vad har kompressionen för effekt?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jo där blev det mega poff men det var ett torrbrytning/test med kabinen trycksatt till normalt atmfosfärstryck med 100% syre.

Vid flygning användes också ren syrgas men endast 0,3 atm i kabintryck.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Skärbrännare fungerar genom att man tillsätter extra syre. Samma sak blir det i cylindern om man tillsätter extra syre. Och det tar inte lång tid att bränna igenom några mm aluminium...
Extra syre i det här fallet är mer än vad som behövs för att förbränna bränslet.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Risken för poff finns där ändå , ren syrgas är ganska svårhanterligt.

Inget problem så länge det poffar inne i cyllen men på vägen ditt måste det passera många ställen som det kan poffa på i förtid.

Redan vid en fördubblad syrgashalt - c:a 42% är förbränningshastigheten 4 gånger snabbare än i luft.
Papper brinner som bensin vid dessa syrgashalter.
Tänk ens hur olja brinner vid 100% syrgas...

På syrgasflaskor får man inte ens olja in anslutningar,gängor eller något då risken är stor
för explosion.

Ingen vill sitta på en mc där en oljig luftburk,insug och oljetråg är fyllda med 100% syrgas typ en miss i doseringen - jag kan lova att det smäller:näsblod :näsblod :näsblod

Man använder lustgas av den anledningen - det är säkert tills det hamnar i cylinderns miljö.


Då är jag med! Måttlig mängd på rätt ställe alltså - dvs inne i cylindern :tummenupp
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Ju kallare luften är desto bättre går de, de är därför turbo bilar går sämre utan IC för turbon värmer upp luften när den komprimeras....Du bräner ventiler då ventil platan inte tättar ordentligt mot sättet, för då smyger sig avgaserna förbi där och värmer upp ventilerna så pass mycket att dom kan smälta om man pressar till räckligt mycket...
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det finns en stark, positiv, koppling mellan bränslets utnyttjande och kompressionen. Höjd kompression kan alltså användas för att höja effektiviteten (högre effekt och/eller lägre bränsleförbrukning).
Dock måste man hålla sig under den nivå där bränsle/luftblandningen självantänder som i en diesel. Knackning/spikning är såväl förstörande som ineffektivt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top