Vad har störst betydelse vid köp - årtal eller miltal?

Devon

Dumglad
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
2001 Aprilia Pegaso
Ska köpa min första motorcykel snart och håller på att titta på olika begagnade. Svårt att veta vad som är bäst pris, då det alltid är små faktorer som skiljer mellan de olika som finns till salu.

Men, generellet, vad är viktigast, att det är en nyare båge, eller att den har låga miltal?

Exvis, en modell 2002 som gått 2000 mil eller en 2001:a som gått 1000?

Annat man ska tänka på när man köper begagnat?

Ber om ursäkt om det redan finns nån sån här tråd, hittade inget som passade när jag sökte.

:) //Devon

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det viktigaste är att det är en hoj du faktiskt vill ha. Årtal eller mil tycker jag inte spelar nån roll, skicket måste avgöra. Orkar man inte se till att gasen går tillbaka med ett "smack!" har man förmodligen inte orkat engagera sig i att smörja kedja, kolla olja och såna grejor heller. Fullagningar brukar skvallra om bristande mekanisk sympati och total ignorans om motorcykelns väl och ve.

En annan god idé är att titta lika mycket på ägaren som på hojen. Det är svårt att dölja att man är ett jävla fucko som inget begriper.

Nicotin

Guest
Det viktigaste är att det är en hoj du faktiskt vill ha. Årtal eller mil tycker jag inte spelar nån roll, skicket måste avgöra. Orkar man inte se till att gasen går tillbaka med ett "smack!" har man förmodligen inte orkat engagera sig i att smörja kedja, kolla olja och såna grejor heller. Fullagningar brukar skvallra om bristande mekanisk sympati och total ignorans om motorcykelns väl och ve.

En annan god idé är att titta lika mycket på ägaren som på hojen. Det är svårt att dölja att man är ett jävla fucko som inget begriper.

precis..:tummenupp

bra skrivet..

Devon

Dumglad
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
2001 Aprilia Pegaso

Låter ju klokt, tack för svaret :).

Vad tror ni om de här olika?
Pegaso:
http://www.blocket.se/vi/16025268.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/10671260.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/15831992.htm?ca=11_s

Er-5:
http://www.blocket.se/vi/16119196.htm?ca=11_s (överpris?)
http://www.blocket.se/vi/16532225.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/17248754.htm?ca=11_s

Vill helst ha en svart, men de är alltid dyrare verkar det som :mad:

Erixzzon

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CB500F -96
Jag kan rekommendera Honda CB 500 från 94 till 03 någongång. Har en sådan själv som jag precis tog körkort med. Har bara hört gott om den och de använder fortfarande samma 15 år gamla motor i 2008orna vilket talar om bra kvalite. Den ska spöa er-5an på alla punkter i de testa jag läst! Ser även mycket fetare ut när man jämför sida vid sida! Min svarta ligger till salu på blocket! :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
http://www.blocket.se/vi/16119196.htm?ca=11_s (överpris?)

Vill helst ha en svart, men de är alltid dyrare verkar det som :mad:
Pegaso och ER-5 är ju lite olika hojar. En Pegaso är mera åt offroad/allround-hållet och en ER-5 är en landsvägshoj.

Kollar du på Kawasaki ER-5 så kan du även hålla ett öga på Suzuki GS 500 och Honda CB 500 (alltså de nyare modellerna av CB500 och GS500 som kom på 90-talet). Det är hojar som är mycket lika ER-5.

Japp, det var lite överpris på den där ER-5an och skulle du ha den i t.ex. ett år och köra så mätarställningen hamnar på det dubbla så sjunker kanske värdet med 5-10000kr. Köper du istället en från 90-talet eller tidigt 2000-tal som gått ca 2-3000mil för 20-25000kr så bör du få igen de pengarna om du kör lika långt.
:tummenupp

Devon

Dumglad
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
2001 Aprilia Pegaso
Gud vad svårt det är att välja! ER-5:an början i alla fall kännas mindre och mindre intressant.
Gillar off-roadares smidighet (övningskör med en Suzuki dr, som jag tycker är rolig att köra med, även om den låter lite moppigt...), och Aprilian är ju dessutom väldigt snygg, men det var Hondan med.

Jag kan rekommendera Honda CB 500 från 94 till 03 någongång. Har en sådan själv som jag precis tog körkort med. Har bara hört gott om den och de använder fortfarande samma 15 år gamla motor i 2008orna vilket talar om bra kvalite. Den ska spöa er-5an på alla punkter i de testa jag läst! Ser även mycket fetare ut när man jämför sida vid sida! Min svarta ligger till salu på blocket! :)

Länka till den då :).

