Vad kan man förvänta sig av bänkning/mappning?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Vilka är "vi"?
Är han bäst i hela världen? :confused:

Det är så jobbigt att prata som till barn, vi försöker : Ja, den här farbrorn förstår du han bygger motorer och motorcyklar själv, sen tävlar han mot andra farbröder i något som kallas dragracing, han har kommit 3:a, 2:a och sen, ja sen blev han världsmästare också.

Var inte så liten nästa gång:såjaponken
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Du kanske kan få ihop 8 hp till en kostnad av1000:-/hp.

Lägg ner hp har inte så stor betydelse för t,ex tider om du kör bana.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Är båda körningarna från samma bänk ? Annars är det ju ingen vits att jämföra de värdena ? Tycker nog att ca 140 hk låter ganska normalt med de prylarna... Hade en 929:a för några år sen , bolton o pc3... 128 hk om jag inte minns fel. Helt ok värde enligt han som bänkade.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är så jobbigt att prata som till barn, vi försöker : Ja, den här farbrorn förstår du han bygger motorer och motorcyklar själv, sen tävlar han mot andra farbröder i något som kallas dragracing, han har kommit 3:a, 2:a och sen, ja sen blev han världsmästare också.

Var inte så liten nästa gång:såjaponken

Alltså. Jag känner väl till Rikard Gustafsson och hans framgångar och kunskap. All respekt...till honom.

Men det jag tycker gör ett så -apropå barn- infantilt intryck. Är när du myndigt påstår saker utan att ens bemöda dig om att underbygga påståendet med fakta och resonemang.

Om jag tex hypotetiskt skulle vilja hylla en bromsbänksoperatör och motortrimmare som bäst framför alla andra. Ja då väljer jag för det första att redovisa det som en åsikt.

Jag inleder då vanligtvis med ett mer ödmjukt "Jag tycker att XX är en av sveriges bästa därför att..."

Sedan redogör jag för min åsikt. Dvs jag underbygger min åsikt för läsaren. Så att denna kan värdera XX utefter sina behov. Annars är det liksom ingen mening.

Tex med exempel på god service jag erfarit hos XX. Eller med exempel på XX tekniska kunnande eller tävlingsresultat. Sedan hade jag kanske även nämnt några tekniska detaljer i utrustningen som skiljer XX från andra bänkar. Tex hur många lambdasensorer bänken kan logga parallellt, om bänken har broms för konstanta varvtal, om bänken kan trycksätta luftburk, eller mäta vevhustryck under bänkningen osv.
Man kanske även kan nämna ngt om kötid för att bänka, eller pris. Ja sånt som en läsare kanske är intresserad av

Det är så träligt med självsäkra inlägg som kaxigt saknar all ödmjukhet och vars påståenden sedan inte underbyggs. Det blir ju inte meningsfullt att läsa för en vuxen människa. Dessutom röjer det ofta en inläggare med förstorad självbild: Att det ska räcka med att den gudomlige säger en sak så behöver det sedan inte redogöras för varför påståendet gäller.

Det var ju samma när du i raceforumet inte ville redogöra för vad du hade gjort med din motor. Vi läsare skulle liksom bara nöja oss med att det minsann var "HRC" i motorn och sedan ta ställning till ditt påstående och harm: att andras hojer inte rimligtvis kunde vara lika starka eller starkare som din.

Jag tycker det är barnsligt att skriva den här typen av normativa inlägg som du gav exempel på ovan. Därför svarade jag dig barnsligt i mitt förra inlägg.


Jag skulle gärna bänka min hoj i RG i Falkenberg, du missuppfattade mig.

Hilsen
J
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
I många fall är det själva justeringen som ger högst effekt och inte slipon eller t,o,m helsystem om man ska lita på dom som kan.
Du sitter förmodligen på en hoj som var väldigt bra inställd från början därav den mindre effekten. Men förstår frågan precis som jag själv efter bänkning undrar över mina tapp och om dom går att få bort trots att det igentligen har minimal effekt, fick även ut ett antal fler hästar med höjt varvtal men med samma konstiga kurva i mitten och känner att det är inte kraft jag saknar (och har ingen lust att slita extra på en motor bara för bandagar).
Sedan måste ju även en tekniker sätta en gräns någonstans. Kanske hade han kunnat ruska ut ett par till men varit tvungen att ha den i bänken ytterligare 1-2 dagar och då blir det kanske inte ekonomiskt försvarbart....?

Och visst finns det fler som är riktigt duktiga på att justera hojar men nu var ju inte frågan huruvida någon är bäst på att trycka på en dator utan om hästarna var normalt och jag skulle tro att flertalet verkar ha åsikten om att effekten är normal.

Så bara ut och :hojcbr
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Alltså. Jag känner väl till Rikard Gustafsson och hans framgångar och kunskap. All respekt...till honom.

Men det jag tycker gör ett så -apropå barn- infantilt intryck. Är när du myndigt påstår saker utan att ens bemöda dig om att underbygga påståendet med fakta och resonemang.

Om jag tex hypotetiskt skulle vilja hylla en bromsbänksoperatör och motortrimmare som bäst framför alla andra. Ja då väljer jag för det första att redovisa det som en åsikt.

Jag inleder då vanligtvis med ett mer ödmjukt "Jag tycker att XX är en av sveriges bästa därför att..."

