Vad kan förhindra mc-olyckor?

Carro1

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2006
Hoj
-
Andrésen skrev:
2541812 Det där med att vissa har talang för att köra hoj och andra inte kan jag hålla med om. Men jag anser att varken du eller jag är en större risk än någon annan oavsett tallang!!! Det hela handlar om att känna sin egen förmåga bakom styret!!!....... osv
Mvh Fredric
Well spoken :tummenupp
EDIT: Bra initiativ till att ta upp detta IronMike! :tummenupp
Man får sig en riktig tankeställare..

Last edited:

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
Honda
Eureka skrev:
2541537 Lag om snorungar med nytaget mckort skall inte få köra en R hoj innan efter 5 års innehav av mckortet! Samt gräns på 25 år!
På så vis kan vi få ner premier o liknande!

Självklart gynnar detta mig då jag själv är över 25 år :p man får väl lära sig att vara moderat, se till sitt eget bästa :)
Så du påstår dig vara mycket säkrare o bättre än alla yngre än 25 bara för att du snart är 30?
Det kommer ju finnas en rolig hojkultur till slut då om det ska hållas på så att man bara ska få va gammal gubbe när man lagligt får köra mc?

Allt handlar om attityden hos mc-förare i allmänhet, unga sporthojjsåkare i synnerhet.. Det är min åsikt, därav inte sagt att alla i den kategorin är av dålig trafikkaraktär.
:felämne
Sorry, det bar iväg lite..

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Gsxraren skrev:
2544849 Jag tyckar att alla vi som väljer att köra sporthoj borde ha obligatoriska bandagar! Folkvett går inte att tvinga på folk tyvärr, skulle alla som kör sporthoj tänka som Andrésen skulle vi inte ha detta stora problem. :tummenupp

Det finns bara ett problem med det där. Istället för att använda den extra kompetens vi får till extra säkerhetsmarginal så kör vi fortare istället...
Jag är en förespråkare av mer utbildning och utbildning på bana för sporthojsförare. Jag är själv sporthojsinstruktör, men tyvärr så har som sagt kritikerna en poäng när de sågar banåka som utbildning eftersom det bara driver upp tempot på gatan.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Lunnajs skrev:
2545004 Så du påstår dig vara mycket säkrare o bättre än alla yngre än 25 bara för att du snart är 30?
Det kommer ju finnas en rolig hojkultur till slut då om det ska hållas på så att man bara ska få va gammal gubbe när man lagligt får köra mc?

Allt handlar om attityden hos mc-förare i allmänhet, unga sporthojjsåkare i synnerhet.. Det är min åsikt, därav inte sagt att alla i den kategorin är av dålig trafikkaraktär.
:felämne
Sorry, det bar iväg lite..

Finns säkert bra lösningar, men jag är less på att betala premier som inte gynnar de som aldrig nyttjat försäkringen..

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
Honda
Eureka skrev:
2545118 Finns säkert bra lösningar, men jag är less på att betala premier som inte gynnar de som aldrig nyttjat försäkringen..
Agree, dock så är det nog endast en minskning av olyckor som åstakommer det..

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Bushojjen skrev:
2538385 Ska också försöka ta till mig det du skrev mike...

Kom just själv hem från att ha krockat med en taxi på ulvsundavägen/flygplatsinfarten igår.. Mne jag lever och hojen är skrot...
Hur kunde man ha förhindrat den olyckan.. ?
Genom att taxin hade följt trafikreglerna och inte kör mot rött...

Jag hade tur att jag såg att han var på väg ut i korsningen och jag hann börja bromsa men med kalla däck och ett kallt underlag så...

Hmm...stackare! Jag börjar dock ana oråd där...
I precis samma korsning var jag ruskigt nära att bli mos med en buss som körde mott rött för en månad sen...kan det vara något vaj på trafiksignalen där!?!? Hade oxå tur som hann se att ngt var galet o börja bromsa en bit innan så jag slapp undan helt, men då spöregnade det så det var inte läge att tvärnita direkt... :va

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
sporTlovEr skrev:
2542185 30 år är ännu bättre...

Kunde det inte vara bra att man var tvungen jobba sig upp genom mc-klasserna? Då blir ju åldern automatiskt högre. Jag som är stenålder får ju rent teoretiskt köra 1000kubikarn samma dag som jag får lappen, men jag kanske har kapacitet och erfarenhet att klara en 125:a på egen hand just då. Nån typ av körkortsstege kanske kunde fungera??

Nicotin

Guest
Zlide skrev:
2545899

Hmm...stackare! Jag börjar dock ana oråd där...
I precis samma korsning var jag ruskigt nära att bli mos med en buss som körde mott rött för en månad sen...kan det vara något vaj på trafiksignalen där!?!? Hade oxå tur som hann se att ngt var galet o börja bromsa en bit innan så jag slapp undan helt, men då spöregnade det så det var inte läge att tvärnita direkt... :va

Jag tror ju att taxin chansade som så många gör i den korsningen och sen hann inte han över korsningen i tid innan det blev grönt för mig..

Men väntar på polisrapporten som förmodligen lägger skulden på mig bara för att man åker hoj...

// Tobbe

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
R1
Man har i denna tråd alltså kommit fram till följande:

1. De som har talang står över systemet.
2. De som inte har talang ska utsättas för någon slags storebrorsfasoner.

Då återstår följande:

1. Hur utskilja de som har talangen?
2. Vilka slags sotrebrorsfasoner ska användas mot de talanglösa?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
zeetX skrev:
2546305 Man har i denna tråd alltså kommit fram till följande:

1. De som har talang står över systemet.
2. De som inte har talang ska utsättas för någon slags storebrorsfasoner.

Då återstår följande:

1. Hur utskilja de som har talangen?
2. Vilka slags sotrebrorsfasoner ska användas mot de talanglösa?

Fråga 1 kan jag svara på.

De personer som klarar bulten på sub 5 är dom som har talang för hojåkning i trafik. :fakta

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024