Vad köpa för dator?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
abstruse skrev:
Hade du varit läskunnig hade du noterat att jag redan påpekat detta. *klappar på huvudet*

Haha! Nu fick du äcklig frisyrgelé på dina fina Dove-behandlade händer.

plojdo

Custom User Text
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kortet först...
Även om skyddet för eldsvåda inte finns i AMDs processorer än (tror jag...), så finns det ju numer i de flesta moderkort.

Jag håller med föregående talare om att Intel är att föredra. Även om multipliern är låst kan man oftast klocka dem rätt hårt med kylningen man får till. Deras senaste processor, P4C (800Mhz FSB) är ju gudomlig. =)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Följande prylar har jag slängt ihop hos datorbutiken.

Chieftec DX-01B-D Dragon Super MidiTower Black 360W ATX (AMD&P4 OK)
999.00
MSI MS-865PE-NEO2-LS i865PE 4DDR-DIMM 5PCI Audio LAN SATA Socket478 ATX
1195.00
Intel Pentium 4 Northwood 2.8GHz 512Kb 533MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478
2649.00
2*Standard 512Mb PC3200/DDR400 DDR 184pin 400MHz (AMD OK)
894.00
Maxtor DiamondMax Plus9 6Y160P0 160Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA133 Fluid IDE
1607.00
Standard 1.44Mb 3.5" floppy black
249.00
NEC ND-1300 DVD +RW/R -RW/R 4X DVD+R 2.4X DVD+RW 4X DVD-R 2.4X DVD-RW 16X CDR 10X CDRW bulk IDE
2099.00
ASUS V9560VS GeForce FX5600 128Mb DDR TV-out DVI Video-in Retail AGP
2099.00
Windows XP HOME på CD Eng OEM (endast med ny dator)
999.00
Montering/test av dator inkl installation av beställt OS
1290.00
Microsoft Wireless Optical Desktop PS/2, svenskt
849.00
Creative Inspire 2700 2.1 Slim
879.00

Totalt exkl moms 13361.60
Totalt inkl moms 16702.00

Och till detta hade jag tänkt mig en 17" TFT-skärm från Samsung, nämligen SyncMaster 171S. Bästa pris enligt Pricerunner är 3875 kr.

Alltså kommer vi att hamna mellan 20 och 21 kkr.

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
McB skrev:
Följande prylar har jag slängt ihop hos datorbutiken.

Chieftec DX-01B-D Dragon Super MidiTower Black 360W ATX (AMD&P4 OK)
999.00
MSI MS-865PE-NEO2-LS i865PE 4DDR-DIMM 5PCI Audio LAN SATA Socket478 ATX
1195.00
Intel Pentium 4 Northwood 2.8GHz 512Kb 533MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478
2649.00
2*Standard 512Mb PC3200/DDR400 DDR 184pin 400MHz (AMD OK)
894.00
Maxtor DiamondMax Plus9 6Y160P0 160Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA133 Fluid IDE
1607.00
Standard 1.44Mb 3.5" floppy black
249.00
NEC ND-1300 DVD +RW/R -RW/R 4X DVD+R 2.4X DVD+RW 4X DVD-R 2.4X DVD-RW 16X CDR 10X CDRW bulk IDE
2099.00
ASUS V9560VS GeForce FX5600 128Mb DDR TV-out DVI Video-in Retail AGP
2099.00
Windows XP HOME på CD Eng OEM (endast med ny dator)
999.00
Montering/test av dator inkl installation av beställt OS
1290.00
Microsoft Wireless Optical Desktop PS/2, svenskt
849.00
Creative Inspire 2700 2.1 Slim
879.00

Totalt exkl moms 13361.60
Totalt inkl moms 16702.00

Och till detta hade jag tänkt mig en 17" TFT-skärm från Samsung, nämligen SyncMaster 171S. Bästa pris enligt Pricerunner är 3875 kr.

Alltså kommer vi att hamna mellan 20 och 21 kkr.

ser bra ut! kanske ska man gå upp nåt steg på processorn...vad ligger en 3.0 på?

räserkyckling

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bulldog
Borde väl inte engagera mig mer i den här tråden nu men jag har semester o har inget bättre för mig :) . Är ju utmärkt om du får hjälp att plocka ihop något.

Men det blir ju mer trams än man står ut med. Om jag får fräcka mig o citera lite:
-" Som sagt, jag tänker inte hamna i en Intel vs AMD-diskussion, hänvisar bara till vad jag skrivit ovan, vidare finns det en film på Tom's hardware Page som visar vad som händer om man tar bort kylfläkten på en Intel, samt vad som händer på en AMD-CPU..."

-Alltså men sluta nu. Vem bygger en dator utan en processorfläkt?. Det är helt ointressant. Vems bil går längst utan kylarvatten?

-"Jag håller med Apsnus i att Intel är att föredra framför AMD. Dels har AMD haft kvalitetsproblem som de har förnekat så man vet inte om de har kommit till rätta med dem, men AMDs processorer behöver betydligt mer kylning är Intels, varför ljudnivån med AMD-processorer blir betydligt högre."

-Nej, det är inte processorn som låter utan det låter om man skaffar en sunkig kylare som låter. Nu råkar det finnas väldigt tysta kylare till både Intel och AMD. 21dB för en AMD 3200 är ju ingenting.
Och när hade AMD kvalitetsproblem? För 5 år sen? Pratar vi datorbyggande så är det nya grejer man är intresserad av. Det är som att nobba utmärkta IBM-diskar idag för att dom hade problem med 75/60 gxp-modellerna för ett par år sen.
Intel P4 3GHz=81,9W
AMD 3200+ = 76,8W

Och Krigge - Du kan ju inte påstå ena stunden att om du ska spela något avancerat blir det X-boxen för att i nästa säga att ett GF4 är för slött. Vill du ha märkbart bättre än GF4 får du sikta högre än fx5600.

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Kan bara hålla med alla andra, köp _inte märkesdator från Siba etc, dom har verkligen noll koll. Kniper det så kan väl HP/IBM sätta ihop någorlunda burkar, och ge hyfsad support på dom(till skillnad från Siba och dyl), men anledningen till att dom får ett "bra" pris på sina paket är att dom sparar in på någon/några delar.

Det bästa är att köpa ett paket på www.komplett.se elller www.datorbutiken.com/se/ och sedan byta ut det delar som dom vill spara in pengar på(oftast ljud- och grafikkort).

I likhet med förgående talare så rekommenderar jag också Intel. AMD är visserligen snabbare i vissa fall, men kräver mer/bättre kylning, och min erfarenhet är att det kan finnas vissa ganska så oförklarliga kompabilitetsproblem med vissa grafikkort/ljudkort.

Köp _inte en Intelpropp med 533Mhz bus, utan satsa på den senaste 2.4C processorn med 800Mhz och Hyperthreading. Till den skulle jag rekommendera ett Abit IC7-G moderkort. Mest processor för pengarna i ett maxat moderkort där du garanterat kan klocka upp den en del utan att behöva massa mer kylning etc.

Kolla runt på www.sweclockers.com och www.nordichardware.com där brukar det finnas en hel tester som bättre förklarar vad som är bäst för tillfället, och även inom den närmsta framtiden.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
räserkyckling skrev:
-Alltså men sluta nu. Vem bygger en dator utan en processorfläkt?. Det är helt ointressant. Vems bil går längst utan kylarvatten?

Jag vet inte i vilken utopi eller drömvärld du lever i, men det händer att saker går sönder (dvs fläktar). Dessutom, AMD:s programvara för automatisk shutdown lämnar en del f ö att önska.

Som sagt, jag kommer från en värld där vi jobbade mot företagssidan inte mot privatpersoner. I den förra är toleransen mot driftstörningar mycket mindre än i den senare.

mmm

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
suck...
abstruse skrev:
Som sagt, jag tänker inte hamna i en Intel vs AMD-diskussion, hänvisar bara till vad jag skrivit ovan...

