Vad har två vajrar för funktion som leder till avgassystemet på YZF 750R?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hej!

Har vart i garaget och undersökte lite min cykel (yzf 750 r).
Har hitta två vajrar som leder till avgassystemet och möts vid något slags elmotor presis övanför öljepåfyllarlocket.

Ena vajern var av kanske 10 cm från avgassystemet.

Undrar vad den har för funktion? Vad jag förstår så är det något slags spel i avgassystemet men vad den har för funktion det har jag ingen anning om.

Min cykel går lite ojämt på tomgången ibland kan hoppa från 1500rpm til 3000 rpm helt plötslig, kan det vara något för vajern är av?

Och sedan undrar jag vad är det för givare som sitter under tanken som pekar rakt uppåt, för det ser ut att det ska sitta något kabelklämma på den som det inte finns idag.

Det är till Exup-ventilen (heter kanske annerlunda på en YZF.)

Den styr motståndet i avgassytemet så att man kan få lite bättre bottendrag, för att sedan på högre varv öppna helt.

FZR100088_egexline%20PS%2006%20med_tcm71-233643.jpg

Last edited:
e inte du kompis med han Gruzievski-killen ? bara undrar .. har bott i Kevlanche för länge sen

e inte du kompis med han Gruzievski-killen ? bara undrar .. har bott i Kevlanche för länge sen

Gissar på att det var till mig menat då jag är från Kevlanche?
Jag vet dock nog inte vem du menar. Någon från forumet här eller? Skicka gärna en länk till profil i PM så kan jag se om jag känner igen honom.

SORRY för OT här i teknikforumet föresten.

Så nu när den är av öppnas den inte alls då?
Då har jag motstånd hela tiden oavset hur många varv jag har?

Om den inte fungerar som den ska så är det bäst att sätta den i öppet läge. Exakt hur mycket du förändrar effektkurvan vet jag inte. Gjorde så på en FZR 1000 i.a.f. och det funkar kanon. Tycker dock inte att detta borde påverka tomgången något.

Så nu när den är av öppnas den inte alls då?
Då har jag motstånd hela tiden oavset hur många varv jag har?

ena vajern öppnar
andra stänger.

vrid på den i ett läge
slå på tändningen
då skall det ställa sig "rätt" (för lågvarv)

om du startar och varvar över, hmm va det 5000 rpm, så skall den vridas (kolla på motorn om nu vajern är av)

min ena vajer var av på FZR:en så ventilen hoppade runt lite som den själv ville....
jag lagade den med ett vajer-lagningskit för cykelbromsar :rolleyes: från biltema, som nytt :tummenupp
kunde behålla den sista biten närmst ventilen med justeringen på.

annars finns dem att beställa nya från yamaha med.

sök på exup så hittar du lite info, står en del i FZR tråden med.

lycka till !

Ventilen består bara av en klaff som bromsar eller släpper förbi avgaserna beroende på varvtalet. Enligt Yamaha ska det ge bättre botten och mellanregister. Men något att tänka på är att ALLA effektavgassystem man kan köpa till FZR1000, YZF750, Thunderace, R6, R1 m.fl som har detta system, har ingen EXUP.ventil. Och de verkar ge rätt bra med effekt ändå, oftast mer än original både på botten, mellanregister och topp, beroende på modell.
Så värdet av ett fungerande EXUP kan diskuteras.
Här finns mer info hur det är uppbyggt om du vill laga det:

http://www.cartestsoftware.com/fz1/exupmaintenance.html

Som svar på dina frågor så är det inte troligt att EXUP:en fuckar upp din tomgång. Det beror troligen på en eller flera av följande saker: Gasvajer sliten, insugsgummin spruckna, förgasarnålar och munstycken slitna, förgasare feljusterade, ventiler slitna eller att du kör med sportluftfilter.
Jag har samma problem på min YZF men jobbar på att fixa det nu i vinter. Har hittat ett EXUP-fritt avgassystem på Ebay som jag tänkt köpa.

Angående din andra fråga så finns det vad jag vet bara en kontakt som går till tanken och det är en kombinerad koppling som ger ström till bensinpumpen och en givare till reservlampan. Men jag kan kolla lite närmare och se om jag hittar det du nämner nästa gång jag går ner i garaget.

Gissar på att det var till mig menat då jag är från Kevlanche?
Jag vet dock nog inte vem du menar. Någon från forumet här eller? Skicka gärna en länk till profil i PM så kan jag se om jag känner igen honom.

SORRY för OT här i teknikforumet föresten.

Ja, sorry för OT ..

http://www.cyclepartsnation.com

En mycket bra sida för att hitta partnummer på olika delar till sin motorcykel.

Tryck på "Yamaha" uppe på sidan.

Välj "motorcycle", sedan vilken årsmodell och sedan modellbetäckning. Dock så fanns inte YZF 750R -93 med. Dock -94. Vet inte vad skillnaden på dem är men vajrarna bör vara likadana tycker jag.

Sedan går du i rullistan till "Exhaust" och vips så finns dem med där. Item 24 samt 25.

4FM-1133E-00-00
4FM-1133F-00-00

Det är dem båda partnummerna. Så tar du och ringer närmsta Yamahaåterförsäljare och kollar vad dem ska ha för dem.
Benämningen är Cable, Pulley 1 samt 2.

På sidan står ju även vad grejerna kostar i dollar. Har dock aldrig beställt därifrån direkt så vet inte hur det fungerar men man har ju ett riktvärde i alla fall.

Lycka till! :)

En EXUP som inte fungerar som den ska får cykeln att gå riktigt dåligt vid vissa varvtal. Det räcker egentligen med att vajrarna bara är feljusterade för att effekten ska bli lidande. Om en vajer gått av så borde man absolut märka det.

Hur cykeln reagerar vid fel beror på i vilket läge ventilen stannar när vajern smäller av.

Tack för era svar, då var det något nytt jag lärde mig idag.

Angående givare "killawife" så menar jag en givare som sitter på motorn elr låda som man ser när man lyfter upp tanken (inte på tanken) och ser ut ungefär så: http://www.google.se/imgres?imgurl=...page=1&ndsp=8&ved=1t:429,r:1,s:0&tx=106&ty=37

Du får gärna höra av dig senare om du indefierar vad det här är för givare på din hoj.

Menar du del 15 (SKU: 2EL-82560-00-00 THERMOSWITCH ASSEMBLY) eller 16 ( SKU: 11H-83591-00-00 THERMO UNIT) på denna bild
ELECTRICAL_1.Gif

Var EXAKT sitter den? För jag kollade på hojen nu och hittar ingen sådan kontakt under tanken alls. Men det ligger ju en plastmatta över motorn så den kan ju döljas av denna? Jag lyfte dock och kollade.

Ja det går. Du får ladda upp den på en annan sida typ imageshack först, sen kopierar du adressen till den, klickar här ovanför på den gula ikonen med ett litet berg på och klistrar in adressen till bilden där.

Alternativt lägger du bara länken till din bild i din post.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick