Vad har hänt? (Video)

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Flensarna på din variator har ju svarvats ner som du kanske ser pga att muttern hoppat lös. Kuggarna ini ser inte fräscha ut heller. Köp nya delar på Ebay så är den snart kry igen.
Att inte startmotorn drar runt den beror på att den inte är i rätt läge. Den ska längre in på axeln. Går inte det kan axelns kuggar vara skadade.

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Flensarna på din variator har ju svarvats ner som du kanske ser pga att muttern hoppat lös. Kuggarna ini ser inte fräscha ut heller. Köp nya delar på Ebay så är den snart kry igen.
Att inte startmotorn drar runt den beror på att den inte är i rätt läge. Den ska längre in på axeln. Går inte det kan axelns kuggar vara skadade.

Men är inte flensarna som 'svarvats' ner endast för kylningen? Dvs bär inre ha större inverkan på om den startar eller inte?

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Eeehh jo, men det är inte "bara en skruv" som hoppat lös. Att dom är nersvarvade är ljudet du hörde. Plus att du troligen skadat axeln.....

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Axelns splines "Kan i värsts fall vara åt helvete. Är man händig går allt att byta. Men det tar sin lilla tid med " rätt verktyg".Inget man gör på en kvart första gången.
Imorgon när du skall skruva tillbaks muttern behöver du antagligen ety mothåll. Något som håller fast främre variatior/svänghjul?, typ en syltburks öppnare för pensionärer.finns på biltema. Funkar sisådär.
Sån där med ett gummirem man spänner runt föremålet.
men om du har en luft/elekrisk mutterdragare till bil fälgar. Hade jag starkt rekomnderat att använda den. Det är helt klart det enklaste alternativet. Eventuellt behöver du kanske inte ens ett mothåll. Att start motorn inte åker ut låter som svagt batteri. Utan problemet verkar vara. Muttern som lossnat vilket resulterat i att främre variator svarvat kyl flänsarna mot insidan av variotor-rums kåpan/kick anordningen. "Ursäkta mitt litr övertydliga språk vill bara undvika missförstånd" och jag känner med dig med allt skit som hänt i ditt. Hoppas du får ordning på allt. Och håll huvudet kallt. Skickat från m n dampsung s3

Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Precis som styelngrace-fzx skriver.

Mutter som håller variatorskivan har lossnat.
Remmen har tryckt ut skivan tills den tagit i transkåpan.
Därav ljudet och de lätt avsvarvade fläktvingarna på skivan.

När du sedan försökte starta låg skivan mot kåpan och startmotordrevet nådde inte ut till kuggarna på skivan.

Du behöver skruva fast skivan med rätt moment.
Sedan finnas det ofta en låsbricka med uppvikbara kanter under muttern.
Vanligen krävs ett specialverktyg för att hålla fast skivan.
Men det bruka som sagt gå att improvisera.
Man får akta sig för att vålda för mycket på remskivan.
Lagom mycket våld är bäst! :rolleyes:

Att startmotorn inte tar i senaste videon beror nog på att du inte fått skivan att bottna på grund av att remmen ligger i kläm.

När man drar fast skivan bör man se till att man inte får remmen i kläm.
Helst skall man ta av remmen och montera den efteråt.
(Genom att klämma ihop bakre variatorn och lägga remmen i botten där. Då blir det längd över för att trä den över främre skivan. Se till att sätta det åt rätt håll bara. Finns små pilar.)

Vars i Tokholm är du?
Kanske finns någon som kan ta en sväng förbi ock kika lite på´n? :)

:hej

/E

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Nu skruvade jag åt muttern så hårt jag kunde, satte tillbaka alltihopa och försökte kicka igång den.
Kicken kändes riktigt konstig, den var för lätt liksom. Drog inte runt utan åkte ned och fastnade, fick dra upp den. Skruvade av allt igen och då ser jag att muttern har skruvats loss igen.

Börjar plocka bort allt, efter första ser det ut såhär: (lånade bilder)
5.jpg

Sen när jag kommer till själva variatorn så märker jag att allt är helt löst i den, ser att vikterna flyger runt helt löst där. Går inte att skruva upp då 2 av skruvarna är helt söndergängade, så någon har varit på den förut.
Den går liksom inte att "trycka in" utan den är utfälld. Vilket borde förklara varför den tryckts ut och tryckt ut själva drevet och muttern. Dvs, vikterna har lossnat, lagt sig på tvären och tryckt ut hela skivan.

Jag har försökt kontakta ett par firmor om hjälp med den här nu.
Hoppas att det är någon som vill ta i den (med tång)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det finns ett företag som heter Loctite som tillverkar en del bra produkter. Känner du till dom? Dom kan hjälpa dig med skruvar som trillar lös på viktiga ställen!

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Fick igång han idag igen!
Fick hjälp (lämnade in den) med att få upp variatorn och sätta allt på plats igen. Gick även igenom besiktningen idag.
Tack alla för hjälpen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...