Vad har jag förstört? / Hur mycket kostar det att byta?

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Hoj
Triumph Daytona 675
Dator: Fujitsu Esprimo Mobile
Tillstånd: Osäkert

Hej SH!

När jag meckade med datorn så råkade jag droppa en bit smält Bly på ett kretskort. :huvet När jag ska starta datorn så går fläkt (ev andra komp.) igång i ca 10 sek och sedan tvärdör den.. Skärmen går inte igång, jag misstänker kortslutning..

Jag petade bort blybiten med en synål, ingen förändring i fråga. Blybiten landade här (se röd ruta).

Frågan lyder, vad har jag förstört för något (se bild) och vad kostar det att reparera?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Grattis, nya moderkort är inte billiga. En felsökning i butik ca 4-600 kr, nytt moderkort ungefär lika dyrt som en ny dator. Cirkus 5700,- plus byte till en Acer Aspire iaf...

Har du bättre tur kanske det räcker med ny minnesmodul, men en professionell felsökning kan det nog vara värt.

Last edited:

Gurkslask

Jäämen
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
KTM690 SMC
uscha, jobbigt att reparera lapptops. Om du spelar dum och låtsas som om inget kanske du kan få en ny på garantin ?

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Hoj
Triumph Daytona 675
Grattis, nya moderkort är inte billiga. En felsökning i butik ca 4-600 kr, nytt moderkort ungefär lika dyrt som en ny dator. Cirkus 5700,- plus byte till en Acer Aspire iaf...

Har du bättre tur kanske det räcker med ny minnesmodul, men en professionell felsökning kan det nog vara värt.

Datorn är ett låneobjekt från skolan så jag vet inte vem som får betala, det skulle dock förvåna mig om det inte är jag. Lämnar in den idag så får vi se.. Gurkslasks tips ska väl inte underskattas heller.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Gör som alla andra.. Lämna in och säg, den dog... :hihi
Har ett par såna om dan som kommer in och säger "jag har inte gjort nåt! Den bara dog!"

:hihi

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Jag är lite intresserad av hur du lyckades droppa flytande bly i datorn.

Det syns förresten rätt tydligt att du har rivit av minst en av ledarna till kortplatsen, så moderkortet är kass.

Last edited:

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Hoj
Triumph Daytona 675
Jag är lite intresserad av hur du lyckades droppa flytande bly i datorn.

Det syns förresten rätt tydligt att du har rivit av minst en av ledarna till kortplatsen, så moderkortet är kass.

Jag skulle "löda" fast en sladd till moderkortsbatteriet och blybiten smälte på ett kick, plopp så låg den där.. en (stor) blaffa rakt på moderkortet. Sladden var punktsvetsad (?) på batteriet och hade lossnat. Hur kan du se att en av ledarna är av? Lita inte på min kamera :rolleyes:

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Kan va ute på djupt vatten men kan de inte funka å rita över med konduktiv färg? Vill minnas att ja satt å bryggade en gammal athlon för å låsa upp multipeln för en massa år sen...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA