Vad kan man hitta på med en Raspberry Pi?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eftersom jag för tillfället inte kan vara i garaget (annan historia) så fick jag en Raspberry Pi av sambon.
Är lite bekant med hennes egen Raspberry sen tidigare, men tänkte höra ifall någon här har hittat på något roligt med den?
Något hojrelaterat kanske..?

Borde väl gå att låta den logga diverse mätdata från hojen under färd kanske?
GPS, g-kraft, motorvarv, avgastemp, insugstemp, bränsleblandning, osv.
Har ni några bra idéer?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Bygga monitorering av kylskåpet där ölen förvaras. Kollar temp och hur länge ölen stått på kylning och kanske hålla reda på antal bira som är kvar. Med rapportering till mobilen. Jag har sett sånt på en läskautomat tidigare...

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eftersom jag inte tycker att öl är direkt hojrelaterat så avstod jag från dylikt :tungan

Just nu testkörs den som övervakningskamera i garaget med WiFi länk till bostaden.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Bygga monitorering av kylskåpet där ölen förvaras. Kollar temp och hur länge ölen stått på kylning och kanske hålla reda på antal bira som är kvar. Med rapportering till mobilen. Jag har sett sånt på en läskautomat tidigare...

Är det inte lite overkill med en Pi till det? Jag hade kört på någon enklare Arduino då istället.

-------------------

Jag var lat och la in xbmc på min Pi, funkar bra utan krångel.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Är det inte lite overkill med en Pi till det? Jag hade kört på någon enklare Arduino då istället.

-------------------

Jag var lat och la in xbmc på min Pi, funkar bra utan krångel.

Man kan aldrig få för mycket beräkningskraft :) Bygga en databas över ölsorter och smakbedömningar, mobilsynk så man kan kolla status på ölförrådet remote och handla mer på bolaget innan man åker hemåt osv... :fyllisar

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Finns väldigt mycket kul man kan göra med en rpi, frågan är väl mer vilket område du skulle tycka är roligt.
Är det just mäta data från cykeln, känns det spontant som att du får börja i hojänden av problemet och se om/hur det går att få ut den data du behöver.

Personligen har jag testat lite av varje med min pi. Köra gamla nintendospel med gamepads, använda xbmc för att spela videofiler eller som en miniserver för att övervaka olika saker i mitt nätverk.

En kul grej är att man kan sända fm-radio med den på 50-200MHz eller så. Det går också att styra lampor och annat som går på 433MHz om man vill. Krävs inget extra mer än en kabelstump som antenn.

Har även använt den som en liten nätt hemmaserver för att tunnla internettrafik genom. Är inga hiskeliga hastigheter, men ska man bara säkra uppkopplingen när man sitter på ett publikt wlan eller inte vill få sitt jobbsurfande på lunchen övervakat, så räcker den alldeles utmärkt.

Har sett folk som använder den till att streama musik till stereon också. Fungerar fint, men då bör man använda sig av ett annat ljudkort än det integrerade.

plaggan

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2014
Hoj
Husaberg 650
Det svåra med loggning är att installera alla sensorer. Många sensorer har strömloopar, andra 0-10 volt och andra vill ha 12 volt. Att koppla det till elektronik är inte alltid lätt.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO