vad kör ni med för olja??

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
i era hojjar??


4 taktare menar jag då..


jag är frälst av mineralguden, har alltid varit.


en bra mineral av racemodell o täta byten! amen!

ni?
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Castrol halvsyntet, byte filter och olja 500 mil.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Jag slog i Castrol R4 fullsyntetisk MC-olja i V11:an
men ...

Läste ett intressant inlägg i ett annat forum:
( http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=1188 )
August issue of Roadbike has an article about Bike vs car oils.
They discuss the difference between the two and compare Synthetic to dead dinosaurs.
They also grill some industry insiders on oils. Great reading.

Some points to consider: There is a difference between bike and car oils, mostly in additive packages. Bike oils have less friction modifiers to address the wet clutch slipping issue, and car oils are lowering some additives to help catalytic converters.

You also learn about the Japanese Automobile Standards Orginazation (JASO) rating of MB and MA ratings. MA is for higher friction applications like wet clutches and MB is for lower friction applications like dry clutch designs (Guzzi, Ducati, BMW etc)

Mobil 1 15/50 car oil is MB rated and Mobil 1 V-Twin has friction modifiers taken out making it an MA rating.

I like Mike Gillory's article 'motorcycle motor oils" at www.yft.org/tex_vfr/tech/oil.htm.
This guy has 30 years experience at Shell in analytical chemistry,quality assurance and product research support for fuels and lubricants.
He uses Mobil 1 15/50 car oil with a shot of STP oil treatment for a dose of ZDDP. (anti wear additives)

The October Sport Rider does a motor oil lab/dyno comparo.

They do extensive testing of car and bike oils, synthetic, semi synthetic and full synthetic.

Synthetics come out on top of the rest for viscosity retention at high temps. They let the reader see the results and you make up your mind.

MA-klassad olja kompromissar alltså mellan
optimal smörjning och kopplingsgrepp.

Summan av detta är att en MA-klassad olja som
Castrol R4 är optimal för de flesta här som har
våtkoppling, men vi som på racingvis skramlar
omkring med torrkopplingar hellre ska välja
en MB-olja (högklassad bilmotorolja) typ
Castrol Formula RS.

R4-olja funkar säkert utmärkt i min motor, så jag är inte alls orolig.
Nästa byte väljer jag dock nog Formula RS istället
då den är lite bättre för mig.
Troligen lite billigare också. :tummenupp

BSAn går på Castrol GTX mineralolja. Hon dumpar
nog med olja av tjockare kvalitet :eek:
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
De vete fan, det stog nått i en spann i ett hörn i garaget. Kan ha varit olja, kan lika gärna ha varit tjära eller kallasfalt... :D
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
> Castrol GPS delsyntet regerar!

Varför då?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
OK-Q8´s W15-50 helsyntet olja.

Hörde från en del racing killar att den ger minst slitage i motorn och är kanon nöjd.

Motorn är inte lika känslig i köer längre. Det blir varm, men låter inte som att den går varm. om ni fattar vad jag menar.
 

Psyko

Allways ahead
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
YZF R6
Mobil 1 helsyntet :bow
körde motul helsyntet innan och var inte speciellt nöjd :7peta

\H :squid
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
UrbanTiger skrev:
Motul 300v, funderar på om man dka prova nånn annan typ Castrol delsyntet.
Misstänker att det är därför kopplingen slirar ibland.

Hmm,
som jag antydde ovan:
racinghojar har torrkoppling
så racingolja är inte så bra för gatbågar med
våtkoppling.
Prova med en "JASU MA"-klassad olja som
Motul 5100 lr Castrol R4
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
yates skrev:
Motul 300V Helsyntet, Ester baserad.

Sluta snåla nu Braun :tummenupp :D




Öj! jag snålar inte! endast det bästa e gott nog =)

pennzoil lr QS 20-50 racemineral.. mumma!
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
gthyni skrev:
> Castrol GPS delsyntet regerar!

Varför då?
Regerar vet jag inte, men den funkar bra i min hoj (som brukar bli lite varm) och är så billig att jag byter ofta. Inget krångel med kopplingen heller.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
amullo skrev:
OK-Q8´s W15-50 helsyntet olja.

Hörde från en del racing killar att den ger minst slitage i motorn och är kanon nöjd.

Motorn är inte lika känslig i köer längre. Det blir varm, men låter inte som att den går varm. om ni fattar vad jag menar.

Den hällde jag också i när jag bytte olja förra veckan, och den måste vär mäkta bra eftersom motorn inte skurit ännu!. :D
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Ugluk skrev:
Regerar vet jag inte, men den funkar bra i min hoj (som brukar bli lite varm) och är så billig att jag byter ofta. Inget krångel med kopplingen heller.

Krångel med kopplingen, har inte alla hojar en ball torrkoppling?. :rolleyes:
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Hightuned skrev:
Krångel med kopplingen, har inte alla hojar en ball torrkoppling?. :rolleyes:

Klart de har, alla som är nåt att ha iaf :tummenupp
Skrammel, skrammel

Om inte Beezan säljs så kanske den får torrkoppling oxo i vinter. :rock
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
OK-Q8 SBK 15-50 helsysntet här också.
Fastnade för den när jag hällde den i min förra hoj och växlarna slutade klonka. Funkar bra i alla väder från svinkallt till stadskörning i hetta. I det senare läget kroknar mineralolja i min hoj och det känns när man växlar.
Känns också skönt att det står på flaskan att den är avsedd för våtkoppling, den är ändå inte dyrare än de bästa biloljorna.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
motul 300V factory line,,,, i bilen åxå, dock beggad som vart i hojen, 3timmar gammal....
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top