Vad kan den vara värd?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Antikrundan; Vad skulle ni tro att ett yxblad från stenåldern (ej flinta, utan någon annan mörk sten) i KANONSKICK utan några egentliga flaws på, kan vara värd? Om ni inte vet; Vart kan man få reda på det? Museum?
Får man ö.h.t. ha sånnahär hemma?

Det är en... kompis.. ja! kompis som undrar... ;)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kolla med närmaste museum.
Ha dock i åtanke att du kanske inte kan sälja det eftersom staten kan lägga beslag på det. Vet inte exakt hur det där funkar men en polares farsa hittade lite prylar i trädgården vid husrenoveringen och det slutade med att sakerna hamnade på museum. Han gick inte med vinst på sakerna.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Wise: Det jag e rädd för =\ Men den är funnen för 20 år sedan hos min släkt i Polen! Jag menar vafan... kom igen... E-bay nästa? :)

Om jag inte får sälja den utan den tillhör staten som du säger, så ska jag fan göra ett podie med glasskåp, och lägga den på en röd sidenkudde. Fin idé tycker jag. :)

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Tycker inte du ska sälja!

Jagar du pengar?,tycker inte du/ni ska sälja den.
Lägg den på hyllan eller i ett glas skåp,för tankarna bakåt när du ser den.
Det är ett stycke kultur,arv o beundra handarbetet av yx skaftet.
Tänk att det är "några" år på nacken oxå.
Värdet svårt att säga kanske men nog skulle du kunna auktionera bort det på e-bay.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Gamla stenyxor finns väldigt gott om, så de brukar inte vara värda så mycket om de inte tillhör någon särskilt ovanlig kategori. Finns material att låna vid större bibliotek för att klassificera såna här föremål.

matsa

Sporadisk
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Tyvärr inte...
Svenska fornminneslagen och min åsikt...

Det här säger lagen:

Lag (1988:950) om kulturminnen

3§ Fornfynd är föremål som saknar fast ägare när de hittas och som
1. påträffas i eller vid fast fornlämning och har samband med denna eller
2. påträffas under andra omständigheter och kan antas vara minst etthundr år gamla

4§ Sådant fornfynd som avses i 3§ 1 tillfaller staten
Sådant fornfynd som avses i 3§ 2 tillfaller upphittaren. Han är dock skyldig att erbjuda staten att få lösa in det mot betalning (hembud)
1. om fornfyndet innehåller föremål som helt eller delvis består av guld, silver, koppar, brons eller annan legering med koppar, eller
2. om fornfyndet består av två eller flera föremål, som kan antas ha blivit nedlagda tillsammans

Om jag tolkar det rätt så behöver du alltså inte lämna in det till ett museum (jag skulle antagligen behålla det själv) men eftersom du funderar på att kränga iväg det kan det väl vara roligare att försöka sälja det till ett museum än till någon samlare?

/ Mats

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Antikrundan hade med en fantastisk stenyxa för några år sedan. Jag minns inte vad de värderade just den till men de sade att stenyxor rent generellt värderades väldigt lågt - det var hundralappar det var fråga om. Kan du inte lägga upp några bilder? Skulle vara kul att se den.

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
:spammer Någon som har koll på vad en sådan här är värd?
(en kompis undrar :D )

Bifogat

• spets.JPG
    spets.JPG
    23.8 KB · Visningar: 67

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Varför vänder man sig till en sporthojs-site om man vill ha en gammal stenyxa värderad? :va
Om du skickar med en hundring kan jag ta den.

/A

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
det går ju iaf att köpa sånna där saker om man vill så sälj, det är ju ingen svensk kulturskatt han innehar.

Vet en som köpt en massa konstiga vapen som skall vara äkta och det är ingen som bryr sig eftersom det tydligen finns rätt många ex i omlopp ändå.

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!