Vad köpa för dator?

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Tänkt lägga ca 20 loppor inkl. skärm.
Ska man gå till nån liten butik och låta dom bygga ihop en eller köpa färdig typ compaq eller så?
För resp. nackdelar?

räserkyckling

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bulldog
SIBA har en 3 GHz P4 med 17tums skärm för under 15000. Byt ut skärmen till en 19tummare o byt högtalarna som följer med paketet till nått med baslåda så har du väl en 4000 kvar att spendera.

Jag brukar annars vara allergisk mot elektronikkjedjornas datorpaket men med det paketet hittar jag inget fel.
Du kan ju kolla på SIBA:s sida.
"
ArtNr.PP306
Multimedia by Philips - 3.06+17"

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Köp absolut ingen märkesdator. Du kommer vara otroligt begränsad med en sådan när det gäller hårdvaruuppdateringar. Dessutom är garantierna tämligen udda, man får tex. inte byta operativsystem på alla datorer.

Ta en kik på www.komplett.se och www.datorbutiken.se för fina paketlösningar. Eller, gör som jag och sätt ihop själv.

räserkyckling

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bulldog
"Köp absolut ingen märkesdator."

-Vad är det för meningslös princip?
Det måste ju bero på vad det är för grejer.
Kolla på SIBA:s sida o sen kan du ju komma med sakargument efter det.

Philips-burken plockas ihop av Network.se.
Det är väl bara att ringa o fråga dom om detaljerna på SIBA:s sida inte räcker.

Och jag tycker på frågeställningen att det inte verkar vara aktuellt med att bygga en själv?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
McB skrev:
Köp absolut ingen märkesdator. Du kommer vara otroligt begränsad med en sådan när det gäller hårdvaruuppdateringar.

För fyra år sedan hade jag hållt med dig, idag ser det dock väldigt annorlunda ut.

Därmed inte sagt att jag själv skulle köpa en märkesdator.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Nej jag har inte tänkt sätta ihop den själv.
Har svårt för att köpa dator på typ siba, elgiganten osv..
Jag vill ha kunnig personal, bra service och mycket för pengarna.
Just det paketet är inte intressant, för liten hårddisk, fel bildskärm, för klent grafikkort, ingen dvdbrännare osv.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
abstruse skrev:
För fyra år sedan hade jag hållt med dig, idag ser det dock väldigt annorlunda ut.

Därmed inte sagt att jag själv skulle köpa en märkesdator.

Vad skulle du köpt då?
Jag vill ha tips!!

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag kan konfigurera något fint paket till dig i natt, hos någon av de större internetbutikerna. Det enda jag behöver veta är på ett ungefär vad paketet ska innehålla och vad det primärt skall användas till.

Hos båda de som jag nämnde innan finns dessutom möjligheten att få sin egenkonfigurerade dator ihopsatt och testad om man inte vill eller kan göra det själv. 100 kr eller något liknande brukar det kosta.

plojdo

Custom User Text
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kortet först...
McB skrev:
Hos båda de som jag nämnde innan finns dessutom möjligheten att få sin egenkonfigurerade dator ihopsatt och testad om man inte vill eller kan göra det själv. 100 kr eller något liknande brukar det kosta.

Du glömde en nolla... iaf vad gäller db.

För övrigt är märkesdatorer skit. =P

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Krigge skrev:
Vad skulle du köpt då?
Jag vill ha tips!!

Jag hade köpt lösa delar och satt ihop själv. Detta då jag är IT-nerd sedan barnsben och sen har jobbat som pc-tekniker (byggt +700 PC och servat vansinnigt många fler) -> nätverkstekniker -> IT-överstepräst och så vidare...

Dock, eftersom detta inte var fallet här så får vi ju kika på något annat. I dina kläder, då du inte vill bygga själv, hade jag valt något av följande alternativ:

1. Be en nära vän, som kan bygga PC, sätta ihop en burk av delar ni köper via nätet eller hos en lokal IT-firma. Köp bara erkänt bra och kända fabrikat. (Själv hade jag tveklöst valt en Intel CPU, har dock ingen ork eller lust att motivera valet utan refererar bara till texten ovan...)

