Vad har man för nytta av en ryggpuckel på ett skinnställ vid landsvägskörning

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad jag har fått för mig "kan ha fel" så är den till för att hjälmen och puckeln hamnar i samma höjd om du lägger dig ner på rygg, alltså, för att skydda nacken, så att huvudet/nacken ligger jämt med ryggen, typ...
Men knappast ersätter det ett ryggskydd!

Det är den förklaring jag sett som mest realistisk och logisk också. Det började säkert som ett aerodynamiskt drag inom racingen, men det är nog värt rätt mkt för nacken att hjälm/puckel hamnar i samma linje vid nedslag.

Å andra sidan landar man väl sällan HELT rakt, men det är bättre än inget.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Vore intressant att se en slowmotion video där man landar på ryggen/hjälmen. Det är ju helt uppenbart ett glapp mellan ryggpuckel och hjälmkanten som borde göra nacken/halsen till den svagaste länken vid krasch...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vore intressant att se en slowmotion video där man landar på ryggen/hjälmen. Det är ju helt uppenbart ett glapp mellan ryggpuckel och hjälmkanten som borde göra nacken/halsen till den svagaste länken vid krasch...
Å andra sidan har du ingen belastning på nacken när du hasar runt i terrängen, åtminstone inget som trycker på den i sidled, så att det är öppet där spelar nog mindre roll. Brytkrafterna blir nog likadana oavsett.

Mitt förra raceställ, Berik, hade en stor och mjuk puckel, men när jag åkte splineboard så klippte dom iaf av stället innan jag blev fastknuten. Mitt nya Spyke-ställ har en smalare, men lika hög, stenhård puckel. Men jag har glidit på rygg några gånger med det stället, och inte haft några som helst problem med puckeln, tvärtom kändes det väldigt kontrollerat.

Men mest märks det när jag kör, det brusar mindre i min hjälm med puckelställ, så visst gör det nytta aerodynamiskt.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Å andra sidan har du ingen belastning på nacken när du hasar runt i terrängen, åtminstone inget som trycker på den i sidled, så att det är öppet där spelar nog mindre roll. Brytkrafterna blir nog likadana oavsett.

Mitt förra raceställ, Berik, hade en stor och mjuk puckel, men när jag åkte splineboard så klippte dom iaf av stället innan jag blev fastknuten. Mitt nya Spyke-ställ har en smalare, men lika hög, stenhård puckel. Men jag har glidit på rygg några gånger med det stället, och inte haft några som helst problem med puckeln, tvärtom kändes det väldigt kontrollerat.

Men mest märks det när jag kör, det brusar mindre i min hjälm med puckelställ, så visst gör det nytta aerodynamiskt.

Vid kraschen pratar jag om, vid nerslaget. Om du sen slås medvetslös så gäller det även om du glider och slår i nånting/tumlar runt. Jag gissar att nackkrage blev populärt först efter att puckeln på ryggskyddet kom till.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
En sak vet jag, det är supergo' ventilation över ryggen i mitt nya Spidiställ (track wind pro), och det är puckeln som gör't (ihålig, perforerat, inlopp rätt över ryggen in i stället). Guld värt varma dagar. :banana

Fungerar det även som kylvattenintag när det regnar?
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Intressant att jämföra din åsikt med MC-insatt sjukvårdspersonal som påstår att nackskador ökat i.o.m. ryggpuckelns intåg.

Källa på detta? :)
För mitt test är enkelt att utföra och väldigt lätt att se det uppenbara i min slutsats om man provar.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Min känsla efter 2 krascher är att när man glider med puckel studsar inte huvudet lika mkt när det träffar ojämnheter i asfalten. Puckeln håller liksom upp huvudet från marken. Hjälmen sticker ju ut en hel del bakåt från kroppen. Puckeln håller upp nacken och därmed hjälm vid glidning. ImageUploadedByTapatalk1340558932.725756.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nyheter
CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

Top