Vad har jag sett för (ny) kåplös Yamma med pipor under cutsen?

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
955i-Henke skrev:
Vad vill du veta?
Den går som faan. G:a R6 motorn sitter i med nytt sprut och fruktansvärt trevlig på kurviga vägar. Vad mer behövs?
Har du vägarna förbi är det bara prova den. Dock är min moddad en del till det bättre :yoparty

Har du jämfört mot gamla Fazern? Isf, hur stora är skillnaderna?

Kanske ska svänga förbi Yamahacenter nån dag och testa.
Otroligt porrig hoj som verkligen verkar prisvärd.

Dock undrar man lite över Yamahas prispolitik.
Käns lite konstigt att det bara skiljer någon tusenlapp mellan nyz Fazern och en såndär XT660 motard.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Baltazar skrev:
Dock undrar man lite över Yamahas prispolitik.
Käns lite konstigt att det bara skiljer någon tusenlapp mellan nyz Fazern och en såndär XT660 motard.

Lite konstigt är det allt. Men en del har nog att göra med att det är billigare delar på Fazern. Bromsar, fälgar mm. Sedan så är ju ägande kostnaden på XT:n apbillig. Jag valde själv mellan Fazern och XT;n och tyckte att XT:n var en roligare hoj. Inte lika "mycket" hoj, men roligare hoj. Sedan så hade jag inte set den nakna varianten innan jag gjorde affär heller :rolleyes: För Fazern med kåpa ser ju skit tråkig ut, iaf enligt mig.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
955i-Henke skrev:
Vad vill du veta?
Den går som faan. G:a R6 motorn sitter i med nytt sprut och fruktansvärt trevlig på kurviga vägar. Vad mer behövs?
Har du vägarna förbi är det bara prova den. Dock är min moddad en del till det bättre :yoparty

Oooh jag kommer på en gång när jag har vägarna förbi!! ;)
Den är såå fet! :Bugar

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det finns en silvrig sån i Jönköping med flames på tanken. En kille här på sporthoj som har den. Kommer dock inte på vad den heter. Han har lagt upp massa bilder på den här vett jag, men jag kommer inte ihåg i vilken tråd. Jävligt fin!

955i-Henke

XT660X-Henke
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Yamaha XT660X
Fz6

Den går i försäkringsklass 5.
Jag tror hojen är nere runt en 72 nu.
Det snackades om att det ev kommer en FZ1 nästa år. Dvs den kommer bygga på Yamaha R1 02-03 fast ngt moddad. Dock har bara lös info kommit ut. Det som med största sannolokhet kommer är en Bulldog med Warrior motorn... :yoparty

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Åh vacker sak, det kanske får bli en sån då, fsklass 5, 70-80k.... 600cc, hur är det med hästarna då?

Verkar vara roligare/porrigare än bandit/hornet iaf.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Villee skrev:
hur är det med hästarna då?
.

I senaste allt om mc så blev det 104,5 hästar 11550 rpm och vrid 67nm vid 9750 rpm. Rätt bra tryck får man säga. Måste säga att när jag provkörde så uppfattade jag den inte riktigt så vass men det är väll bara jag :tungan

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
bebbe skrev:
Lite konstigt är det allt. Men en del har nog att göra med att det är billigare delar på Fazern. Bromsar, fälgar mm. Sedan så är ju ägande kostnaden på XT:n apbillig. Jag valde själv mellan Fazern och XT;n och tyckte att XT:n var en roligare hoj. Inte lika "mycket" hoj, men roligare hoj. Sedan så hade jag inte set den nakna varianten innan jag gjorde affär heller :rolleyes: För Fazern med kåpa ser ju skit tråkig ut, iaf enligt mig.

Billigare delar på Fazern? Är det verkligen så?

Bara motorpaketet och ramen borde ju vara bra mycket dyrare tycker man ju. Hela hojen är ju ny så det är ju lite utvecklignskostnader som ska betalas också. Jag kan tänka mig att XT:n ändå har många likheter med tidigare modeller medasn nya Fazern inte verkar dela en skruv med den gamla.

Mvh

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
955i-Henke skrev:
Den går i försäkringsklass 5.
Jag tror hojen är nere runt en 72 nu.
Det snackades om att det ev kommer en FZ1 nästa år. Dvs den kommer bygga på Yamaha R1 02-03 fast ngt moddad. Dock har bara lös info kommit ut. Det som med största sannolokhet kommer är en Bulldog med Warrior motorn... :yoparty

Hur är det med effekten i regpapperet? Gamla Fazern står det ju 49kw i regpapprena trots att dom inte är strypta för att få ner den en klass.

Mvh

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Baltazar skrev:
Billigare delar på Fazern? Är det verkligen så?

Bara motorpaketet och ramen borde ju vara bra mycket dyrare tycker man ju. Hela hojen är ju ny så det är ju lite utvecklignskostnader som ska betalas också. Jag kan tänka mig att XT:n ändå har många likheter med tidigare modeller medasn nya Fazern inte verkar dela en skruv med den gamla.

Mvh

Motorn är från R6 liksom bromsar. Det enda på hojen som är lite speciellt är ramen, som också är i samma koncept som gammla R6. Mao allt som finns på Fazern är så kallad "caryover" från andra modeller. Ingenting är igenkligen någon nyhet mer än då blandningen av komponenter. XT:n har exellfälgar, brembobromsar, stånkan som sitter i är visserligen i stort set samma som sitter på yamahas fyrhjuling raptor och ett par modeller till. Största skillnaden är insprutningen som tydligen skall var lite kinkig att få till på en stånka. Sedan så är nog xt:ns motor en variant som är lite väl dyr att få igenom med ang av nya miljökrav som gäller och det ger dubbla burkar med en katt i varje burk ovannämnda sprut mm mm. Sedan vilken hoj som är mest prisvärd? XT:n är enligt mig roligare medans det känns som om Fazern ger lite mer hoj för pengarna, dvs mer "riktig" motorcykel. Kan tänka mig bäggetvå. Fast på lite olika sätt :) Sedan så är det ju en smaksak.

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Måste tillägga att pga att min XT pissar olja för ANDRA!! gången så var jag tvungen och lämna in den igen!! :( Hur som helst så istället för min båge så fick jag låna en, det blev nya Fazer 600. Nu skall det köras och bedömmas ordentligt. Det jag har kört hittills så går den faktiskt helt ok. inte alls lika mycket transmissions glapp på denna som den första jag provkörde :va Om det stämmer med klass fem på denna så kanske det kan vara något. Har ju haft XT:n i nästan tre månader nu så det är dags att byta :tungan

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år