IBM:s hårddiskar är lysande (dock har väl Hitachi köpt upp dem nu). Intels CPU och moderkort (deras moderkort erbjuder ofta färre trimningsmöjligheter, men å andra sidan får du ofta en bättre driftsäkerhet och täta patchar för chipsetet (i de fall det behövs)). NEC eller Sony FDD och DVD, CD-brännare Plextor eller NEC.

DVD-brännare har jag inte koll på då jag sa upp mig från företaget där jag jobbade som nätverkstekniker/pc-tekniker vid årsskiftet och nu jobbar som IT-hövding istället och sålunda är på andra siden disken, man tappar fort den där 100%-kollen på marknaden när man inte är i "byggande" ledet. Jag har inte koll på hur bra Shuttle-chassiena är, men erkänt kvalitativa chassien är Enlight och Compucase, föredrar själv de senare. Sedan så finns det en del nyare fabrikat med dj*vligt space:iga chassien, har dock ingen personlig erfarenhet av dessa då min förra arbetsgivare mer fokuserade på företag än privatpersoner.

Vad gäller tangentbord är jag allergisk mot alla trådlösa och delade diton. Det ska vara Keytronic's KT2001 ergo force och inget annat, men det är ju minst sagt en smaksak. Dock, du hittar inget mer tåligt tgb än 2001:an, så länge vi pratar kontors- och hemma-pc-tgb och inte industritangentbord. Skulle jag själv köpa ny mus idag skulle jag välja MS Intellimouse Optical 1.1.

Pratar vi grafikkort är jag själv förtjust i nVidias chip, vilket fabrikat du köper på själva kortet är ju av mindre betydelse, det finns många bra. Men köp inget Haschibaschi bara för att det är billigt utan välj ett känt fabrikat, dels för garantin, men också för supportens skull. Vad gäller drivisar brukar jag själv alltid utgå från nVidias referensdrivrutiner för bästa driftsäkerhet.

Ska du välja ett externt ljudkort så är ju det enklaste CL Soundblaster Audigy ett käckt val, särskilt då du då får med firewire på köpet. Smidigt om du vill tanka filmer från DVD-kameror för att sedan kunna redigera.

Nätverkskort, kör på 3com, om du har råd. Det går att få nätverkskort för under halva priset, men 3Com rockar, som kidsen säger.

Alternativ 2:

Köp en märkesburk. HP har hyffsade datorer. Dells är någorlunda schysst byggda (iaf de jag sett), dock är det ofta väldigt billiga och inte särskilt påkostade komponenter i dem (Dells). (Nu pratar jag om hur det såg ut för något år sedan, kan inte svära på hur det ser ut idag, av kända anledningar.)

Vet inte om du blev något klokare, men lycka till iaf. Vill inte på något sätt säga att "så här är det", men detta är min åsikt iaf.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Jag bad om en offert från en firma i kortedala idag (http://www.arval.se) med denna spec (ungefär):
Amd 3000+
2 st 120gb
Geforce fx 5600
epox nåt moderkort
512 ddr minne
18" tft kan ej märket med det gick o trixa med lite olika
logitech trådlöst tangentbord + mus
Altech lansing 2.1 ljud
Nec dvd brännare +dvd
Floppy
Fräck låda med neon(ska det va nu tydligen)
xp home
+ bra fläkt, musmatta, och allt annat jag glömt

Han sa att 20 loppor skulle klara detta utan problem.
Bra eller dåligt?
Vilka affärer i götet är bra om man ska komponera eget?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Krigge skrev:
Jag bad om en offert från en firma i kortedala idag (http://www.arval.se) med denna spec (ungefär):
Amd 3000+
2 st 120gb
Geforce fx 5600
epox nåt moderkort
512 ddr minne
18" tft kan ej märket med det gick o trixa med lite olika
logitech trådlöst tangentbord + mus
Altech lansing 2.1 ljud
Nec dvd brännare +dvd
Floppy
Fräck låda med neon(ska det va nu tydligen)
xp home
+ bra fläkt, musmatta, och allt annat jag glömt

Han sa att 20 loppor skulle klara detta utan problem.
Bra eller dåligt?
Vilka affärer i götet är bra om man ska komponera eget?

