Vad heter nästa årsmodell?

Vad heter nästa årsmodell?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Nu är det ju inte så krångligt med nollniorna, men hur uttalas nästa årsmodell? Tiorna eller Tjugohundratiorna eller Tvåtusentiorna eller kanske rentav Ettnolla :va

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
kan man inte säga nolltia med tanke på att man säger nollåtta eller nollnio???.
vet att det blir en siffra fel, men det låter ju bättre att säga noltia än bara tia.
så jag röstar på nolltio/nolltia.

Nicane

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
kan man inte säga nolltia med tanke på att man säger nollåtta eller nollnio???.
vet att det blir en siffra fel, men det låter ju bättre att säga noltia än bara tia.
så jag röstar på nolltio/nolltia.

Ja att jag inte tänkte på det :huvet går det att lägga till i pollen?

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Ett-nolla? Men det låter märkligt att säga ett-trea om ett par år.

En hoj från 80-talet heter ju "åttisexa" så det borde heta "tia".

Inte vet jag ... kolla med Horace?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Nolltia till en början, samt även tjugohundratio(års modell).
Sedan kommer man nog börja säga bara tia.

Satt och funderade lite och kom fram till att bak t.o.m 50-60 talet låter det bra att bara använda de två sista siffrorna. Sextitvåa låter helt ok, en femtifyra sådär, men en förtiosexa låter inte som man talar om en årsmodell längre. Men man vänjer sig väl.

Sedan kommer problemet när vi kommer till 2020, en tjuga?

Nicane

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj

Satt och funderade lite och kom fram till att bak t.o.m 50-60 talet låter det bra att bara använda de två sista siffrorna. Sextitvåa låter helt ok, en femtifyra sådär, men en förtiosexa låter inte som man talar om en årsmodell längre. Men man vänjer sig väl.

precis, men som q_ball sa, så låter det faktiskt bättre med nolltia, men då blir det lustigt när man ska skriva det eller läsa -010 istället för -09 ??

hahaha, visst ja :D

Last edited:

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
En gissning är att vi kommer att kalla årsmodellerna X0, X1 osv och uttala det kryss-0, kryss-1 osv. Lite geekigt tycker jag själv, precis som K1-9 som används nu, men i andra sammanhang används ju romerska siffror när vanliga nummer blir för långa eller omständiga att uttala.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Du är nog bara ung. En "32:a" är ju tex ett begrepp i hela bilvärlden :D

1932-Ford.jpg

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Brasse: "Fel, fel, fel, fel.... det är ju iofs fiffigt med noll10 men en simpel 10:a är det korrekta svaret."
Individerna som tycker att det ska bli noll10 kommer på sig själv SENAST år 2111. Vi har ju sagt noll[någonting] i 9år och fem dagar, klart man tycker noll10 låter bäst. Kommer dock bli galet fel i längden.

Eller så får vi retroaktivt börja kalla 01:an för 001:an.

Eller så har jag bara piss mellan öronen... :näsblod

EDIT: Kom på att jag faktiskt hade någon ammoniakbaserad vätska mellan öronen, man börjar ju trots allt om efter ett århundrade, inte så att man blir missuppfattad att man snackar om förra århundradets motorcyklar om man snackar om 01:eek:r osv då det är lite presens över det hela. :va :confused:

Last edited:

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Ducati
vem bryr sig om det heter nollhundraelva (2111) eller nolltvåhundatolv(2212).
Knappast ett bekymmer som VI behöver lösa. Vad vi däremot kan försöka lösa är vad JAG ska säga i butiken när jag säljer Hojjar (Ducati) i ÅR.

/ Chrisse
www.italiabikecenter.com

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vad sägs om tvåtio? Då får man med all info för de döskallar som inte hänger med.

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
vem bryr sig om det heter nollhundraelva (2111) eller nolltvåhundatolv(2212).
Knappast ett bekymmer som VI behöver lösa. Vad vi däremot kan försöka lösa är vad JAG ska säga i butiken när jag säljer Hojjar (Ducati) i ÅR.

/ Chrisse
www.italiabikecenter.com

Du kanske har missat vad tråden handlar om gosse.
Gå du o handla med din feta plånbok och låt oss fattiga vara smarta i fred.

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Ducati
Jensah! Min plånbok är helt ovidkommande i detta. Och ang min iq så vet du inte mycket där heller. Håll dig till ämnet. Vad spelar det för roll vad vi kallar fordonen om 10 eller 100 år. Låt oss DÅ lösa det problemet. Nu är fråga vad vi ska kalla dom NÄSTA år. Vill du vara profet och lösa nästa århundrade problem får du skapa en egen tråd för det. Vill du disskutera min plånbok får du göra det via mejl då jag inte gillar att skryta offentligt :arsele

/ Chrisse

ps det är inte lätt att vara smal och rik samtidigt :D

Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
En gissning är att vi kommer att kalla årsmodellerna X0, X1 osv och uttala det kryss-0, kryss-1 osv. Lite geekigt tycker jag själv, precis som K1-9 som används nu, men i andra sammanhang används ju romerska siffror när vanliga nummer blir för långa eller omständiga att uttala.

Varför inte K10?

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Ducati
Men om vi nu andra bortser från Jensahs totala sinnesförvirring och fokuserar på detta enormt viktiga ämne. Jag är helt för att det ska heta nolltio. Alla kommer att fatta och det låter mest naturligt ( om än lite fel ). Säga tjugotio eller dyl kommer bara vara omständigt och krångligt. Tror faktiskt att det naturligt kommer bli nolltio. Har för mig att man inte skulle säga nollnolla heller. Det skulle heta tjugohundra enl någon viktig riksorganisation. Men vem bryr sig om det idag? Nollnolla heter det i folkmun.

/ Chrisse

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...