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gillar off-roadares smidighet (övningskör med en Suzuki dr, som jag tycker är rolig att köra med, även om den låter lite moppigt...), och Aprilian är ju dessutom väldigt snygg.
Då tycker jag du ska kolla lite på en Honda XL 600 V Transalp årsmodell ca 95-00 (dubbla bromsskivor fram från -97 och nyare). En ganska fräsch med inte allt för många mil på mätaren borde kosta ca 25-30000kr. Transalp har en v-twin som går lite vibrationsfriare än en storstånka (som sitter i t.ex. DR650 och Pegaso). Kanske inte lika "snygg" som Pegason men jag skulle ändå välja en Transalp.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Årsmodellen är viktigare om skicket är detsamma.
De cyklar jag rivit i har haft väldigt lite slitage, förutom rena slitdelar.
Med risk för att få på pälsen: Sporthojar är ofta misshandlade i såväl motor och låda som chassie.
Ser ofta bra ut - Är skit.

Devon

Dumglad
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
2001 Aprilia Pegaso
Då tycker jag du ska kolla lite på en Honda XL 600 V Transalp årsmodell ca 95-00 (dubbla bromsskivor fram från -97 och nyare). En ganska fräsch med inte allt för många mil på mätaren borde kosta ca 25-30000kr. Transalp har en v-twin som går lite vibrationsfriare än en storstånka (som sitter i t.ex. DR650 och Pegaso). Kanske inte lika "snygg" som Pegason men jag skulle ändå välja en Transalp.

Men är inte Transalpen hur stor som helst? Jag är 170 cm tjej och jag tycker att Transalpen känns som en Ardennerhäst - enorm! Kanske finns mindre iofs?

Pegason når jag ner på och ER-5:an med. Vet inte hur det är med CB500? Har också fått för mig att Honda är lite trista, men det kanske bara är fördomar? Och kanske ganska bra när man har noll koll på mek som jag?

En av de intressanta Apriliorna har ägts av en äldre herre som inte kört så mycket med den. Kanske bra? Lär ju inte ha buskört så mycket menar jag...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Honda är alltid skittrista.
Bara går.
Inga intressanta motorras eller felfunktioner på motorvägen i ösregn.
Klart omanliga cyklar.

Som förstahoj tycker jag att man skall välja en lätt hoj som fungerar på grusväg.

Angående motorer, så tycker jag att körbarheten är viktigare än toppeffekten.
Stånkor blir gärna lite bångstyriga, fyror tunna i botten.
Twin for the win.
Tramsvalpen eller (mycket prisvärt) Knakatrasigs 500paralelltwin i offroadchassie är lättkörda med hyfsad effekt.
Tidiga Honda Dominator är lite trevliga också.
Dock en stånka, som dessutom stulit modellnamnet från Norton.

ogge5

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Varför inte satsa på en er-6a som ligger väldigt bra till prismässigt men du får ändå en nästan "ny" hoj med garanti så slipper du oroa dig?

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Eftersom det är första hoj så kommer du få en ganska tråkig försäkring . Skulle i stället kolla på BMW / HONDA / Triumph som har märkes försäkringar . BMW 650 offrod har samma motor som Pegason .

Kolla på BMW 650 , Honda Transalp (mkt trevligare än Pegason) & Honda Hornet 600 .

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Transalpen kan jag rekommendera, som en del andra här också gjort.

Körde runt med en sådan två dagar på Kreta, på små bergsvägar, vägar gjorda av småsten och på de få motorvägar där finns. En riktigt bra allroundcykel som man kunde spendera många mil på, utan att få ont i ändan.

Svårt att nå ner? Köp platåstövlar. :hihi

En sak till du bör titta på är serviceintervall och kostnad! Kan skilja en hel del mellan olika märken och modeller. Hade jag vetat vad jag vet idag gällandes det är det inte helt säkert jag köpt en Ducati. :)

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
För min egen del tittar jag gärna efter hojar med mindre mil på, eftersom jag åker mycket,1000-1500 mil/säsong. Då blir det lättare att sälja sedan om inte hojen gått toklångt. Kundkretsen minskar drastiskt med lite mil på grejerna trots att skicket är klanderfritt.

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
-
En hybrid mellan dom två hojarna kanske?
En KLE500, er5 motor i ett offroadchassi?
Dessa brukar vara riktigt billiga....

Annars kan jag rekomendera Hyosung Comet 650 (med risk för att få halva sporthoj på mig), köpte en sådan till tjejen, den är liten och nätt och väldigt lättkörd.

Vi hittade vår 06:a med 330mil på mätaren för 25000:- och då var den som ny...

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En hybrid mellan dom två hojarna kanske?
En KLE500, er5 motor i ett offroadchassi?
Dessa brukar vara riktigt billiga....

Annars kan jag rekomendera Hyosung Comet 650 (med risk för att få halva sporthoj på mig), köpte en sådan till tjejen, den är liten och nätt och väldigt lättkörd.

Vi hittade vår 06:a med 330mil på mätaren för 25000:- och då var den som ny...
KLE500 var det jag menade.
Gamla GPZ500 motorn lever ännu.
Billig i både inköp och försäkring.
Antagligen i service också, emedan motorn varit med så länge.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy