Snygg hoj ovan
Även om det är riktigt varmt och jag ska köra hoj använder jag mig av full utrustning. Men det händer att jag fuskar lite ibland om jag "bara" ska upp till bensinmacken för att tvätta av den, tanka upp den eller bara stannar till på ett fik på stan i samband med det där man ändå inte kör fortare än runt 50 km/h. I dessa fall kan jag av praktiska skäl köra sneakers, mc-boots, vanliga jeans, tröja med lång arm, enkel tunn jacka etc. Det vill säga vardagskläder. Något jag aldrig kör utan är hjälm, handskar och ryggskydd och jag försöker så gott som alltid även ta mc-bootsen.
Vid enstaka tillfällen har jag glömt ryggskydd och då känner man sig naken. Mer naken än om man inte använder skinnställ av någon anledning. Man kör onekligen med större marginaler utan skydd. Lämnar större utrymme för andras misstag och egna helt enkelt.
Körde jag hoj mer regelbundet och hade en mer vardagsbetonad hoj hade jag nog slarvat ännu mer med skyddskläder vid riktigt varmt väder.
Det har nog sina skäl varför folk i varmare breddgrader åker runt med sandaler, badshorts och skjorta eller t-shirt med hjälmens öppning dragen via armbågen. Mest för syns skull om de stöter på patrull.
Något som förvånar mig är att man ser folk som har delvis skyddsutrustning på sig och sätter tjejen på hojen med endast hjälm (lånad och fel storlek många gånger). Sedan ska det imponeras på dem. Jag hoppas varje gång att det inte ska hända någon incident. I min värld har föraren huvudansvaret även om tjejen i fråga är vuxen nog att kunna ta egna beslut gällande sin säkerhet.