Vad kan jag få för uppkoppling???

Tollbert

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ1N
Ska nu flytta ut på landet. Jag ringde telia och frågade vad dom kunde erbjuda mig, dom svarar modem. :mad:
Vad ska jag göra!? Vad finns det för alternativ och vad kostar det? :confused:
Måste ju finnas något som e snabbare än modem.....

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
De bygger ju ut nu mest hela tiden, kom precis nyss ADSL-möjlighet i en by härikring.

Annars är det väl kanske ISDN som gäller (dubbla modemhastigheten, kostar dubbla teleavgiften), eller om det lokalt på orten kanske finns någon som har fixat något trådlöst nät eller liknande som man kan koppla in sig på.
Kan ju hända att det finns en central accespunkt man kan skjuta mot elelr så? Brukar kunan kosta en redig slant bara..

Sen beror det väl på var "landet" ligger... kolla med några med företag som fixar bredbandsgrejor..
Finns ju någon som satsar på att bygga ut ADSL där ingen annan har tänkt göra det

Tollbert

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ1N
Landet ligger utanför södertälje,ca 6km...jaa, det är landet för mig.
Vad kostar det med sattelit el. vad det heter? någon som har det som kan berätta hur det funkar och vad det kostar?

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Tollbert skrev:
Vad kostar det med sattelit el. vad det heter? någon som har det som kan berätta hur det funkar och vad det kostar?

Har en polare som haft det. Kostade multum att koppla in :gnissla
Sen skickar du via modem och tar emot via satellit.

Kika på http://www.alltombredband.se/ och se vad du hittar

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Tollbert skrev:

Shit pomfritt! Har ni björn därute? :rofl

Har ni inte kabel-tv därute? Många såna kan leverera bredband, värt att kolla. www.viasat.com kan leverera via satelit, vet inte vad det kostar. 6km utanför södertälje kan ju vara mitt ute i mörkaste skogen, eller ändå i en förhållandevis stor ort och du är ironisk i ditt ordval.

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Ta och ta ett telefonnummer på någon som ska bo granne med dig, kolla sen på de bredbandsoperatörer som finns, där man kan kolla om man kan få bredband direkt på sidan. T.ex. www.tiscali.se kan man det på.

Man vet ju aldrig med Telia.. svårt att få reda på dem när de tänkt bygga ut annars.

Eller så ringer du kommunen där och hör ifall de vet något om uppkoppling, finns ju diverse stadsnät här och var.

Tollbert

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ1N
Bulan skrev:
De bygger ju ut nu mest hela tiden, kom precis nyss ADSL-möjlighet i en by härikring.

Annars är det väl kanske ISDN som gäller (dubbla modemhastigheten, kostar dubbla teleavgiften), eller om det lokalt på orten kanske finns någon som har fixat något trådlöst nät eller liknande som man kan koppla in sig på.
Kan ju hända att det finns en central accespunkt man kan skjuta mot elelr så? Brukar kunan kosta en redig slant bara..

Sen beror det väl på var "landet" ligger... kolla med några med företag som fixar bredbandsgrejor..
Finns ju någon som satsar på att bygga ut ADSL där ingen annan har tänkt göra det

Vad är ISDN för något och kan alla få det?

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Du är i samma sits som jag.. Flyttade ut på landet och får acceptera 56K..

Jag våndas varje dag pga detta...

Freddeboy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R
Juultomten skrev:
ISDN är väl typ dubbel lina av 56k.... ? 128kbit blir det då.. alltså dubbelt så snabbt som modem =) tror att det är tillgänglit överallt om du har telefon.
du kan även ha det till att vara inne på internet på ena linjen och ha telefonen på andra, eftersom du har dubbel linje. Men efterssom du vill ha snabbare internet så kör du ju nog oftast med båda linjerna på internet =)

Är väl dubbla minutavgiften oxå.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Freddeboy skrev:
Är väl dubbla minutavgiften oxå.
jo det är det.
Det som är den stora fördelen med ISDN jämfört med vanlig är upp/nerkoppling som går på 1-2 sek istället för 30-40 sek och du har ingen uppkopplingsavgift. Så man skaffar ett litet prog som kopplar ner när internet e inaktivt i en stund och sedan snabbt kopplar upp sig igen när man surfar vidare.
Man behöver inte ha 2 st ISDN kanaler för att det ska kännas snabbare än vanligt modem.
En ISDN kanal 56k känns 50-60% snabbare än 56k analog moden för att den kopplar upp snabbare och håller jämn hastighet. Analog kan gå lite upp och ner.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mot slutet av 90-talet snackades det en hel del om hur bredbandet skulle rädda glesbygden genom att fler kunde jobba hemifrån :lol

Vad har hänt? Jo, folk flyttar istället in till stan för att över huvud taget få tillgång till bredband.

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
modem har ju teoretisk maxfart på 56kbit/s, men när man väl kopplar upp brukar man väl kanske snitta på 46kbit/s

ISDN har 64kbit/s per kanal + som nämnts snabbare uppkopplingstid. Och då går det verkligen med 64kbit...
Ofta är det så att man kör en kanal till att börja med, men om lasten blir högre(nedladdning) så går den upp på två.
Om telefonen ringer, elelr du lyfter luren så går den ner på en igen tills du är klar med linjen..

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras