Vad heter denna hjälmen???

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Tycker denna kruka är något av det löjligaste man kan ha på hjässan! Ser ju töntigt ut.....
Köp något annat om du vill bli godkänd av "the fashion police" : )


(men jag kanske inte ska säga så mycket när det kommer till fashion --> Inte färgmatchat )
 
Last edited:

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
faan, ni som tycker att denna hjälmen är ful borda bannas direkt :lol

Jag vill ha en sån... Jag ÄR ju "The Stig" :fakta
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Gildemeister skrev:
2187385 Det där med "icke godkännd" vill jag att du förtydligar lite...
Jag har har hör det både förr och nu men INGEN har kunnat visa på vilket sätt den inte är godkännd...
Bandit XX är inte gjord av plast... utan av fibermaterial, kolla med tillverkarna.
http://www.bandithelmets.com/xx/index.htm

mvh
Gilde

Det där är XXR inte XX :fakta Den tidigare modellen XX va inte godkänd enligt EU regler att användas i trafik. Enligt tillverkarna! och det är väl just av detta skäl dom bytt ut den. Men XXR verkar va godkänd och i glasfiber :tummenupp

sirSmokealot skrev:
2188598 faan, ni som tycker att denna hjälmen är ful borda bannas direkt :lol

Jag vill ha en sån... Jag ÄR ju "The Stig" :fakta

Tycker inte hjälmen passar till alla hojjar.. Till glidar hojjar och motarder är den grym men funkar inte lika bra till sporthojjar tyckar jag.
 

EvilPepe

Son of perkele
Gick med
15 Apr 2006
Ort
Borås
Hoj
Wildstar 1600 -03
Kör en HD, och har en bandit (snyggaste hjälmen som finns) men jag tänkte byta till en ZXR och tänker behålla hjälmen som jag köpte på ebay för 1500 inkl. frakt och skatt från en firma i germanien. Hoppas att alla inte köper en sådan nu, för då är ju inte jag coolast längre höhö... :lol
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Cervantes skrev:
2188679 Det där är XXR inte XX :fakta Den tidigare modellen XX va inte godkänd enligt EU regler att användas i trafik. Enligt tillverkarna! och det är väl just av detta skäl dom bytt ut den. Men XXR verkar va godkänd och i glasfiber :tummenupp



Tycker inte hjälmen passar till alla hojjar.. Till glidar hojjar och motarder är den grym men funkar inte lika bra till sporthojjar tyckar jag.


Enligt tillverkarna?
Hänvisa gärna...
Min xx som jag hade gjort av glasfiber, vilket märtes tydligt när den sprack i samband med en olycka... Kommer ihåg tjafset på den tiden att den inte var godkännd bla bla bla. Det närmsta jag kom ett icke godkännande var att periferiseendet inte var lika bra som andra, med ur krocksynpunkt var den inte sämre. Undrar lite varför man skulle tillverka en hjälm som inte är brukbar...

Saxat från en leverantör
"Bandit helmets för vi i 3 modeller, XX, Alien, nya Alien Carbon och G3. Hjälmarna är tillverkade i glasfiber och levereras med förvaringspåse."

Leverantören då
http://web.telia.com/~u92116174/produkter/bandit.html

MVH
Gilde
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
På alla godkända hjälmar kan du hitta en normeringstag samt på vilken testcentral den är normerad, det är vad e11 eller annat e + tal står för.

Enligt rykten är hjämar godkända hos E13 godkända i Luxemburg där man inte ens har någon testanläggning, obs rykten säger så. Ska tydligen gälla de flesta oseriösa kopior/kinahjälmar m.m.

men återigen bara något jag har hört ryktesvägen!


Rådande normering för hjälmar inom Roadracing i Sverige är såvitt jag vet ECE22-05, men snart kommer väl en nyare och hårdare säkerhetsnorm ivf inom RR. För gatbruk så är det väl oftast försäkringsbolag samt du själv som köpare som kräver en ny och uppdaterad normering?

SIS normen som gäller i USA är såvitt jag vet inte en godkänd säkerhetsnorm i Sverige(på hjälmar) och jag gissar nog på att den gamla "Banditkopian" är normerad enligt den normen därav ryktet "inte godkänd"
 
Last edited:

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Superbee skrev:
2189201 På alla godkända hjälmar kan du hitta en normeringstag samt på vilken testcentral den är normerad, det är vad e11 eller annat e + tal står för.

Enligt rykten är hjämar godkända hos E13 godkända i Luxemburg där man inte ens har någon testanläggning, obs rykten säger så. Ska tydligen gälla de flesta oseriösa kopior/kinahjälmar m.m.

men återigen bara något jag har hört ryktesvägen!


Rådande normering för hjälmar inom Roadracing i Sverige är såvitt jag vet ECE22-05, men snart kommer väl en nyare och hårdare säkerhetsnorm ivf inom RR. För gatbruk så är det väl oftast försäkringsbolag samt du själv som köpare som kräver en ny och uppdaterad normering?



SIS normen som gäller i USA är såvitt jag vet inte en godkänd säkerhetsnorm i Sverige(på hjälmar) och jag gissar nog på att den gamla "Banditkopian" är normerad enligt den normen därav ryktet "inte godkänd"

Intressant
Just att bandit xx var sämre kunde jag enbart hitta i amerikanska tester.
då var det också bara det lilla visiret man anmärkte över och inget annat.
 

CBX Andreas

CBX Andreas
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Borås
Hoj
Honda CBX 1000-82
Hjälmen heter Bandit XX. Och den är byggd i glasfiber. Den är även godkänd i Sverige.

Då Tyskarna har MYCKET hårdare krav på sina hojar och utrustning och vi bor i EU så tar lagen hand om resten!!!
Men det finns en del kopior så se upp...
Hjälmen används i top fuel dragracing och liknande men går utmärkt till hojåkande... har själv en...
kolla in min sida och se om ni kan hjälpa mig slutföra mitt bygge: CBX Andreas heter den.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top