Fick tipset om att ha i en deciliter lacknafta vid varje tankning för att undvika problem. Men så läste jag i en tråd att detta inte fyller just någon funktion för förgasarmotorer. Så vad bör jag göra?
Tankar alltid 98, men tänker om det finns något mer att göra.
En kapsyl 2-taktsolja, (inte den för utombordare då den tänder vid rätt låg temp), då och då och inför längre förvaring brukar funka, lämnar en lite fet hinna i tanken och inte minst förgasare. Reservation för att katalysator kanske ogillar det om man nu har nåt modernare. Luktar dessutom gott.
Stabil har nämnts. Jag har, efter rekommendation från de med veteranmc som står oanvända länge, duttat i briggs&strattons röda ävja inför vinterförvaring. Iaf när jag kommer ihåg. Sen kör jag mest på -98 och har inte haft dessa problem.
Nu är jag lite orolig för en av hojarna men får väl provstarta den som inte varit igång på länge.
Kan inte säga något om lacknaftan men en dl/tank låter som en hög inblandning. Den kanske inte skadar…eller gör nytta.