Vad kan man ha i tanken för att förebygga problem i förgasarmotor?

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Fick tipset om att ha i en deciliter lacknafta vid varje tankning för att undvika problem. Men så läste jag i en tråd att detta inte fyller just någon funktion för förgasarmotorer. Så vad bör jag göra?

Tankar alltid 98, men tänker om det finns något mer att göra.

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
En annan fördel med aspen är att avgaserna inte förpestar så mycket om man behöver starta upp hojen en kort stund i garaget under nåt vintermek.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Efter att ha hört hur "Jättedålig modern soppa är för hojar som står ett halvår" så tömde jag tanken på min dåvarande racehoj Honda CBR600-98, slog i två liter Aspen, startade och körde en stund.
När jag sedan väckte upp den ur vinterdvalan så läckte förgasarna.

Oturligt sammanträffande?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Efter att ha hört hur "Jättedålig modern soppa är för hojar som står ett halvår" så tömde jag tanken på min dåvarande racehoj Honda CBR600-98, slog i två liter Aspen, startade och körde en stund.
När jag sedan väckte upp den ur vinterdvalan så läckte förgasarna.

Oturligt sammanträffande?
Du får göra lite grävande journalistik där :)
Flera möjliga orsaker.
- Ren slump, en -98 är gränsfall för att tåla etanol, min -98a gör det inte. så dina O-ringar kan redan ha varit på gränsen.
- Förgasarna hölls täta med hjälp av gammalt gunk i dem, som du tvättade bort med Aspen.
- Du pillade på något.
- ????

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Kanske sammanträffande. Hände oss ocKså nyss på en T20 räser som stått heltom över vintern efter motorbyte (en vevstake i 3 bitar). Händer i bland på mina 40 till 70 år gamla hojar. Men mer sällan med Aspen.
Mindre avlagringar, enklare rengöring av förgasare om dom går bara på Aspen.
Nödvändigt på dom med glasfiber/polyester tank,

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Fick tipset om att ha i en deciliter lacknafta vid varje tankning för att undvika problem. Men så läste jag i en tråd att detta inte fyller just någon funktion för förgasarmotorer. Så vad bör jag göra?

En kapsyl 2-taktsolja, (inte den för utombordare då den tänder vid rätt låg temp), då och då och inför längre förvaring brukar funka, lämnar en lite fet hinna i tanken och inte minst förgasare. Reservation för att katalysator kanske ogillar det om man nu har nåt modernare. Luktar dessutom gott.
Stabil har nämnts. Jag har, efter rekommendation från de med veteranmc som står oanvända länge, duttat i briggs&strattons röda ävja inför vinterförvaring. Iaf när jag kommer ihåg. Sen kör jag mest på -98 och har inte haft dessa problem.
Nu är jag lite orolig för en av hojarna men får väl provstarta den som inte varit igång på länge.

Kan inte säga något om lacknaftan men en dl/tank låter som en hög inblandning. Den kanske inte skadar…eller gör nytta.

Last edited:

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Att fordonet står still sex till nio månader med exakt samma bensin i slangar, flottörhus, munstycken och andra trånga passager är sju resor värre än ett konstant flöde av fräsch bensin. Om / när så sker så föredrar jag att detta sker med bensin utan etanol, för det verkar som att etanolen är roten till många onda saker. Jag sysslar med gamla snöskotrar (som då uppenbarligen stått still hela sommarhalvåret) och jag har därför sett och bytt tillräckligt många nålventiler som kläggat igen för att Snål-Gösta sparat en hel tia genom att fylla tanken med BF95. Jag tror däremot att jag aldrig har sett detta på någon som uttryckligen har tankat BF98 (eller Aspen).
Då tror jag att jag gör så att jag struntar i tillsatser, och så kör jag på 98 oktan under säsongen och byter till Aspen på slutet, och sedan tömmer jag systemet genom att stänga av bränslet och köra motorn tills den dör.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tankar fullt innan vinterförvaring har gjort så ca 30 år aldrig haft några problem när tar ut dom igen.
Min gräsklippare som jag i många år tänkt kasta ut och köpa en ny ställs bara undan efter senaste klippning och startar o går varje år och det är någon snik modell med plastförgasare

WeHlee

Medlem
Gick med
7 Apr 2018
Hoj
Cbr600fa -11fa. Wr250r-08

Är ju bara när hojen står en längre period de blir problem med dagens mack bensin. På båtmotorn över vintern kör ja alltid slut på soppa, tankar i några dl aspen bensin kör några minuter och sen får den stå. Startar varje vår utan igenkletade förgasare.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år