Aja, ingen diskussion var det ja... :rolleyes: :D

Jag rekommenderar dock AMD, helt ok, men som föregånde talare tänker jag inte vidareutveckla pga samma anledningar. :D

Ärligt talat, amd = helt ok i dagsläget. Som sagt en bedömmingsfråga mer eller mindre. Annars har du fått de flesta bra tipsen redan, köp delar och plocka ihop själv och få all dokumentation med!!

Lycka till!!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
mmm skrev:
Aja, ingen diskussion var det ja... :rolleyes: :D

Jag rekommenderar dock AMD, helt ok, men som föregånde talare tänker jag inte vidareutveckla pga samma anledningar. :D

Jaså, du är en "så'n"?!?! Jag som tyckte du var ok, men nu tänker jag avråda syrran från att sova över hos dig...

;)

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Krigge skrev:
Vilka affärer i götet är bra om man ska komponera eget?

Jag brukar ju köpa lösa delar, men jag brukar handla hos Inet och har alltid blivit bra bemött. Har det varit några frågor jag haft har jag oftast ställt dem via mail innan jag åkt till butiken och fått sakliga och bra svar. Inget strul.
De ligger rätt bra i pris. Jag har inte hittat nån annan butik i Götet som är billigare. Men jag kan ju ha missat någon.

Hur de är på att bygga ihop datorerna vet jag inget om dock.

Sen ang "kriget" om AMD vs Intel så tycker jag personligen att Intel är för påsörer. Bättre att lägga de extra pengarna som Inteln kostar på mer RAM till sin AMD-propp istället. Men det är min personliga åsikt.
Vi har kört både AMD och Intel på mitt jobb och jag har inte märkt nån större felfrekvens hos någon av dem. Faktum är att nätdelarna är det som oftast brukar gå sönder, rent hårdvarumässigt.
Privat har jag inte heller haft något strul med varesig AMD eller Intel heller.

Annat som brukar strula är ljud- och grafikkort av billig modell som är integrerade på moderkortet. UNDVIK!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
dumbo skrev:
Vi har kört både AMD och Intel på mitt jobb och jag har inte märkt nån större felfrekvens hos någon av dem.

Avvikande åsikter är oftast av godo för både det ena och det andra. Dock säger ju ovanstående ingenting såvida du inte tänker tala om hur många datorer ni har på ert jobb. 2, 20, 200, 2000, etc?

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
abstruse skrev:
Avvikande åsikter är oftast av godo för både det ena och det andra. Dock säger ju ovanstående ingenting såvida du inte tänker tala om hur många datorer ni har på ert jobb. 2, 20, 200, 2000, etc?

Vi har väl 30-talet datorer i drift samtidigt eller vad man ska säga. Hur många datorer vi haft i omlopp, som uppgraderats för att de blivit för gamla och långsamma, sedan jag började där är inte helt lätt att säga, men det rör sig troligen om mellan 100 och 150. Det är bara nån enstaka av dem som lagt av. Om det varit processor eller moderkort har jag inte engagerat mig i kolla. Nätdelar däremot har vi bytt ett antal.

Det är ju inte något jättestort statistiskt underlag, men om det vore så mycket strul med AMD så att man borde överväga att inte köpa en dylik så borde man sett tendenser även på ett så litet antal som 100.

Privat har jag haft 4 Intel och 2 AMD. Den enda som gått sönder av dem är en Intel 486DX66, men det beror snarare på ovarsam hantering.

mmm

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
suck...
abstruse skrev:
Jaså, du är en "så'n"?!?! Jag som tyckte du var ok, men nu tänker jag avråda syrran från att sova över hos dig...

