Vad kan hända om jag drar ut på storservicen (ventiljustering etc)?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
ZX6-R:en har nu rullat 1300 mil.

Egentligen skulle den ha varit inne för stor service redan vid 1200 mil, men eftersom hojen verkligen är snällt körd tidigare och känns väldigt fräsch "(som ny"), så har jag dragit mig för att lämna in den på en verkstad nu när solen skiner och man vill åka...

Nu verkar det ju som att solen ska fortsätta skina ett tag och jag undrar om jag på något vis kan skada nåt med hojen om jag låt oss säga får den servad vid 1400 mil istället.

Det är just ventiljusteringen som jag är tveksam över, resten skulle jag ju kunna fixa själv men det känns onödigt när allt redan ser kanonfint ut. Oljan är inte ens mörk liksom?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Oftast brukar det inte vara något problem. Nya motorer me shimsade ventiler brukar inte ändra sig såpass mycke att du bränner någon ventil.

Men OM det skulle hända något så skulle du få byta ventiler, dom kostar 700-2000kr st beroende på vad det är för typ som sitter där. Ev går sätena också och det är några hundra per ventil.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Tror inte det är någon fara att gå över tiden några 100 mil.
Det är annorlunda om du av någon annan anledning måste/vill föjla serviceintervallet.

Men eventuella garantier kan väl ändå, generellt sett, med vissa undantag, anses vara tandlösa även om man servar enligt konstens alla regler.

Dark_Messenger

Guest
Motorn klarar sig fint. Händer något som vanligtvis går på garantin kan det bli knas dock. (Firman kan hävda att du inte skött service med rätt intervaller osv..)

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Med risk för att jag ställer en dumfråga, men är det nån garanti kvar på en 04?

Annars låter det ju bra, då kan jag bege mig ut och gasa idag utan bekymmer :tummenupp

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Med risk för att jag ställer en dumfråga, men är det nån garanti kvar på en 04?
Annars låter det ju bra, då kan jag bege mig ut och gasa idag utan bekymmer :tummenupp

Antagligen inte.
Men jag vet inte hur ev. garanti-åtagande för just din mc ser ut.
Kolla i papprena.
Men som sagt, Hur man än gör med den saken brukar ev garantier aldrig gälla av någon outgrundlig finstilt anledning.

Kör på mens det är fint väder och serva när du har åkt klart.
Så skulle jag gjort, men jag vill Å andra sidan se en välskött mc när jag spekulerar i att köpa, Så du får väl avgöra själv.
En väldokumenterad historik där misskötsel lyser med sin frånvaro, är för många, viktiga argument vid en ev affärsuppgörelse.

Är det verkligen ventiljustering redan vid 1200 mil?
Nu har ju jag en helt annan mc, men ventilspelet ska kollas även på min mc vid 1200 mil.

Det finns säkert andra mc som har andra intervaller.

Last edited:

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
Är det verkligen ventiljustering redan vid 1200 mil?
på min budgettmoppe ska ventilspelet kollas både på 100mila och 400mila.. (inte för att det lär ha gjorts dock). kanske har med kvaliten o göra hur ofta/tidigt det ska kollas.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
På 04an är det 1200, 05 och nyare 2400.

Den är tidigare servad precis enligt bok...

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Hur lång tid tar det att göra servicen ?
Det är ju inte så att hojen kommer att var borta i en vecka så varför inte bara göra den ?
annars sitter man o ältar och funderar på sådant..
tex när du skall sälja den. Åtminstånde jag är nog lite petig med serviceböcker mm..
Bättre bara göra det så det är klart sedan.

Dock tror jag inte det händer spec mycket om du går 100 mil till, mer än att jag hade varit mindre intresserad av att köpa den, dvs lägre pris.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Hur lång tid tar det att göra servicen ?
Det är ju inte så att hojen kommer att var borta i en vecka så varför inte bara göra den ?
annars sitter man o ältar och funderar på sådant..
tex när du skall sälja den. Åtminstånde jag är nog lite petig med serviceböcker mm..
Bättre bara göra det så det är klart sedan.

Dock tror jag inte det händer spec mycket om du går 100 mil till, mer än att jag hade varit mindre intresserad av att köpa den, dvs lägre pris.

löjligt att hänga upp sig på en sån skitsak vid begagnatköp.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
löjligt att hänga upp sig på en sån skitsak vid begagnatköp.

Tycker du ja. Det får stå för dig. Jag tycker annorlunda.

Att missa en service med 200 mil är för mig en värdesänkande grej.
Precis lika mycket som att en full servicebok med service gjord vid rätt tid, med extra oljebyten mellan och alla kvitton är en värdehöjande.

Någon som lagt ner tid och energi på att hålla cykeln i bra skick vs någon som anser att tja 200 extra mil med samma olja hit eller dit är skit samma.
200 mil = 1/3 till nästa service.

Vad jag inte förstår är vad är problemet ?
Servicen skall ändå göras, varför inte göra den vid rätt tid ?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Finns ingen anledning att byta olja för 5-600kr och köra 200 för att sedan byta igen vid servicen... Motorn klarar det utan problem... Det finns stora marginaler för sånt!
Klart det finns marginaler, men motorn slits hårdare med dålig olja. Menade inte att den behöver bytas IGEN efter 200 mil - man kan serva utan att byta till ny olja.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati