Vad kan ha hänt ?

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Hoj
R1
Kanske i fel tråd med provar

Hej,
Köpte en 2008 cbr1000rr med ca 2800 mil på mätaren igår och efter 3km körning när jag stanna hos kusinen på kaffe såg jag att foten va helt glansig *olja* så när jag gick ut å kolla såg jag denna *sprickan* i motorn och a kanske dum som man e så provstarta jag den för å försöka se om de läckte där så börja den rasla och efter nån sek dog den vad fan kan ha hänt ? Såg även när vi lasrar ut hojen att de va lite väl mycket svarta prickar på bakfälgen *vit fälg* 20220321_174247.jpgmen tänkte inte så mycket mer på de
För övrigt ny servad iår på Honda center gått ca 1 mil kanske vad gäller där tro ? Garanti/försäkring på dom ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där ser ut som ett ordentligt motorras. Köpt den av firma eller privatperson?

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Hoj
R1
Den va även väldigt seg startad när jag kolla på den men tänkte de kunde vara för den ibte hade gått mycket alls dom senaste åren men så verkar inte fallet ha varit :/

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Tveksamt att du kan få ut det på firman som gjort service.
Och eftersom att du köpt den av privatperson måste du isf bevisa att den personen vetat om att motorn var i så dåligt skick, vilket antagligen är omöjligt.
Men, innan man målar fan på väggen ska man ju ta det lite lugnt och undersöka saken först. Motorn mår ju inte bra om den skramlar, och det ska inte vara sprickor i motorn där men du kan ju ha tur. Annars, hur händig är du på att skruva?
En snabb titt på internätet verkar peka på att begagnade motorer kostar runt 20 000, ibland mindre. MEn jag har dålig koll på vilka årsmodeller du kan hysta i den där.

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Hoj
R1
Tveksamt att du kan få ut det på firman som gjort service.
Och eftersom att du köpt den av privatperson måste du isf bevisa att den personen vetat om att motorn var i så dåligt skick, vilket antagligen är omöjligt.
Men, innan man målar fan på väggen ska man ju ta det lite lugnt och undersöka saken först. Motorn mår ju inte bra om den skramlar, och det ska inte vara sprickor i motorn där men du kan ju ha tur. Annars, hur händig är du på att skruva?
En snabb titt på internätet verkar peka på att begagnade motorer kostar runt 20 000, ibland mindre. MEn jag har dålig koll på vilka årsmodeller du kan hysta i den där.
Ja om det är Motorolja på bakfälgen så kan de ju bevisas genom grannar som va med å hjälpte till vid utlastning plus att den va svårstartad, jag menar det blir ju svårt för han att förklara ett ras efter nån km längre än så ska allt grejerna hålla och vissa regler finns allt *hoppas jag* sen verkar de va en bra snubbe så får inte uppfattning av att inte kommer göra rätt för sig än så länge iaf.

Men men borde inte Honda ha sett de ? 1 mil med deras olja å den rasar ihop totalt om de nu inte redan va där ? Trodligt att de är Motorolja på bakfälgen ? Runnit ner på kedjan å skvätt ?

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Förstår att det är surt men du får nog svårt att få föregående ägare att "göra rätt" för sig. Något har spräckt blocket från insidan och det är inte positivt. Att det däremot skulle vara ett gammalt fel eller något som skulle ha orsakats av en service tror jag tyvärr inte på.

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Hoj
R1
Förstår att det är surt men du får nog svårt att få föregående ägare att "göra rätt" för sig. Något har spräckt blocket från insidan och det är inte positivt. Att det däremot skulle vara ett gammalt fel eller något som skulle ha orsakats av en service tror jag tyvärr inte på.
En fråga på de dock, en hoj som är ny servad och lugnt körd med några km låter ju med osannolikt att den bara rasar hekt utan orsak eller är jag helt ute å cyklar ? Hann ju inte äns med att sota ur den ??‍♂️

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Meken på mc firman kan sluta leta sin 10mm hylsa, den sitter mellan vevskinkan och blocket på din hoj :3freak

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Hoj
R1
Allt funkar ju bra tills det går sönder ?
Haha ja så är de ju ?
Nä men får se vad han säger imorgon efter att ha pratat med Honda center så får jag se vad som sägs
Meken på mc firman kan sluta leta sin 10mm hylsa, den sitter mellan vevskinkan och blocket på din hoj :3freak
Mhm typ så, något har ju inte gått som de ska iaf ?

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
2008 var ju känd för att dra mycket olja, de kanske har begränsad livslängd?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja om det är Motorolja på bakfälgen så kan de ju bevisas genom grannar som va med å hjälpte till vid utlastning plus att den va svårstartad, jag menar det blir ju svårt för han att förklara ett ras efter nån km längre än så ska allt grejerna hålla och vissa regler finns allt *hoppas jag* sen verkar de va en bra snubbe så får inte uppfattning av att inte kommer göra rätt för sig än så länge iaf.

Men men borde inte Honda ha sett de ? 1 mil med deras olja å den rasar ihop totalt om de nu inte redan va där ? Trodligt att de är Motorolja på bakfälgen ? Runnit ner på kedjan å skvätt ?
Att det är svart gunk på bakfälgen är ju rätt vanligt, ofta gunk från kedjan bara.
Svårstartad behöver inte betyda att saker ska rasa. Och när motorer tackar för sig sådär så tenderar det att vara en plötslig överraskning. Om det nu redan var en såndär skada på motorn tycker jag du borde hört lite oväsen när du provkörde den.
Säger tidigare ägare nej så är det nog slut på det spåret där. Du behöver bevisa att han visste om att den hade skador, och det är nog omöjligt.

Och företaget som gjort service borde ju om inte annat märkt om motorn hade rasat när de gjorde servicen.

Det är möjligt att motorn körts med för lite olja och därför blivit skadad och fått en kraftigt förkortad livslängd. Det är ju trots allt en modell som druckit ovanligt mycket olja. Men, det hjälper ju inte dig just nu.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Frågan är om det ens finns några större mängder olja i motorn?
Kanske har verkstaden glömt fylla olja vid service?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Frågan är om det ens finns några större mängder olja i motorn?
Kanske har verkstaden glömt fylla olja vid service?
Då borde ju varningslampan lysa.

Jäkla otur för TS. Tror du får svårt att få någon annan att betala för detta. Hur långt provkörde du innan köp?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Mer troligt att något lossnat, mutter/skruv/vertyg/ventilhållare/knaster, och klämts mellan vevaxel och motorblock.

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Hoj
R1
Ja hurvidare de va där eller inte så va det förmodligen där när jag köpte den, hade lite olja på skon jag hade när jag provkörde med kanske 150m bara för de va 22:30 på kvällen och noll gradigt ute :/

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping