Vad har vi svenskar gjort nu då?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Markus skrev:
Jag håller som sagt med dig om att bombgrejen var onödig, men jag har också slängt ur mig att jag inte förstått att det är det främsta problemet. Har du någon kommentar till det?

Dessutom finns det en teckning på frihetsgudinnan med bombbälte som publicerats i svensk facklig press, något smaklös och irrelevant men knappast en förevändning för USA att utvisa alla svenskar i USA. Eller?
Så sett är väl det främsta problemet att de med stark tro inte kan ta något skämt om deras religion. Vi kan tycka det är löjligt men nu tycker inte dom det så varför inte bara acceptera det? Att kritisera är en sak, att förlöjliga är en annan sak. Att vissa inte tycker att vi ska få kritisera ska man inte acceptera, att dom inte vill bli förlöjligade däremot tycker jag är helt ok.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
HanneZ skrev:
Yttrandefriheten skapades knappast för att man skulle kunna håna religioner. Den funkar dessutom inte i praktiken om människor som har den friheten inte använder sunt förnuft.


Precis! Dessutom är inte frihet "att man kan göra vad man vill". Det är annarki där alla gör vad fan de vill utan att bry sig om andra.

Vi har frihet men den slutar där den andres börjar och detta ska respekteras över kulturer. Vad menar jag med det? Vår rätt att skriftligt uttrycka oss som vi vill slutar där vi måste respektera "deras rätt" inte göra det.

formulerar ett exempel:
Jag har rätt att varva till varvstoppet så det skriker om motorn. Om jag gör det kl 04.00 finns det samtidigt människor som sover och har rätt till att göra det kl 04.00.

Kontentan blir då att min frihet slutar där andras frihet (rättigheter) börjar.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Han har alltid intressanta analyser, men det gör dem inte korrekta per automatik. Det jag tycker talar emot just denna är att de sekulära palestinierna är jättebra kompisar med sverige, finland och norge och att de nu skulle vända sig mot "nordbor" känns ganska konstigt. Typ som om Allende eller Mandela skulle uppmana till bojkott mot Scan. :3freak

Jag tycker bara det är intressant att varje gång några extremgrupper uttalar hot så ska religionen Islam smutskastas, inget riktat mot dig personligen denna gång.

Fast jag tror du överskattar palestiniernas kompisrelation med nordborna.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Vad säger lagen om hest* mot folkgrupp? Man får ju inte säga att bögar är Ondskan** och detsamma kanske borde gälla taskiga teckningar av muslimska profeter. Vad vet jag?

*Jag vet att det stavas hets, men jag skrev fel, och kom att tänka på snel hest, och sedan hade jag inte hjärta att ändra!

**Nej, jag tror inte att bögar är Ondskan.
 

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
Vad militanta personer behöver är ett fett powerdäck mellan skinkorna och en redig burnout tills dom lär sig sluta slåss! :arsele
 

Dr.Bike

Guest
Fint sätt att visa tacksamhet mot de länder som stött Palestinas sak mest genom tiderna...
Jaja, de kanske inte tycker att de har nog med fiender?
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
korvgubbe skrev:
Jag tycker det här är ganska intressant:
"- Det har kommit flygblad med hot mot nordbor från minst tre grupper det senaste dygnet - al Aqsabrigaderna, al Yassirbrigaderna och Folkets revolutionära kommittéer (PRC). Alla hänvisar till Jyllandspostens Mohammedteckningar som orsak till hoten. De här grupperna är inte religiösa utan sekulärt revolutionära, och det är därför jag tror att deras drivkraft är Fatahs förlust i valet. Det verkar ju inte särskilt logiskt, men situationen här är sällan logisk."
Här kommer de (obligatoriska) uppgifter som du glömde (?):

Citaterad person:
Christer Nordahl, ansvarig för alla FN-anställdas säkerhet i Gaza, operativ chef för UNRWA:s verksamhet.

Länk: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=517347&rss=1400

Att göra andras uttalanden till sina egna är nästan lika illa som profet-avbildningar, flaggbrännande terrorister, fickljummen gammeldansk och sura palestinier.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
sgtpepper skrev:
Att göra andras uttalanden till sina egna ..

Göra till mitt eget?! Nog för att jag i all hast glömde att lägga in länken till DN för att jag fortsatte skriva om intervjun med Magnus Norell men hur kan du få det till att vara ett försök att göra uttalandet till mitt eget.

Jag skriver ju t.o.m:

"detta finner jag intressant" : <- kolon
*radbryt*
* cituationstecken* *kursiv stil*
".....den citerade texten....."

Är det att göra en text till sin egen?!
Jag skrev inte att det var mina ord eller att det var mina åsikter. Jag skrev att jag tyckte uttalandet var intressant....

sgtpepper skrev:
(obligatoriska)

Det var en nyhet att samma regler gäller för ett internetforum som för vetenskapliga avhandlingar. Spännande. Ska vi inte ställa krav på att alla inlägg utvecklas med en kort inledande sammanfattning, en metodbeskrivning, en frågeställning innan vi låter folk börja redogöra för vad de faktiskt tycker?!
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
korvgubbe skrev:
Jag skrev inte att det var mina ord eller att det var mina åsikter. Jag skrev att jag tyckte uttalandet var intressant....
Bla bla bla.

Du skrev aldrig ut var citatet var hämtat från och vem som sagt det, sånt är minst lika illa som att avbilda profeten. Faktum är att det är mycket värre när jag tänker efter, så här ser listan ut:

1. Folkmord
2. Landsförräderi
3. Högförräderi
4. Utelämna citat-uppgifter
5. Mord
6. Flygsabotage
....
120. Snatteri
121. Kasta skräp på gatan
121. Avbilda profeten
122. Glömma att tvätta händerna efter toabesök
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
sgtpepper skrev:
Bla bla bla.

Du skrev aldrig ut var citatet var hämtat från och vem som sagt det, sånt är minst lika illa som att avbilda profeten.

Åfan, en formalia-taliban! Så trevligt! :tummenupp
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
korvgubbe skrev:
Åfan, en formalia-taliban! Så trevligt! :tummenupp
"Talibanerna är en i huvudsak pashtunsk organisation som tillhör deobandirörelsen, en rörelse inom sunnitisk islam, och som framhåller fromhet, allvar och familj."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Taliban

Jag är inte pashtun, jag är inte sunnimuslim, jag framhåller inte fromhet, allvar eller familj.

Jag är svensk, sekulariserad kristen och framhåller korrekta citat-källor, motorcyklar och rätten att få avbilda vem man vill enligt svensk och dansk tryckfrihetsförordning.
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Den mångkulturella smekmånaden är definitivt över. Nu börjar de olika parterna i relationen irritera sig på det som förr var så spännande och annorlunda.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
ah17 skrev:
Den mångkulturella smekmånaden är definitivt över. Nu börjar de olika parterna i relationen irritera sig på det som förr var så spännande och annorlunda.

Välkommen tillbaka! :tummenupp :rofl

Fy faen vad trist det har varit utan multikultikonspirationer! :banana
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top