Sedan redogör jag för min åsikt. Dvs jag underbygger min åsikt för läsaren. Så att denna kan värdera XX utefter sina behov. Annars är det liksom ingen mening.

Tex med exempel på god service jag erfarit hos XX. Eller med exempel på XX tekniska kunnande eller tävlingsresultat. Sedan hade jag kanske även nämnt några tekniska detaljer i utrustningen som skiljer XX från andra bänkar. Tex hur många lambdasensorer bänken kan logga parallellt, om bänken har broms för konstanta varvtal, om bänken kan trycksätta luftburk, eller mäta vevhustryck under bänkningen osv.
Man kanske även kan nämna ngt om kötid för att bänka, eller pris. Ja sånt som en läsare kanske är intresserad av

Det är så träligt med självsäkra inlägg som kaxigt saknar all ödmjukhet och vars påståenden sedan inte underbyggs. Det blir ju inte meningsfullt att läsa för en vuxen människa. Dessutom röjer det ofta en inläggare med förstorad självbild: Att det ska räcka med att den gudomlige säger en sak så behöver det sedan inte redogöras för varför påståendet gäller.

Det var ju samma när du i raceforumet inte ville redogöra för vad du hade gjort med din motor. Vi läsare skulle liksom bara nöja oss med att det minsann var "HRC" i motorn och sedan ta ställning till ditt påstående och harm: att andras hojer inte rimligtvis kunde vara lika starka eller starkare som din.

Jag tycker det är barnsligt att skriva den här typen av normativa inlägg som du gav exempel på ovan. Därför svarade jag dig barnsligt i mitt förra inlägg.


Jag skulle gärna bänka min hoj i RG i Falkenberg, du missuppfattade mig.

Hilsen
J

Jag skrev NOG den främste!! Nu är du och hugger på min hoj igen. Kan du inte hitta några trådar som passar dig ooOps sporthoj.com, så behöver du ju åtminstone inte häckla folk! Skaffa dig ett liv
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag skrev NOG den främste!! Nu är du och hugger på min hoj igen. Kan du inte hitta några trådar som passar dig ooOps sporthoj.com, så behöver du ju åtminstone inte häckla folk! Skaffa dig ett liv


Någon/några har tydligen gett mig 1040 poäng ser jag när jag nu tittar på "mitt konto". Så något av det jag skriver tycks ju iaf passa ngn/några. :confused:

Men nu börjar det bli personangrepp. Så jag släpper det här. Jag ogillar som sagt bara osakliga inlägg i tekniska frågor. Då blir det som tv-reklamen för Listerine.
Men men, jag kanske misstolkade och var lite onödigt hård i mina formuleringar denna gång. Ber om ursäkt för det.

I många fall är det själva justeringen som ger högst effekt och inte slipon eller t,o,m helsystem om man ska lita på dom som kan.
Du sitter förmodligen på en hoj som var väldigt bra inställd från början därav den mindre effekten. Men förstår frågan precis som jag själv efter bänkning undrar över mina tapp och om dom går att få bort trots att det igentligen har minimal effekt, fick även ut ett antal fler hästar med höjt varvtal men med samma konstiga kurva i mitten och känner att det är inte kraft jag saknar (och har ingen lust att slita extra på en motor bara för bandagar).
Sedan måste ju även en tekniker sätta en gräns någonstans. Kanske hade han kunnat ruska ut ett par till men varit tvungen att ha den i bänken ytterligare 1-2 dagar och då blir det kanske inte ekonomiskt försvarbart....?

Och visst finns det fler som är riktigt duktiga på att justera hojar men nu var ju inte frågan huruvida någon är bäst på att trycka på en dator utan om hästarna var normalt och jag skulle tro att flertalet verkar ha åsikten om att effekten är normal.

Så bara ut och :hojcbr

Det är mitt intryck också: Att på iaf en del hojar så är en mappning utförd av en kunnig bänkoperatör den mest prisvärda effekthöjningar om man ser till Krona/HK. På min cykel trillade det tex ut 4 hk bara på att mappa cylindrarna individuellt. I synnerhet på V och L-twinnar så är ju inte sällan cylindrarna individer, med ngt olika egenskaper i sin gasväxling.
 
Last edited:

grok

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
gsxr 1000 k7
Varför deppa över effektskillnaden vid 11800rpm? Mellan 10 och11800rpm finns det ju i snitt c:a 4 hästar mer än innan. Det råkar slumpa sig så att original hade en mätpunkt som stack ut vid dessa 11800rpm men för den större delen av övre varvtalsregistret är det ju mycket större förbättring.

Sen kan man ju tycka att det totalt sett var en ganska liten förbättring med tanke på de grejer du satt på. Fast förklaringen är ganska enkel om jag läser din scannade kurva rätt: du har helt enkelt en bra A/F-kurva redan från början, så tuningpotentialen blir inte så stor. Mina närsynta ögon läser att du ligger under 14 i A/F original så förbättringen i förbränningsverkningsgrad av att feta upp till A/F 13 är under en procent. Sen får du ju förstås mer luftflöde också, så en förbättring på 4hp vid 11000 känns rimlig.

Åså kan det vara skillnader i däckslip, tryck o temp mellan körningarna.

Åså kan jag ju snacka ren dynga också.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top