Vad har jag fått för motor?

rebell82

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
1100
Har kanske hamnat på fel forum, men jag vet inte vart jag ska vända mig. Fick en motor till skänks av en bekant som jag tänkte använda till nåt helt annat än en hoj, men skulle vilja veta vad fan det är för nåt. Det enda jag fick ur människan var att den suttit på nån Suzuki 1100 från 80-talet och att den är oljekyld. På blocket står det gs110x.

Och om nån vet vad det är för nåt, hur funkar den med överladdning? Kommer kolvarna att smälta omedelbart? Kompförhållande?

Hoppas att ni vill hjälpa mig fast den enda hoj jag äger är en Puch... :rolleyes:

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
skulle tro att det är en motor från en gsx1100.
ser ingen direkt anledning varför det itne skulle gå att turboladda den motorn då många verkar gilla att turboladda r-versionen ;)

prova googla på gs110x och turbo, har för mig det är samma rova i suzuki katana.

aja jag överlåter svaren till dom som pysslar med detta :p

Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
rebell82 skrev:
Har kanske hamnat på fel forum, men jag vet inte vart jag ska vända mig. Fick en motor till skänks av en bekant som jag tänkte använda till nåt helt annat än en hoj, men skulle vilja veta vad fan det är för nåt. Det enda jag fick ur människan var att den suttit på nån Suzuki 1100 från 80-talet och att den är oljekyld. På blocket står det gs110x.

Och om nån vet vad det är för nåt, hur funkar den med överladdning? Kommer kolvarna att smälta omedelbart? Kompförhållande?

Hoppas att ni vill hjälpa mig fast den enda hoj jag äger är en Puch... :rolleyes:

He he somliga har tur.. på din beskrivning gissar jag att du fått en luft oljekyld gsxr 1100, det är den enda som kallas oljekyld. Släng upp en bild så får vi veta säkert.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
GSX1100 kallas den för i Sverige. Nästan överallt kallas den för GS1100.
Det finns trådar här på SH om att överladda ett sånt där gammal lik. Den lär preppas lite för att hålla.

rebell82 skrev:
Är det nån som bergsäkert kan säga vad det är för nåt?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Det där är en luftkyld maskin, tror inte det är så vettigt att köra den med turbo, kylningen kommer inte räcka till orginal, jag antar att man iaf måste skaffa en stor oljekylare till att börja med.

DEn ligger på runt 100hk orginal och de var sin tids bästa sporthojsmotor, synd att de vibrerade så jäkligt bara.
Verkar väldigt tåliga annars.

rebell82

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
1100
Silwer skrev:
Men alltså då får du ju växellåda på skotern, är det vettigt?

Jepp, manuell låda är alltid manligt... Lär vara lite spännande till en början men det går nog bra till slut. Har ju inte tänkt använda den till att dra ved precis.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0