Vad har ni under sadeln? (Touring)

ekas

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
hojlös
Hej SH!

Hade grandiosa (extra allt) planer att så fort jag hade lappen åka till varenda stenbumling i Europa. Efter att ha studerat vad som krävs (och kollat på Charlie Boorman's filmer) så har jag lugnat ner mig och inser att man bör bygga upp erfarenhet för att tour:a framgångsrikt.

Min plan är att till en början hålla mig inom Sverige. Första trippen i vår blir Göteborg - Skåne (och Skåne runt). En ren "Uppvisningsrunda" för släkt och vänner.

Min fråga till er som blivit stående på väggrenen är följande: I dessa rea-tider; Finns det några måsten i verktygsväg & tillbehör som jag ska (villigt!) införskaffa?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...ett bra vägassistansavtal. :) Och ha som rutin att gå igenom hojen regelbundet, se över drivpaket, skick på däck, bromsar och ev. dräll från fjädringen.

Ju mer jag ser över mina hojar, ju mindre råkar jag ut för sådana oförklarliga stopp. ;) När man sneglar på andras hojar, är det rätt tydligt att man hanterar dem som bilen...de servas ju på verkstad, då behöver man inte kolla mer än så...

Jag tourade t.o.r till nürburgring i somras, med gixxern välservad, och med numret till Falk i mobilen... :crash
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Ett paket kondomer?

Vad förväntar du dig få plats med under sadeln? En mobil, kontanter och kort klarar du dig fint med i Sverige. Ett reservdäck ryms inte, möjligen en slang och krängningskit men jag tror du kör slanglöst.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Ett "nödpluggningspaket för punka" med en liten gaspatron. Sedan är det överfullt:huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har verktygen som följde med hojen, de räcker rätt långt. Sedan har jag ett punkalagningskit och ett skivbromslås, samt en sidostödsskiva för när man måste stanna på grusplaner eller gräsmattor utan bärighet.
Övrig packning åker i sidoväskor (där jag brukar ha kedjespray, en wettextrasa och ett par uppsättningar kläder och ett par vanliga skor och regnställ).
En någorlunda modern hoj har inga större problem med att klara av en rejäl touringresa. Se till att däck och drivpaket är färska när du ger dig av, och att allt annat är i bra skick så är det nog snarare du som förare som är mest sliten när du parkerar hojen hemma igen. ;)
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
leatherman, första hjälpen, silvertejp, ståltråd och buntband. kanske inte just under sadeln men det har jag med mig i skogen och på vägen =)
sen självklart originalverktygen
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Försvarets förband, ett lås, wire och en aluplatta att ha under stödet.
Jo och en extra H4 lampa. Annars inget extra. Borde kanske ha en reflexväst där under?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det har inte gått in så mycket under sadeln mer än originalverktygen. Så i tankväskan för mina turer på 200 till 300 mil till Norlland lättåtkomligt Kedjespray. Batteriladdare, skivbromslås, kapell (köp Biltemas största så kanske du kan ställa ett eller båda hjulen på kapellet) diverse verktyg för att spänna kedjan, t.ex. hylsa till bakaxelmuttern. I en packpåse momentnyckel
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/
för bakaxelmuttern. Som jag drar med 2/3 av angivet moment för gängan är så oljig.
Det som behövts är batteriladdaren, kapellet: Suzukin gick inte igång efter 24 timmar i ösregn. Batteriladdaren och kapellet, löste problemet. Kedjespray. Prylar för att spänna kedjan. Och olja för Suzukin drog ca 1,5dl/100mil. Så sista sommaren hade jag med 0,5liter olja i en petflaska. För att slippa köpa 1liter 10W-40 i nån mack. Triumphen drar 0dl/100mil olja. Så sånt här varierar med hoj.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Punkalagningskit och reservlampa till halv/helljus. Är det krångligare saker än så har man en bra assistansförsäkring som ingår i helförsäkringen. Gissar att TS är försäkrad hos antingen IF eller Svedea med sin BMW och bägge dom vet jag har utmärkta villkor på assistansen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har med mig original verktygssats, extra säkringar, vinylhandskar så man slipper kladda ner sig, mekhandbok i mobilen, fällkniv, ficklampa/liten pannlampa och kedjespray. Hittills har jag alltid kommit hem igen :)

Jag brukar ha med såna där finnäsdukar i en liten filmburk också, så att jag kan göra rent visiret utan att riskera att repa det.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
originalverktyg, lås med larm i, stödplatta och sen är det fullt. Kör man suzuki behöver man inte mer :banana
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Vad väl förberedda ni verkar vara. En fundering i sammanhanget, hur ofta har ni behövt använda er av verktygen, säkringar, glödlampor etc?
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Multiverktyg, platta för stödet, lås och strajps
 

Guson

Medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Uppsala
Hoj
CB1100F
Jag brukar tänka att har jag inga reservdelar med mig behöver jag inga verktyg. Alltså, om jag skall byta glödlampa eller en säkring, behöver jag mer än en mejsel?

Guson
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Första förband, punkalagning, kedjesmörj och originalverktygen. Händer nåt värre så blir det bärgare.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top