Jag hade inte valt AMD, även om det säkert kommer komma en drös nötter :D som protesterar och frågar varför. Bit i det sura och lägg någon krona till så du får en Intel. Vidare, be att få specat fabrikaten på samtliga komponenter. Det ovan säger inte så mycket i de fall det inte specas fabrikat och modell. Det är ju som att säga att man köpt en bil med en +200hk motor, men man vet inte om man fått en BMW- eller Lada-motor. Jag skulle INTE vilja ha den senare...

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag håller med Apsnus i att Intel är att föredra framför AMD. Dels har AMD haft kvalitetsproblem som de har förnekat så man vet inte om de har kommit till rätta med dem, men AMDs processorer behöver betydligt mer kylning är Intels, varför ljudnivån med AMD-processorer blir betydligt högre.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
abstruse skrev:
Jag hade inte valt AMD, även om det säkert kommer komma en drös nötter :D som protesterar och frågar varför. Bit i det sura och lägg någon krona till så du får en Intel. Vidare, be att få specat fabrikaten på samtliga komponenter. Det ovan säger inte så mycket i de fall det inte specas fabrikat och modell. Det är ju som att säga att man köpt en bil med en +200hk motor, men man vet inte om man fått en BMW- eller Lada-motor. Jag skulle INTE vilja ha den senare...

Givetvis specade han allting exakt men jag kommer inte ihåg.
Det han sa om amd var att det var hugget som stucket. Intel var en tusing dyrare så han sa att det var en smaksak, men e man inte så insatt kan man gå på amd som ger lite mer för kulorna.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Krigge skrev:
Givetvis specade han allting exakt men jag kommer inte ihåg.
Det han sa om amd var att det var hugget som stucket. Intel var en tusing dyrare så han sa att det var en smaksak, men e man inte så insatt kan man gå på amd som ger lite mer för kulorna.

Som sagt, jag tänker inte hamna i en Intel vs AMD-diskussion, hänvisar bara till vad jag skrivit ovan, vidare finns det en film på Tom's hardware Page som visar vad som händer om man tar bort kylfläkten på en Intel, samt vad som händer på en AMD-CPU...

Ett fabrikat av de två börjar brinna, gissa vilket... :rolleyes: :D

Dock, det där bör de väl rimligtivs ha fixat till på de senare familjerna av sina CPU:s då detta är ganska gammalt. Detta är dock inte enda anledningen utan blott en i raden av diton till varför jag inte skulle välja AMD. Men som sagt, orkar inte hamna i någon diskussion om detta. (Vilket man nu börjar göra....) Det liknar mest religionskrig när det sätter igång...

Rimligtvis har väl nasaren säkerligen en högre marginal på AMD:n än på Intel CPU:n då den senare har ett lägre inköpspris och du sålunda då mer ser på den lägre prislappen än tänker på hans netton... Du får vad du betalar för.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Krigge: ge mig lite vägledning angående önskade komponenter och primärt användningsområde så ska jag plocka ihop en fin dator åt dig.

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cectek Quadrift
abstruse skrev:
Som sagt, jag tänker inte hamna i en Intel vs AMD-diskussion, hänvisar bara till vad jag skrivit ovan,

Jag hade Intel förut och har AMD nu... ångrar mig bittert att
jag inte lade på de extra pengarna som det kostar med en Intel.
AMD alstrar väldigt mycket värme, tyvärr... så mina pengar ligger
på Intel just nu! (nästa generation får vi dock se hur det blir
med :) ) I ren processorkraft tror jag dock inte det spelar så
mycket roll vilket märke man väljer

ett GeforceFX 5600 och en tft skärm rimmar illa i mina öron...
Se till att du får en såndär 20ms skärm. (om de finns som 18",
som 17" finns de iaf)

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
McB skrev:
Krigge: ge mig lite vägledning angående önskade komponenter och primärt användningsområde så ska jag plocka ihop en fin dator åt dig.

Kan inte ett smack om vilka märken som e bra.
Kommer spela en del, men inget avancerat, då blir det x-boxen.
Tankar mycket så stor disk.
Kollar mycket film.
Stor skärm, minst 17" tft
Inte så jätteviktigt med mega grafikkort.
Ljudkort behövs väl ej (moderkortet?)
Hyffsade högtalare
trådlösa tillbehör (sitter mycket inpluggad i tv 10m bort)
Tja kort sagt det som 20k kan erbjuda.
Gärna allt i svart!
Jag vill ha en fet dator!!!!