Krigge skrev:
Vad skulle du köpt då?
Jag vill ha tips!!
Jag hade köpt lösa delar och satt ihop själv. Detta då jag är IT-nerd sedan barnsben och sen har jobbat som pc-tekniker (byggt +700 PC och servat vansinnigt många fler) -> nätverkstekniker -> IT-överstepräst och så vidare...
Dock, eftersom detta inte var fallet här så får vi ju kika på något annat. I dina kläder, då du inte vill bygga själv, hade jag valt något av följande alternativ:
1. Be en nära vän, som kan bygga PC, sätta ihop en burk av delar ni köper via nätet eller hos en lokal IT-firma. Köp bara erkänt bra och kända fabrikat. (Själv hade jag tveklöst valt en Intel CPU, har dock ingen ork eller lust att motivera valet utan refererar bara till texten ovan...)
IBM:s hårddiskar är lysande (dock har väl Hitachi köpt upp dem nu). Intels CPU och moderkort (deras moderkort erbjuder ofta färre trimningsmöjligheter, men å andra sidan får du ofta en bättre driftsäkerhet och täta patchar för chipsetet (i de fall det behövs)). NEC eller Sony FDD och DVD, CD-brännare Plextor eller NEC.
DVD-brännare har jag inte koll på då jag sa upp mig från företaget där jag jobbade som nätverkstekniker/pc-tekniker vid årsskiftet och nu jobbar som IT-hövding istället och sålunda är på andra siden disken, man tappar fort den där 100%-kollen på marknaden när man inte är i "byggande" ledet. Jag har inte koll på hur bra Shuttle-chassiena är, men erkänt kvalitativa chassien är Enlight och Compucase, föredrar själv de senare. Sedan så finns det en del nyare fabrikat med dj*vligt space:iga chassien, har dock ingen personlig erfarenhet av dessa då min förra arbetsgivare mer fokuserade på företag än privatpersoner.
Vad gäller tangentbord är jag allergisk mot alla trådlösa och delade diton. Det ska vara Keytronic's KT2001 ergo force och inget annat, men det är ju minst sagt en smaksak. Dock, du hittar inget mer tåligt tgb än 2001:an, så länge vi pratar kontors- och hemma-pc-tgb och inte industritangentbord. Skulle jag själv köpa ny mus idag skulle jag välja MS Intellimouse Optical 1.1.
Pratar vi grafikkort är jag själv förtjust i nVidias chip, vilket fabrikat du köper på själva kortet är ju av mindre betydelse, det finns många bra. Men köp inget Haschibaschi bara för att det är billigt utan välj ett känt fabrikat, dels för garantin, men också för supportens skull. Vad gäller drivisar brukar jag själv alltid utgå från nVidias referensdrivrutiner för bästa driftsäkerhet.
Ska du välja ett externt ljudkort så är ju det enklaste CL Soundblaster Audigy ett käckt val, särskilt då du då får med firewire på köpet. Smidigt om du vill tanka filmer från DVD-kameror för att sedan kunna redigera.
Nätverkskort, kör på 3com, om du har råd. Det går att få nätverkskort för under halva priset, men 3Com rockar, som kidsen säger.
Alternativ 2:
Köp en märkesburk. HP har hyffsade datorer. Dells är någorlunda schysst byggda (iaf de jag sett), dock är det ofta väldigt billiga och inte särskilt påkostade komponenter i dem (Dells). (Nu pratar jag om hur det såg ut för något år sedan, kan inte svära på hur det ser ut idag, av kända anledningar.)
Vet inte om du blev något klokare, men lycka till iaf. Vill inte på något sätt säga att "så här är det", men detta är min åsikt iaf.