vad har jag???

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
sx-pojken skrev:
2576443
men det e väl en alu-cylinder...alltså har du nicasil-lopp.. du lär du lämna in den på om-nicasliering...

Hmm, jag vet inte.. är det det?
Fått för mig att jag hört nånstans att kinacylindrarna inte är nicasilade.

Tanken var iof att ta en annan cylinder som redan har större borrdiameter, så slipper man strula med borrning av lopp och grejer som inte känns kul att göra hemma ändå..

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
sner0 skrev:
2578393 Hmm, jag vet inte.. är det det?
Fått för mig att jag hört nånstans att kinacylindrarna inte är nicasilade.

Tanken var iof att ta en annan cylinder som redan har större borrdiameter, så slipper man strula med borrning av lopp och grejer som inte känns kul att göra hemma ändå..

att ändra borrningen på en motor med 10-15 cc ger ju inte mycket...bättre att höja kompet...ställa in grejerna ordenligt på fuggisen... ändra avgas-porten..kanalerna mm... bara för det att kanalerna e stora så gör ju dock inte moror vassare... det de hänger på e flödeshastigheten på luft/bränsle...
och hur fort avgaserna kan evakueras...

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
sx-pojken skrev:
2583061 att ändra borrningen på en motor med 10-15 cc ger ju inte mycket...bättre att höja kompet...ställa in grejerna ordenligt på fuggisen... ändra avgas-porten..kanalerna mm... bara för det att kanalerna e stora så gör ju dock inte moror vassare... det de hänger på e flödeshastigheten på luft/bränsle...
och hur fort avgaserna kan evakueras...

Jo det vet jag, men det ena utesluter ju inte det andra.
Dessutom på en motor med ursprungsvolym på 49cc tycker jag en ökning på 10cc borde göra rätt stor skillnad. Är ju ändå 20%..

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
sner0 skrev:
2583437 Jo det vet jag, men det ena utesluter ju inte det andra.
Dessutom på en motor med ursprungsvolym på 49cc tycker jag en ökning på 10cc borde göra rätt stor skillnad. Är ju ändå 20%..

mera cc brukar bara i princip innebära mer vrid.. skulle nog bara jobba på putsning av avgasporten...gjorde jag....he he...eller förstorade den dubbelt typ...inget vrid... men den gör 70 ärliga med mikuni 16,5 mm fuggis...
och större ljuddämpare...för syns skull...
byta fuggis lär man dock göra...
visst skulle det gå att borra upp den..om det e i pressade stål-lopp i den..vet iallafall att det yttre på 14E cylindern e gjort av aluminium..
annars så lär du nicasila om den...

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
sx-pojken skrev:
2583500 mera cc brukar bara i princip innebära mer vrid.. skulle nog bara jobba på putsning av avgasporten...gjorde jag....he he...eller förstorade den dubbelt typ...inget vrid... men den gör 70 ärliga med mikuni 16,5 mm fuggis...
och större ljuddämpare...för syns skull...
byta fuggis lär man dock göra...
visst skulle det gå att borra upp den..om det e i pressade stål-lopp i den..vet iallafall att det yttre på 14E cylindern e gjort av aluminium..
annars så lär du nicasila om den...

Jag har höjt taket på min avgasport lite med men ville inte ta något på bredden ännu. vill inte strula med trasiga kolvringar nu.
Har hittat en walbro förgasare jag funderar på också, men den är bara på 14mm så vet inte om det känns lönt. Kanske för att slippa ev. strul med originalförgasaren då..

Jag är fortfarande inte ute efter att borra i orginalcylindern utan skulle hellre hitta en annan passande cylinder med större borrning.
Måste ju drälla av cylindrar till luftkylda reedstyrda motorer på 60-65cc ju..
Har bara inte orkat kolla närmre på vad som kan passa ännu.
Skulle i nuläget aldrig kosta på nån av minisarna en omnicasilning med pengarna det innebär..

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
sner0 skrev:
2583567 Jag har höjt taket på min avgasport lite med men ville inte ta något på bredden ännu. vill inte strula med trasiga kolvringar nu.
Har hittat en walbro förgasare jag funderar på också, men den är bara på 14mm så vet inte om det känns lönt. Kanske för att slippa ev. strul med originalförgasaren då..

Jag är fortfarande inte ute efter att borra i orginalcylindern utan skulle hellre hitta en annan passande cylinder med större borrning.
Måste ju drälla av cylindrar till luftkylda reedstyrda motorer på 60-65cc ju..
Har bara inte orkat kolla närmre på vad som kan passa ännu.
Skulle i nuläget aldrig kosta på nån av minisarna en omnicasilning med pengarna det innebär..

14 mm fuggis duger ju....tänk dock på att de 14 mm bara förser motorn med luft..:yoparty
sedan e det ju nålen/huvudmunstycke mm som förser motorn med soppa....
vad har fuggisen suttit på???
finns det så många cylindrar som överhuvud taget passar på pinnbultarna...??
sen ska ju slaget i cylindern bli rätt...:va
blir ju inte sådär fruktansvärt mycket komp om kolven vänder halv-vägs i cylindern...:tummenupp

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
sx-pojken skrev:
2585610 14 mm fuggis duger ju....tänk dock på att de 14 mm bara förser motorn med luft..:yoparty
sedan e det ju nålen/huvudmunstycke mm som förser motorn med soppa....
vad har fuggisen suttit på???
finns det så många cylindrar som överhuvud taget passar på pinnbultarna...??
sen ska ju slaget i cylindern bli rätt...:va
blir ju inte sådär fruktansvärt mycket komp om kolven vänder halv-vägs i cylindern...:tummenupp

Förgasaren är en walbro, troligen från en motorsåg men dom har gjort lite cart knasare också.

Pinnbultarna och slaget kan nog vara det stora problemet.
Det lilla jag kollat på moppecylindrar sen jag började fundera på det här så verkar det va ett helt annat förhållande mellan borr och slag på dom.
Mindre borr och längre slag..

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
sner0 skrev:
2585646 Förgasaren är en walbro, troligen från en motorsåg men dom har gjort lite cart knasare också.

Pinnbultarna och slaget kan nog vara det stora problemet.
Det lilla jag kollat på moppecylindrar sen jag började fundera på det här så verkar det va ett helt annat förhållande mellan borr och slag på dom.
Mindre borr och längre slag..

ja slaget e nog lite kortare på 14e än på moppar typ..
jobba på portning av org. cylinder..
effekt finns nog att hämta i expansions-kammaren..liksom ljuddämpare...

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
sx-pojken skrev:
2585681 ja slaget e nog lite kortare på 14e än på moppar typ..
jobba på portning av org. cylinder..
effekt finns nog att hämta i expansions-kammaren..liksom ljuddämpare...

Har inte hunnit provköra efter min portning av cylindern ännu men hoppas på nu till helgen.
Avgassystemet verkar bara ha expansionskammaren för syns skull nästan, så där vore väl en avstämning rätt lyckat.
Är miniquaden jag är på och hetsar, så det är klart sämre utbud på avgassystem där..

Nästan så vi får ta en ny tråd till det här snart, är väl klart sen länge vad trådskaparen har för minikines.. :)

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
sner0 skrev:
2585689 Har inte hunnit provköra efter min portning av cylindern ännu men hoppas på nu till helgen.
Avgassystemet verkar bara ha expansionskammaren för syns skull nästan, så där vore väl en avstämning rätt lyckat.
Är miniquaden jag är på och hetsar, så det är klart sämre utbud på avgassystem där..

Nästan så vi får ta en ny tråd till det här snart, är väl klart sen länge vad trådskaparen har för minikines.. :)

ha ha..blev ju visst en mek-tråd av det hela...
när man importerar från fabriker i kina så finns det det 3 olika sorters kvalitets-alternativ... 1:bra , 2; mindre bra ; 3; kassa...
vissa 14E har problem med kopplingen då fjädern till slirkopplingsarmen går av..
litet problem visst...
en slir koppling funkar ju på så vis att det finns 3 (på 14E) armar med typ lamellbeläggning som med hjälp av centifugal-kraften slungar ut (trycker hårdare) på kopplingskorgen...
det går ju självklart att labba med vikten på armarna för att få kopplingen att hugga i hårdare....(fortare)

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
sx-pojken skrev:
2586298 ha ha..blev ju visst en mek-tråd av det hela...
när man importerar från fabriker i kina så finns det det 3 olika sorters kvalitets-alternativ... 1:bra , 2; mindre bra ; 3; kassa...
vissa 14E har problem med kopplingen då fjädern till slirkopplingsarmen går av..
litet problem visst...
en slir koppling funkar ju på så vis att det finns 3 (på 14E) armar med typ lamellbeläggning som med hjälp av centifugal-kraften slungar ut (trycker hårdare) på kopplingskorgen...
det går ju självklart att labba med vikten på armarna för att få kopplingen att hugga i hårdare....(fortare)

hmm, ja.. vad syftade du på nu? :confused:
Kopplingen lär få sin del av sleven med så småningom, men inte just nu..

Portningen först och snart en ny förgasare sen får vi se hur den beter sig när det blir halt om jag ska dreva om lite också.. Islekar i huvudet dygnet runt just nu.. :yoparty

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS