Vad körde ni för moppe?

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Jönköping
Hoj
CBR 600 f -96
Suzuki TS. med 70cc och lagom stor förgasare(kommer inte ihåg hur stor men den tog farbror polisen när jag råkade möta dom på en grusväg. Hade den till och med avstängd men jag satt på så det räknades visst som att köra... Dom trodde den gjorde 70:D )
Fort gick det i alla fall, själv var jag uppe i 105 men den ska visst ha gjort runt 115... Det är farligt! men fan vad fint det var!!! Den tiden var helt klart den bästa hittills. Trots att jag har susat omkring på 600:an snart ett år och varit uppe i precis det dubbla så slår det inte moppeåldern:rolleyes:
Jag vill vara 15 igen!!
 

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Ort
landskrona
Hoj
zx7r, svart som natten
jawohl skrev:
264803 Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter
mustang mamba , 70cc med liggande deloto, senare ks 100 motor ,, fy f- va den gick
 

NAN

De e najs
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Dbs 21 vxl
Yamaha DT 50 mx -89 svart/röd.

70cc cylinder (tror märket va eurocylinder)
uppborrad förgasare till 16mm typ....
effekt krök å ljuddämpare av märket jamarcol
drevad 15 fram å 45 bak kommerinte ihåg exakt.
den gjorde ca 90 km/h :)

faan va kul de va å bränna runt me polarna, kommer ihåg att vi brukade tävla på ett elljusspår i trakten. Kom alltid tvåa, han som vann hade kört cross innan:mad: Inte så uppskattat av de boende i närheten men ack så roligt:tungan
 

BetaRR50

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Beta RR50 -01
Delzanno skrev:
1537521 Beta RR50
Urpluggad
smått drevat,

Åå så jag älskade min moped, man va kung på den tiden :)
Kunde fanimig få upp den på slangen om jag ryckte för kung å fosterland när bottendraget kom på 4e växeln, det ni :tungan


Hur fort gick den då? :tungan

jawohl skrev:
264803 Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter


Jag kör en Beta RR50 -01
Som fabriksny gick den 75-80 km/h men den är tyvärr stryp nu, just nu gör den 40.. :va. Har också kört den som trimmad och då körde jag den som max up till 100 men jag tror att den går lite fortare. :tummenupp

Tjingeling! :squid
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
honda mb5
hade ju som bekant skivbroms vilket nyttjades till stoppies hela tiden, och ibland en och annan rooling stoppie

detta va 1985, sug på den, stuntåkare :D

vurpades annars ofta pga brist på markfrigång (fotpinnarna), kapade av en bit och böjde upp dom senare men la bara ner mer och vurpade ändå, det va inte långt kvar innan knät tog i iaf.
 
Last edited:

GeaX

kmr inte på nått att skriva...
Gick med
5 Oct 2006
Ort
VBY
Hoj
CBR125R
puch korado 49 cc, 55 km/h allt orginal -03.
 

Teddy_90

Motardsugen :)
Gick med
1 Jul 2006
Ort
Mitt i Skåne.
Hoj
Cagiva Mito -00.
Jag körde en Derbi Senda R -02. Det var inte mer än några månader sen jag sålde henne, men åh vad jag saknar moppetiden. Den gjorde ca. 70-75 km/h endast omdrevad + annan krök. :yoparty
Den var snorgrön och inte den snyggaste som fanns, men den gick fanimej alltid. :) Bara ut och köra med polarna varje dag, inga bekymmer bara kul (fast man längtade ihjäl sig efter 125:an).
750 mil på en sommar :tummenupp
 

"ÅKE"

BUSHRACERS PITEÅ
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Piteå
Hoj
nu småmoddad svart zx-10r
k50 me 5halva som uppvärmning då man va 13
sen slog man på stort då man va 15 å köpte en ny dt:yoparty
satte på 70cc å drog pluggen i plattan å drevade me 13 drev
gick ca 80 å varvade som satan men me 14 fick man juh den berömda
"dt tröskeln".....:p
 

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Ort
Piteå
Hoj
H-D
DT 50
65cc autisa (om jag minns rätt)
planad topp, större knasare, drevad, effekt krök
gick faktiskt bra som fasen, härliga tider!
 

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
Såld...
Körde en något vässad fs-1 från -81. Som vanligt så kliade det i mekartarmen så jag gjorde om den så att den såg ut som årets modell som var -89 (farbror på reklambyrå) hehe. Borrade upp den till 55cc stoppade in den största kolven för överdimension (som för övrigt kom från dt:n) lade på ett 13 kuggars framdrev och ett suzuki bakdäck med 38 kuggar (original 45). Som grädde på moset satte jag på ett allspeed rör som var rätt fett på den tiden och ryckte pluggen. Den gjorde 85 blås och jag bara älskade den moppen hahaha. :yoparty
 

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Falun
Hoj
Vägkungen
Mustang Mamba, Grön!

..kanske därför jag alltid haft stor kärlek till ljusgröna motorcyklar? :D

Samt en Viktoria -58 Blå & vit.

...däremot har jag alltid undvikt blå/vita mc. :va
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Ok, jag får väl erkänna då,,:rodnar
Yamaha FS1 yankee
Brewdarna tyckte den var jättefin :tuttar
Trimning av moppe var inte intressant då man åkt cross sedan 6 - 7 års ålder.
Dessutom siktade jag på att få ta 125:a kortet så fort som möjligt.
Till mitt försvar kan jag säga att jag inte ägt ett fordon med "customstuk" sedan dess.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
DT50 helt orginal förutom krök och lite drevning..

Var för stor och tung för att det överhuvudtaget skulle löna sig.. ( jag alltså.. inte moppen.. DT50 var större och sämre att trimma än en MT50... Men jag fick inte plats på en sådan fiddymoppe )

Kamraterna som trimmade lyckades ju söndra en kolv eller två i månaden :huvet

Och så fort de fick den att gå bra.... Då blev den stulen.. :va

Och farsan hörde direkt om man var på den någonting och då vare aja baja.. :näsblod
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Har haft en Atala Callifone och för tillfället så har jag en Tomos Revival...:yoparty
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
1St Suzuki K50 med 65cc cylinder och större fugge och drevning. Tror den va av års modell 83..

1St Pusch Dakota med grymme styre och endast drevning.... Års modell ??? men nåfon 70 tals modell kanske:yoparty


///Micke
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
jag får väll slänga min sten i sjön oxå; jag hade em DT50 den va mycket fin och mot slutet så gick den i ca 75-80 me 5,5hk cylle 16.5 fögge, högkomptopp och jamarcol effekt avgas. den blev utsädd till den snabbaste moppen under årsmoddel 2000 på min skola :D
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
YAMAHA DT -94.. 60cc 16,5 mm mikuni jamarcool trimkrök och ljuddämpare...
gjorde väl 85-90 blås..
där började ens sjuka böjelser !!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top