Jodå det har de. Det är bara Viper och Sidewinder samt en hiskelig skitful arbetstourer som är dekaltrimmade AC med Yamahamotorer.
Vilket betyder att ungefär 95% av Yamahas nyförsäljning är dekaltrimmade Arctic Cat...alltså säkert ett tjugotal skotrar i hela Sverige bara i år...
Min tolkning av Yamaha och snöskoter,
Yamaha hade något riktigt bra på gång under tidigt tvåtusental i och med introduktionen av motorcykelbaserade högpresterande fyrtaktsmotorer. Motorerna var riktigt bra och kunde med lätthet ha tagit över hela marknaden, men tyvärr tappade man bollen totalt med usla, tunga och ändå inte särskilt hållbara chassien och - om möjligt - ännu märkligare modellprogram med total avsaknad av utveckling år från år.
Fem till tio år sedan var man fortfarande en faktor på lössnömarknaden främst på grund av möjligheten att bygga tre- till femhundra hästars turbomonster. Detta segment är dock på stadig nedgång då chassina blir frånsprungna mer och mer för varje år som går av konkurrenter som faktiskt driver utvecklingen i en riktning som kunderna vill ha. Dagens lössnöåkning är helt och hållet inriktad på agilitet och manövrerbarhet i tät terräng och där är Yamaha helt enkelt inte en faktor. Liknelsen Hayabusa på en bana avsedd för supermotard är slående och utvecklingen av Yamahas försäljningssiffror vittnar om att jag knappast har fel.
Sedan 2014-2015 någon gång byggs övervägande delen av modellprogrammet av Arctic Cat, alltså typ det värsta som kunde hända för lojala, kvalitetsmedvetna Yamahakunder såväl som handlare. Den sista riktiga Yamahan var således den sista Apex som tillverkades och min samling har därför en ledig plats för en sådan, bredvid VMax-4:an och SRX'en, två maskiner från tider då Yamaha var Yamaha.
Angående tomten så tror jag inte att han är särskilt PK. Skägget ser väldigt ovårdat ut jämfört med den typiske hufvudstadshipstern och midjemåttet vittnar om en köttkonsumption grande. Sedan går han ju för jämna runt och kallar män, kvinnor såväl som barn för prostituerade. Det känns mer som fuckyouburnout på tidig GSX-R 1000, utan katalysator men med högljutt slipon...?