tillverkningsfel eller någon kemisk reaktion, min teori är att någon kemikalie har reagerat med gummit i däcket. Jag har t.e.x limmat fast en miniblinkers m.h.a ett superlim och jag tror att jag kan eventuellt ha spillt en liten droppe på däcket som kan ha orsakat detta.

Det är nog som du tror! inte bra att spilla kemikalier på däcket :brinnerup

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Det där ser ut att ha blivit rejält varmt på ytan, utan att stommen har fått upp nån temp. Slitbanan brukar då kunna släppa bitar/bubbla sig.
Särskilt känsliga mot detta är Race-däck.

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
e väl så att den stått på rullr när dom bänkat den med hög hastighet o inget direkt tryck över däcket..därav hög temp på däckytan o mindre i stommen på däcket...

MC Doktorn

Guest
Fredr28 skrev:
2185735

Kan ha varit ett tillverkningsfel eller någon kemisk reaktion, min teori är att någon kemikalie har reagerat med gummit i däcket. Jag har t.e.x limmat fast en miniblinkers m.h.a ett superlim och jag tror att jag kan eventuellt ha spillt en liten droppe på däcket som kan ha orsakat detta.

Knappast är ett välkänt fenomen att däcken kan desintegrera(fan vilket fint ord) vid bänkningen .
Effekt stark hoj i en bromsbänk påfrestar bakdäcket grymt, tror ingen reklamation i världen kommer lösa in det där däcket.Om dom inte är jettesnella

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Vet inte vad det var för märke på ditt däck men här är lite info från Dunlop:

Never put a tire in use that has been subjected to on-the-motorcycle dynamometer engine testing. This severe use of the tire may result in tread compound degradation and subsequent failure.
Här är från deras garantiinfo:

WHAT IS NOT COVERED

Tires rendered unserviceable by road hazard-type damage such as impact breaks, punctures, cuts or snags; or as a result of an obstruction on the motorcycle, fire, corrosives, running while flat, misalignment, improperly maintained balance, suspension, deficiencies, improper inflation, overloading, improper mounting or rim fitment; or by spinning, as in mud snow, sand, on ice or during on-the-motorcycle balancing or dynamometer testing.

Tänk på att alltid bänka på ett kronslut däck som ni inte använder mer. :mattias

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Neutral skrev:
2186408 Vet inte vad det var för märke på ditt däck men här är lite info från Dunlop:

Här är från deras garantiinfo:

Tänk på att alltid bänka på ett kronslut däck som ni inte använder mer. :mattias

Det var bra att veta! Tackar!

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
CHIPPEN_no1 skrev:
2186100 Har kört på beggade bandäck i 2 år, aldrig haft nått bekymmer, kanske beror på vem man köper av?

Din turbo hoj gör väll så bandäcket håller bra arbets temp kanske..o vanliga hojar klarar inte av det på vanliga vägar utan bara på bana.

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
jaja fårväl ha däcket till plats för tanken framöver som jag har haft hela vintern.
eller så börnar jag upp det nån kväll..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...