;)

Klart man e sån :p
Har ju läst på nätet att det är kult att gilla amd, klart man hoppar på det då. Fakta...bah, mycket fräckare att följa det som är inne ju. Fråga mej nästa vecka så kanske det är intel :rolleyes: (yeah right...) ;)

Men men, för att återigen försöka sej på att vara allvarlig så...

Jag kan väl hålla med om att intel har ett bättre kvalitetsrykte om sig jämfört med amd.
Dock är ju prisbilden annrlunda också, har du obegränsat med pengar så är det (kanske) ett givet val.
Men amd är inte på något sett ett budgetalternativ. Klockar du inte processorn så är ju chansen ganska liten att den går sönder för dålig kvalitet.

Nackdelen är ju dock som bekant att dom alstrar mer värme och kräver således en lite dyrare fläkt för att komma ner i ljudnivå. Om man inte gör som underteckad och skiter i det, står sitt kast något som i det närmsta kan liknas vid en flygplansmotor som står och snurrar...

Men någon här sa att diskussion vill man ju inte ge sig in i om amt vs intel, kommer inte ihåg vem d va nu igen...
;)

Dessutom kan jag väl erkänna att jag har för lite sakkunskap för att svara med :mattias , men man gör så gott man kan.

Som sagt tidigare, jag tycker det är mer än smaksak vilken man väljer, du som normal användare kommer inte märka ngn skillnad på varken några 100Mhz eller amd och intel.

Önska dock lycka till i datorbyggandet! :hej

ps. tur att din syster kan tänka själv och inte lyssnar på sin bror.
Hoppas dock att nästa gång att brodern kan komma med så kan vi föra denna diskussion som den skall, med öl i handen :D ds.

fn en hel uppsats blev det ju

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
dumbo skrev:
Privat har jag haft 4 Intel och 2 AMD. Den enda som gått sönder av dem är en Intel 486DX66, men det beror snarare på ovarsam hantering.

Överklockning utan tillräcklig kylning eller felriktad kopp kaffe? ;)

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
mmm skrev:
Klart man e sån :p
Har ju läst på nätet att det är kult att gilla amd, klart man hoppar på det då. Fakta...bah, mycket fräckare att följa det som är inne ju. Fråga mej nästa vecka så kanske det är intel :rolleyes: (yeah right...) ;)

Säg inte att du dricker Jolt Cola också... :rolleyes: ;)

mmm skrev:
Jag kan väl hålla med om att intel har ett bättre kvalitetsrykte om sig jämfört med amd.
Dock är ju prisbilden annrlunda också, har du obegränsat med pengar så är det (kanske) ett givet val.

Som sagt, företaget jag jobbade på förut inriktar sig mot företag, inte mot privatkunder. Alltså är det driftsäkerhet som prioriteras. Jag är själv ingen oljeshejk, men lägger hellre några kronor till för att få en Intel. Även om jag har full förståelse för de som väljer AMD, vilket dock inte innebär att jag själv skulle göra det.

mmm skrev:
Men någon här sa att diskussion vill man ju inte ge sig in i om amt vs intel, kommer inte ihåg vem d va nu igen...
;)

Nu förstår jag inte alls vad du pratar om... :4skrika :D

mmm skrev:
ps. tur att din syster kan tänka själv och inte lyssnar på sin bror.

Tänka själv? Hon är ju för bövelen pro-Yamaha och den ska man vara släkt med... :crash

mmm skrev:
Hoppas dock att nästa gång att brodern kan komma med så kan vi föra denna diskussion som den skall, med öl i handen :D ds.

Om inte annat kan jag ju ta med syrrans samurajsvärd hon köpte nu i helgen. Så kan du och jag ta ett "snack" sedan... :whip ;) F ö är jag i Götet hela veckan, under dagtid i affärer och under kvällstid i, öh, nöjen... :rolleyes: :D :kär

Edit: Var för kåt på skicka-knappen... :rolleyes:

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
abstruse skrev:

;)

Vänta nu här....?

Och jo, han dricker säkert joltcola. Alla på A9 är lite märkliga...